coinex
otetmarket
propification.com

موشک فالکون 9 اسپیس‌ ایکس پس از فرود ناموفق توسط FAA زمین‌گیر شد

اخیراً اداره فدرال هواپیمایی ایالات متحده (FAA) موشک فالکون 9 اسپیس‌ ایکس را پس از فرود ناموفق در 28 اوت 204 زمین‌گیر کرد. این حادثه پس از پرتاب موفقیت‌آمیز 21 ماهواره استارلینک رخ داد. این اولین فرود ناموفق اسپیس‌ایکس از سال 2021 تاکنون بوده است.

روز چهارشنبه، FAA در بیانیه‌ای اعلام کرد که موشک بوستر فالکون ۹ زمین‌گیر شده و در انتظار بررسی رسمی علل حادثه است. پرتاب مجموعه جدید ماهواره‌های استارلینک بدون مشکلی از مجتمع پرتاب فضایی 40 در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت 3:48  بامداد به وقت شرق آمریکا (7:48 به وقت گرینویچ) انجام شد. بوستر موشک موفق به جداسازی مرحله دوم شد و محموله به مدار خود رسید.

مشکل در دقیقه 8.5  از مأموریت ظاهر شد، زمانی که مرحله اول فالکون 9 با شماره شناسایی B1062 برای فرود بر روی سکوی “A Shortfall of Gravitas” آماده می‌شد. این موشک قبلاً 23 فرود موفقیت‌آمیز داشت، اما این بار یک جای کار می‌لنگید. بلافاصله پس از لمس سطح سکوی فرود، انفجاری از موتورهای مرلین نمایان شد و موشک بلافاصله واژگون شد و در آتش فرو رفت.


بیشتر بخوانید:


فرود ناموفق موشک فالکون 9 اسپیس‌ ایکس پس از 267 فرود موفقیت‌آمیز

فرود ناموفق موشک فالکون 9 اسپیس‌ ایکس پس از 267 فرود موفقیت‌آمیز (بدون احتساب موشک‌های تعمدی مصرف‌شده) اتفاق افتاد. آخرین حادثه غیرعمدی پیش از این مربوط به 16 فوریه 2021 بود.

نکته شگفت‌انگیز این حادثه، نشان‌دهنده پیشرفت سریع صنعت موشکی در طی زمان کوتاه است. هشت سال پیش، فرود یک موشک به خودی خود یک موفقیت بزرگ بود و هر موفقیت یا شکست تیتر خبرها می‌شد.

اکنون FAA با این حادثه به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویا هرگز نباید اتفاق می‌افتاد. طبق قوانین آمریکا، هر پروازی که به جای پایان طبق برنامه پروازی، به حادثه ختم شود، باید به صورت روتین مورد بررسی قرار گیرد. از دیدگاه این سازمان، از دست دادن یک موشک فضایی با خرابی در فرود یک هواپیمای کوچک یک نفره برابر است. به عبارت دیگر، آنچه زمانی یک رویداد شگفت‌انگیز بود، اکنون به مسئله‌ای روتین و کاغذبازی تبدیل شده است.

موشک فالکون 9 اسپیس‌اکس

“FAA از وقوع انومالی در مأموریت استارلینک گروه 8-6  اسپیس ایکس که از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در 28 اوت پرتاب شده بود، آگاه است.” FAA در بیانیه‌ای اعلام کرد: “این حادثه شامل فرود ناموفق موشک فالکون 9 اسپیس ایکس بر روی درونشیپ در دریا بود. تا کنون هیچ زخمی یا خسارت به اموال عمومی گزارش نشده است. FAA خواستار تحقیق در این باره شده است.”

“بازگشت به پرواز موشک تقویت‌کننده فالکون 9 بستگی به تعیین FAA دارد که هیچ سیستم، پروسه یا روزمره‌ای که به انومالی مرتبط باشد، ایمنی عمومی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.” این بیانیه افزود: “علاوه بر این، اسپیس‌ایکس ممکن است نیاز به درخواست و دریافت تأیید از FAA برای اصلاح جواز خود داشته باشد که هر گونه اقدامات اصلاحی را مشمول و تمامی الزامات صدور جواز را تأمین کند.”

در یک پست در ایکس (توئیتر پیشین)، اسپیس‌ایکس اعلام کرد: “پس از یک صعود موفقیت‌آمیز، تقویت‌کننده مرحله اول فالکون 9 پس از لمس سطح درونشیپ ‘A Shortfall of Gravitas’ واژگون شد. تیم‌ها در حال ارزیابی داده‌های پرواز و وضعیت تقویت‌کننده هستند. این بیست و سومین پرتاب این تقویت‌کننده بود.”

زمین‌گیر شدن تقویت‌کننده می‌تواند بر پرتاب‌های آینده تاثیر بگذارد، از جمله مأموریت فضانوردی خصوصی Polaris Dawn که از فالکون 9 استفاده می‌کند. این پرواز پیشتر به دلیل یک لیک هلیوم در سیستم زمینی به تعویق افتاده بود و اکنون به دلیل بدی آب و هوا در منطقه بازگشت کپسول دراگون، قبل از دوشنبه نمی‌تواند پرتاب شود.

این که مشکلات موشک فالکون 9 اسپیس‌ ایکس چه زمانی حل می‌شوند، بستگی به توافق بین FAA و اسپیس‌اکس دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر