coinex
otetmarket
propification.com

کارگران ساختمانی مشمول قانون افزایش سن بازنشستگی نمی‌شوند

طبق گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، قانون افزایش سن بازنشستگی یک استثنا دارد و آن هم معافیت کارگران ساختمانی از این قانون است.

قانون افزایش سن بازنشستگی یک سالی است که مطرح شده و باعث ایجاد نارضایتی و حتی اعتراض مردم شده است. طبق این قانون قرار است 5 سال به سن قبلی بازنشستگی افزوده شود.

باوجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملیاتی شدن این قانون در سال 1405 می‌گوید، اما اکثریت مسئولین خبر از اجرای این قانون از ابتدای سال 1403 داده بودند؛ با این حال مشخص نیست که چه زمانی اجرایی خواهد شد.

در آخرین خبرها آمده است که قانون صعود سن بازنشستگی شامل حال اکثریت مشاغل خواهد شد. اما طبق آنچه عضو کمیسیون مجلس می‌گوید، کارگران ساختمانی استثنا هستند و به دلایل مختلف تحت تأثیر این قانون قرار نخواهند گرفت. جزئیات بیشتر خبر را در ادامه مطلب دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: میانگین حقوق معلمان اعلام شد؛ پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته چه شد؟

قانون افزایش سن بازنشستگی به کارگران ساختمانی وارد نیست

توانایی انجام کار  فعالیت حوزه ساختمان برای کارگران ساختمانی، مهمترین دلیلی است که می‌شود این شغل را یک استثنا قرار داد. شغل کارگری ساختمانی اگرچه در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار نمی‌گیرد؛ اما به علت کهولت سن توانایی کار فیزیکی سخت برای هیچ فردی وجود ندارد.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به اینکه حدود 1 میلیون و 200 هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که حدود 500 هزار نفر از ایشان در نوبت برای اخذ سهمیه بیمه کارگر ساختمانی هستند بیان کرد: «در حال حاضر منابع کافی برای بیمه همه این کارگران وجود ندارد، یک اصلاحی هم در همین راستا در قالب ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس یازدهم صورت گرفت که متأسفانه دچار افراط و تفریط شدیم. یعنی در مقطعی بیش از حد معمول اضافه شد، برای جبران مجدد برگشتیم و حد آن را بسیار پایین آوردیم این باعث می‌شود که بیمه به کارگر ساختمانی و زحمتکش ما نرسد و امروز در صف‌های طولانی دریافت خدمت بیمه از سازمان تأمین اجتماعی باشند.»

وی افزود:

«هرچند کار گارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست؛ اما دسته‌ و رسته‌هایی از کارگران ساختمانی در شرایط سخت سخت و زیان‌آور هستند و در سنین بالا توان انجام کار ندارند؛ لذا باید آن‌ها را از بحث قانون افزایش سن بازنشستگی مستثنی کنیم.»

قانون افزایش سن بازنشستگی به کارگران ساختمانی وارد نیست

گودرزی در ادامه تصریح کرد: «ضرورت دارد دولت حتماً یک لایحه برای اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی تسلیم مجلس شورای اسلامی کند. از طرف دیگر هرچند کار گارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست؛ اما دسته‌ و رسته‌هایی از کارگران ساختمانی در شرایط سخت و زیان‌آور هستند و در سنین بالا توان انجام کار ندارند؛ لذا باید این‌ها را از بحث قانون افزایش سن بازنشستگی مستثنی کنیم.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد:

«نباید شرایط آن کارگر ساختمانی که سروکارش دائم با بیل و کلنگ و کار سخت است، با دیگر کارگران و کارمندان یکسان دیده شود، دولت باید تدبیر کند و در قالب اصلاحیه قانون برنامه هفتم توسعه این موارد را اعمال و تسلیم مجلس شورای اسلامی کند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص قانون افزایش سن بازنشستگی و معافیت کارگران ساختمانی از این قانون چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر