coinex
راهنمای خرید تکراتو

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان کدامند؟ [+آشنایی با راز پدافند هوایی مؤثر]

در این بررسی قرار است مروری داشته باشیم بر بهترین سیستم های ضد موشکی جهان با نگاهی بر ساز و کار انواع و اقسام سامانه‌های دفاع هوایی. با تکراتو همراه باشید.

در دنیای نظامی، وسوسه انتخاب یک راه‌حل واحد برای تمام نیازها و رسیدن به بهترین سامانه پدافندی جهان هم‌چنان یک سودا و آرزو است؛ اما برای داشتن چنین سامانه‌ای، موشک‌ هدایت‌شونده بهترین گزینه است یا لیزری؟ بلند‌برد یا کوتاه‌برد؟ انتخاب‌های گسترده‌ای وجود دارد اما داشتنِ کدام یک به سامانه شما‌ لقب بهترین سامانه پدافندی جهان را اعطا می‌کند؟


فهرست مطالب


چه تفکری در پشت بهترین سیستم های ضد موشکی جهان وجود دارد؟

در دنیای امروز، وجودِ پیشرفته‌ ترین سیستم های ضد موشکی جهان نقش مهمی را در دفاع از قلمرو و مقابله با تهدیدات هوایی بازی می‌کند. توانایی درگیری و انهدام با استفاده از مهمات شلیک‌شده از زمین در رویارویی بی‌درنگ با جنگنده‌‌ها، پهپادها و موشک‌های بالستیک، تاکتیکی و بردهای مختلف، می‌تواند دشمن را از برتری هوایی بازدارد – و روند نبردها را به طور چشم‌گیری تغییر دهد.

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

ایده‌آل آن است که بتوانیم یک نوع خاص از سامانه‌های پدافند هوایی را برترین سیستم ضد موشکی جهان معرفی کنیم، اما با این حال، واقعیت صحنه نبرد پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. حقیقت این است که هیچ راه‌حل واحدی در توسعه‌ٔ سیستم‌های دفاعی موشکی که، تمام ویژگی‌های لازم برای «بهترین» بودن را داشته باشد، وجود ندارد. فقط در زمانی، نیروهای مسلح می‌توانند برتری کامل بر تهدیدات هوایی پیدا کنند که مجموعه‌ای از سامانه‌های زمینی با قابلیت‌ها و محدودیت‌های منحصربه‌فرد به طور هماهنگ به کار گرفته شوند.

بنابراین، انواع مختلف پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی دنیا کدام‌اند و هر یک چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند؟ و چگونه می‌توان از آن‌ها برای کاهش تسلط مهاجمین بر آسمان استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید:

بهترین جنگنده ‌های جهان

جدیدترین نسل جنگنده‌ ها

نگاهی جزئی‌تر به انواع بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

اگرچه مفهوم «پدافند هوایی زمینی» به طور کلی مواردی مانند بالن‌های سدی، استتار و اخلالگرها را نیز در بر می‌گیرد، اما اکثر سامانه‌های ضدموشکی «فعال» برای نابودی اهداف هوایی از طریق موشک یا گلوله‌‌ تلاش می‌کنند.

برای درک بهتر راه‌حل‌های موجود، می‌توان نحوه قفل کردن این سامانه‌ها را روی اهداف در نظر گرفت. به طور کلی، سامانه‌هایی که برای اطمینان از شناسایی دقیق هدف و قفل شدن روی تهدیدات عمل می کنند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند: سامانه‌های غیرهدایت‌شونده، هوشمند راداری (هدایت‌شونده)، هدایت‌شونده فروسرخ‌ و هدایت‌شونده لیزری. بنابراین برای شناخت برترین سیستم های ضد موشکی جهان باید فناوری‌های آن‌ها را هم بشنایسم.

سامانه‌های موشکی غیر هدایت‌شونده

سامانه‌های غیرهدایت شاید ساده‌ترین گزینه باشند. این سامانه‌ها معمولاً شامل توپ‌های واکنش سریع هستند که برای شلیک گلوله‌های متعارف به سمت اهداف هوایی استفاده می‌شوند. با داشتن لوله‌ای بزرگتر از مسلسل اما کوچک‌تر از توپ صحرایی، می‌توان از آنها برای انهدام تهدیدات هوایی مانند بالگردها و پهپادها استفاده کرد. در واقع امر، یک اپراتور انسانی با کمک ردیاب الکترواپتیکی به سمت هدف نشانه‌گیری می‌کند. از جمله معایب چنین سامانه‌هایی می‌توان به برد محدود (معمولاً زیر 3000 متر)، دقت پایین و توانایی محدود در مقابله با اهدافی که تغییر مسیر می‌دهند یا مانور می‌دهند، اشاره کرد.

سامانه‌های موشک‌های هدایت‌شونده

این سامانه‌ها برای ایجاد تصویری راداری واضح از موقعیت دقیق هدف، به امواج رادیویی متکی هستند. در «هدایت راداری فعال»، خود موشک به یک سامانه راداری مجهز است که به ردیابی هدف و انجام اصلاحات در مسیر پرواز خود برای افزایش احتمال اصابت کمک می‌کند. در سامانه‌های «هدایت نیمه‌فعال»، موشک از یک آشکارساز غیرفعال برای دریافت سیگنال راداری منعکس‌شده از هدف استفاده می‌کند.

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
عکس تزئینی از پاتریوت

این سیگنال توسط یک منبع خارجی، معمولاً یک رادار ردیابی مستقر در همان محل استقرار سامانه پرتاب موشک، تولید می‌شود. هر دو روش می‌توانند در نابودی اهداف در فواصل چند ده کیلومتری، بدون توجه به شرایط آب و هوایی، بسیار مؤثر باشند. با این حال، سامانه‌های هدایت‌شونده در برابر اخلالگرهای راداری نصب‌شده روی جنگنده‌ها آسیب‌پذیر هستند. چنین اخلالگرهایی با سیگنال تداخل ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند موشک هدف را گم کند و عملاً بی‌استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

خطرناک ترین جنگنده ایران

تانک مرکاوا چیست ؟

سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده‌ٔ فروسرخ‌

مورد بعدی موشک‌های فروسرخ‌ هدایت هستند که بر رویکردی به نام «هدایت غیرفعال» تکیه می‌کنند. این موشک‌ها از گرمای موتورها سود برده و ردِّ منحصربه‌فرد این موتورها را دنبال می‌کنند. سنسورهای فروسرخ نصب‌شده روی خود موشک کمک می‌کند تا هدف را شناسایی و قفل کرده و در صورت تغییر مسیر هدف، مسیر پرواز خود را تنظیم کند. همان‌طور که در مورد سامانه‌های رادار فعال گفتیم، موشک‌های هدایت‌شوندهٔ فروسرخ برای استفاده در حالت «شلیک و فراموش» مناسب هستند و پس از شلیک، به طور مستقل به دنبال هدف می‌روند. با این حال، مانند سامانه‌های راداری هدایت‌شونده، آن‌ها نیز می‌توانند با جنگ الکترونیک فریب بخورند یا با شلیک فلر جنگنده‌ها، با امضای حرارتی جدیدی که ایجاد می‌کند، موشک‌ها را گیج کرده و از مسیر خود منحرف می‌کند.

سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده‌ٔ لیزری

آخرین روشی که ما از آن اطلاع‌ داریم، سامانه‌های هدایت لیزری است که بسیار کمتر از هدایت راداری و فروسرخ رایج بوده و در پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی جهان  به کار رفته‌ است. سامانه‌های هدایت لیزری در اساس به یک «پرتو هدایت لیزر» که از محل شلیک ساطع می‌شود، اتکا دارند. چنانکه این نشانگر لیزر به طور مداوم روی هدف در حال حرکت قفل می‌کند و یک آشکارساز لیزری نصب‌شده به‌روی موشک به آن کمک می‌کند تا پرتو را دنبال و به سمت هدف هدایت شود. یک پردازنده داخلی با استفاده از باله‌های کنترل، مسیر پرواز موشک را برای اطمینان از برخورد دقیق نیز تنظیم می‌کند.

نمونه برجسته سامانه ساب آربی‌اس 70

نمونه برجسته یک راه‌حل در توسعهٔ برترین سامانه‌های ضدموشکی هدایت لیزری – برُدکوتاه، سامانه Saab RBS 70 است. این سامانه قابل حمل توسط انسان (MANPAD) است که می‌توان آن را فقط در 45 ثانیه مونتاژ و آماده استفاده کرد و برد مؤثر آن تا 9 کیلومتر است. نکته مهم این است که برخلاف سامانه‌های موشکی هدایت‌شونده و فروسرخ، موشک‌های RBS 70 را نمی‌توان با اخلالگرهای راداری یا فلر فریب داد. البته آن هم تا زمانی که پرتو لیزر روی هدف باقی بماند، که در این صورت، احتمال اصابت موشک بسیار بالا است.

پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی جهان
پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی جهان – کوتاه‌برد

با این حال، حتی این سلاح‌ نیز محدودیت‌هایی دارد. در حالی که سامانه‌های راداری و فروسرخ می‌توانند در حالت «شلیک و فراموش» عمل کنند، با کم‌ترین وقفه شارژ شوند، RBS 70 NG تا زمانی که موشک قبلی به هدف خود نرسد، قابل شلیک مجدد نیست.

بیشتر بخوانید:

پروژه منهتن چیست

فسفر سفید چیست

توسعهٔ بهترین سیستم های ضد موشکی جهان با ترکیب و تنوع

با وجود نقاط قوت و ضعف هر سامانه هدایت در سیستم های ضد موشکی، ترکیب آنها می‌تواند نتایج واقعاً چشمگیری به همراه داشته باشد. در توسعه برترین سیستم های ضد موشکی جهان باید همه‌جور وضعیتی را در نظر داشت، مثلاً در شرایطی که به شلیک متعدد موشک در مدت زمان کوتاهی نیاز باشد، داشتن سامانه‌هایِ «شلیک و فراموش» می‌تواند بسیار مفید باشد. در عین حال، در سناریوهای احتمالی که جنگنده‌های نسل چهارم به بعد بخشی از تهدیدات هوایی باشند، رویکرد آر‌بی‌اس 70 ان‌جی (RBS 70 NG) که در برابر جنگ الکترونیک مقاوم است، مزایای قابل توجهی را به ارمغان ‌می‌آورد که در موشک‌های با هدایت‌های متداول وجود ندارد. علاوه بر این، سامانه‌های توپخانه‌ای می‌توانند در انهدام تهدیدات هوایی ساده مانند پهپادها و بالگردها نقش داشته باشند.

قاعده‌ای که می‌گوید تنوع رویکردها بهترین نتیجه را به همراه دارد، در مورد بُرد نیز صدق می‌کند.

برد انواع بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

قدرتمندترین سیستم های ضد موشکی دنیا معمولاً به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود: کوتاه‌برد برای سامانه‌هایی که قادر به انهدام اهداف در فاصله بین صفر تا 10 کیلومتر هستند، میان‌برد برای تهدیداتی که تا شعاع 50 کیلومتری قرار دارند و بلندبرد‌ها برای سامانه‌هایی که قادر به پوشش بیش از 50 کیلومتر باشند.

سامانه‌های بلندبرد ضدموشکی

سامانه‌های بلندبرد – مانند سامانه Patriot ایالات متحده – که جزو بهترین سیستم های ضد موشکی جهان است، مناطق وسیعی را پوشش می‌دهند و توانایی اثبات‌شده‌ای در انهدام طیف وسیعی از تهدیدات هوایی، از جمله جت‌های جنگنده‌ از خود نشان داده است. با این حال، سامانه‌های بلندبرد نیز معایب متعددی دارند. به عنوان نمونه، هزینه نسبتاً بالای پرتابگر و موشک‌هاشان، آن‌ها را گزینه‌‌ٔ ضعیفی برای انهدام پهپادهای کوچک و ارزان‌قیمت تبدیل می‌کند که امروزه به طور فزاینده‌ای توسط دشمنان غربی و گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌چنین، اتکای آن‌ها به هدایت راداری چالش‌های دیگری را نیز به وجود می‌آورد. به عنوان مثال، انحنای سطح زمین باعث ایجاد نقاط کور راداری می‌شود، زمانی که از سامانه‌های راداری برای اسکن مناطق دور دست استفاده می‌شود. این بدان معناست که اگر یک تهدید هوایی در ارتفاع کم، مثلاً کمتر از 1000 متر، نزدیک زمین پرواز کند، می‌تواند به طور بالقوه توسط یک سامانه دفاعی موشکی بلندبرد دور از دسترس باقی بماند. علاوه بر این، جت‌های جنگنده‌های مدرن اغلب مجهز به سامانه‌های الکترونیک پیشرفته‌ای برای مقابله با تهدید موشک‌های هدایت راداری هستند. گفتنی است که استقرار سامانه‌های بلندبرد نیز به دلیل ابعاد بزرگ پرتابگر و موشک‌ها بسیار زمان‌بر است.

سامانه‌های میان‌برد ضدموشکی

سامانه‌های ضدموشکی میان‌برد بسیاری از نقاط قوت و ضعف سامانه‌های برد بلند را با خود یدک می‌کشند. یک سامانه میان‌برد، مانند سامانه روسی بوک ام‌۲ (Buk M2) می‌تواند بردی تا 45 تا 50 کیلومتر داشته باشد و در برابر طیف وسیعی از تهدیدات هوایی بسیار مؤثر باشد؛ امّا هزینه این سامانه‌ها نیز بالا است. انحنای زمین و نقاط کور راداری همچنان در هنگام درگیری با اهداف در فواصل طولانی مشکل‌ساز هستند و اخلال راداری موشک‌ها و زمان استقرار نسبتاً طولانی همچنان از چالش‌های این سامانه‌ها هستند.

سامانه‌های کوتاه‌برد ضدموشکی

بُرد این سامانه‌ها به طور قابل‌توجهی کمتر از سامانه‌های بزرگتر است و برخی فقط تا 3000 متر برد دارند. بسیاری از آنها از سیستم‌های هدایت موشکی فروسرخ استفاده می‌کنند که می‌توانند با عملیات فریب هواپیماهای نظامی از میدان به‌در شوند. با این حال، آنها مزیت‌هایی در چابکی و سرعت استقرار دارند و به اندازه سامانه‌های بلند برد از نقاط کور راداری رنج نمی‌برند.

تعدادی از سامانه‌های کوتاه‌‌برد قابل حمل توسط انسان هستند، به این معنی که می‌توانند به مکان‌هایی بروند که هیچ سامانه بلند برد یا میان‌بردی نمی‌تواند برود، مانند مناطق خارج از جاده، در مناطق جنگی و حیات‌وحش، و روی پشت بام‌ها در مناطق شهری پرجمعیت فرقی ندارد که کجا باشد. به دلیل اندازه کوچک‌تر، سامانه‌های ضدموشکی کوتاه‌‌برد کمتر در معرض شناساییِ ماهواره‌های جاسوسی قرار می‌گیرند و عنصر غافلگیری را در برابر تهدیدات هوایی دشمن فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

اوپنهایمر کیست

هوش مصنوعی چیست

سامانه‌های پدافندی لایه‌ای ضد موشکی

راز دستیابی به پیشرفته ترین سامانه دفاعی موشکی جهان استفاده از سامانه‌های گوناگون به صورت هماهنگ و در کنار سایر فناوری‌ها برای ایجاد یک پدافند هوایی لایه‌ای است. مثلاً سامانه‌های بلندبرد می‌توانند ستون فقرات دفاعی را تشکیل داده و به نظارت و ایمن‌سازی مناطق جغرافیایی بزرگ، به ویژه در درگیری‌های هم‌سطح، کمک کنند.

چنین سامانه‌های ضدموشکی بلندبرد را می‌توان با دیگر سامانه‌های میان‌برد تکمیل کرد که تحرک و پوشش بیشتری را به ارمغان می‌آورند. و هم‌چنین داشتنِ سامانه‌های ضدهوایی کوتاه‌برد، می‌تواند نیروهای مسلح را در سطح بالایی مجهز کند تا بر چالش‌های منطقه‌ای، ملّی و نقاط کور راداری غلبه کنند.

چه درس‌هایی از توسعهٔ پیشرفته ترین سامانه دفاعی موشکی جهان گرفته‌ایم؟

پیشرفته ترین سیستم دفاعی موشکی جهان می‌تواند آن سامانه‌ای باشد که با طیف وسیعی از ویژگی‌های کاربردی همراه می‌شود؛ مثلاً ویژگی‌های نظیر تصویربرداری حرارتی با وضوح بالا و یکپارچه که امکان عملیات در روز و شب را فراهم می‌کند، و در سویی دیگر، ناوبری پیشرفته‌ای که زمان واکنش و هدف‌گیری را بهبود می‌بخشد و یک ردیاب خودکار  که در طول درگیری به اپراتور کمک می‌کند و احتمال اصابت را افزایش می‌دهد و در عین حال، با ویژگی ضبط ویدیو داخلی، امکان بررسی پس از اجرای عملیات را فراهم می‌کند.

برترین سیستم های ضد موشکی جهان

از همین‌رو، درس که باید بگیریم واضح است. در جهان امروز، راز داشتنِ پیشرفته ترین سامانه دفاعی موشکی دنیا ترکیب نقاط قوت طیف وسیعی از سامانه‌ها است. نیروهای مسلحی که به دنبال بهترین نتیجه هستند باید پیشرفته‌ ترین سامانه‌ های ضد موشکی جهان را اعم از بلندبرد، میان‌برد و کوتاه‌برد ترکیب کرده و از طیف متنوعی از فناوری‌های هدایت استفاده کنند تا بتوانند به پوشش قابل اعتنا و دفع تهدیدات هوایی بپردازند.

انواع تسلیحات در بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

برای شناخت هر چه بهتر پیشرفته ‌ترین سامانه دفاع موشکی دنیا باید دربارهٔ ریزه‌سیستم‌های دیگر که با آن تنیده شده‌اند بیشتر بدانیم. در دسته‌بندی کلی سه سامانه توپخانه‌ای، موشک هدایت‌شونده و لیزری وجود دارند.

سامانه‌های توپخانه‌ای: از توپ‌های سریع شلیک برای شلیک گلوله‌های متعارف به سمت اهداف هوایی استفاده می‌کنند. برد محدود و دقت پایینی دارند، اما برای انهدام تهدیدات ساده مانند پهپادهای انتحاری و بالگردها مناسب هستند.

سامانه‌های موشک هدایت‌شونده: از موشک‌های هدایت‌شده برای انهدام اهداف هوایی در فواصل دورتر استفاده می‌کنند. برد، دقت و قابلیت‌های ضد اخلال آنها بسته به نوع سامانه موشکی متفاوت است.

سامانه‌های لیزری: از پرتوهای لیزر برای هدایت موشک‌ها به سمت اهداف استفاده می‌کنند. آنها در برابر اخلال مقاوم هستند و می‌توانند با دقت بالا به اهداف برخورد کنند، اما برد محدودتری نسبت به برخی از سامانه‌های موشکی دیگر دارند.

چه فناوری‌های در سامانه هدایت موشک‌ها وجود دارد؟

هدایت راداری: از امواج رادیویی برای ردیابی هدف و هدایت موشک به سمت آن استفاده می‌کند. برد بلند و دقت بالایی دارد، اما می‌تواند توسط اخلالگرهای راداری فریب داده شود.

هدایت فروسرخ: از گرمای ساطع شده از موتور، برای ردیابی هدف و هدایت موشک به سمت آن استفاده می‌کند. این سامانه می‌تواند در شب و در هر شرایط آب و هوایی عمل کند، اما با جنگ الکترونیک فریب می‌خورد.

هدایت لیزری: از پرتو لیزر برای هدایت موشک به سمت هدف استفاده می‌کند. در برابر اخلال مقاوم است و دقت بالایی دارد، اما برد محدودتری نسبت به برخی از سامانه‌های هدایت دیگر دارد.

بیشتر بخوانید:

گرم‌ ترین شهرهای ایران و جهان

گرمایش جهانی چیست

۱۰ مورد از بهترین سیستم ضد موشکی جهان

حال که ویژگی‌های پیشرفته ‌ترین سیستم ‌های ضد موشکی دنیا را برشمردیم، ده مورد ساخته شده و کاربردی از بهترین پدافندها را بررسی می‌کنیم.

10. یکی از پیشرفته‌ ترین سامانه دفاع موشکی جهان آیرون‌دام یا گنبد آهنین

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
بهترین سامانه پدافندی جهان – میان‌برد

گنبد آهنین یک سامانه دفاعی زمین به هوا کوتاه‌برد است که در اسرائیل با برد 70 کیلومتر توسعه یافته؛ این سامانه که از قضا یکی از قدرتمندترین سیستم های ضدموشکی دنیا هم است، توسط صنایع هوافضای اسرائیل و سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل توسعه یافته و شامل رهگیرها و رادارهای تامار برای ردگیری و انهدام موشک‌ها و تهدیدات هوایی است و میزان موفقیتش در رهگیری موشک‌ها به بیش از 90 درصد می‌رسد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ ما درباره « گنبد آهنین چیست ؟ » را مطالعه کنید.

9. یکی دیگر از برترین سیستم  های ضد موشکی جهان با نام باراک-8.

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

سامانه دفاع موشکی با ترجمه لفظ به لفظ پادگان – 8 (Barak-8) که توسط صنایع هوافضای اسرائیل و DRDO هند توسعه یافته، دفاع 360 درجه را در برابر طیف وسیعی از تهدیدات هوایی فراهم می‌کند. سامانه میان‌برد باراک-8 قادر است در هر شرایط آب و هوایی با برد 16 کیلومتر به چندین هدف حمله کند و از رادار LM 2048 برای شناسایی و ردیابی اهداف استفاده کند.

8. بهترین سیستم ضد موشکی میان‌برد مداس MEADS

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
از بهترین سامانه پدافندی جهان – میان‌برد

سامانه موشکی مداس که اختصار عبارت «Medium Extended Air Defense System» یا سامانه پدافند هوایی میان‌برد – چندمنظوره، یکی از قدرتمندترین سیستم های ضد موشکی دنیا است که توسط ایالات متحده، آلمان و ایتالیا برای جایگزینی سامانه موشکی پاتریوت توسعه یافته. مداس پوشش دفاعی 360 درجه را در برد 40 کیلومتری ارائه می‌دهد، و به 12 موشک مسلح است و از رادار AN MPQ-53 برای رهگیری اهداف در ارتفاعات در 20 کیلومتری سطح زمین استفاده می‌کند.

7. بهترین سیستم های ضد موشکی جهان با آستر 30 یا Aster 30 SAMP/T

برترین سیستم های موشکی جهان
برترین سیستم های موشکی جهان

آستر 30 یکی از برترین سیستم های موشکی جهان است که توسط یوروسام (Eurosam) برای محافظت از یک منطقه توسعه یافته و چندین ارتش  از آن در برنامه‌های دفاعی‌شان گنجانده‌اند. این سامانه می‌تواند دو موشک را به طور همزمان پرتاب کرده و به طور موثر با تهدیدات بی درنگِ سرعت بالا مانند موشک‌های بالستیک تاکتیکی و هواپیماهای جنگنده مقابله کند.

بیشتر بخوانید:

وارونگی هوا یا دما چیست

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان

6. پیشرفته‌ ترین سیستم ضد موشکی چین با اچ‌کیو-9

پیشرفته‌ ترین سیستم ضد موشکی
پیشرفته‌ ترین سیستم ضد موشکی چین

اچ‌کیو-9  (HQ-9) یک سامانه موشکی دفاع هوایی چینی مشابه اس-300 روسیه است که توانایی رهگیری انواع تهدیدات هوایی را مانند هواپیما، بالگرد، پهپاد، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک منطقه‌ای دارد. سامانه دفاع هوایی قدرتمندی که بلندبرد است و می‌تواند تا شعاع 125 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتر در برابر تهدیدات هوایی، آسمان را پوشش دهد.

5. یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی دنیا اس- 300 روسی

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

اس-۳۰۰وی‌ام یا آنتی ۲۵۰۰یک سامانه دفاع موشکی دوربرد ضد بالستیک است که توسط شرکت آلماز – آنتی (Almaz-Antey) ساخته شده است و این سامانه ضدموشکی قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میان‌برد، موشک‌های کروز هواپایه، هواپیماهای بال ثابت و مهمات هدایت شونده دقیق را شکست دهد. برد این موشک 200 کیلومتر است و می‌تواند به اهدافی در ارتفاع 30 کیلومتری برسد.

4. برترین سیستم ضد موشکی دنیا با پاتریوت آمریکایی.

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

پاتریوت یک پدافند هوایی مناسب در تمام ارتفاعات و تمام آب و هواهاست که توسط کمپانی‌های Raytheon و Lockheed Martin توسعه یافته است. برد این سامانه حدود 170 کیلومتر بوده و می‌تواند به حداکثر ارتفاع 24 کیلومتری برسد. موشک‌های این سامانه 5 متر طول و 700 کیلوگرم وزن دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا موشک‌های بالستیک تاکتیکی، کروز و هواپیماهای پیشرفته را منهدم کنند. این سامانه نیز به گفته برخی از کارشنا‌س‌ها، بهترین سیستم ضد موشکی دنیا است.

3. پیشرفته‌ ترین سامانه دفاع موشکی جهان تاد (THAAD)

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان
بهترین سیستم های ضد موشکی جهان

سامانه تاد (THAAD) یک سامانه دفاع موشکی ضد بالستیک آمریکایی است که برای محافظت در برابر تهدیدات دشمن از جمله موشک‌های بالستیک تاکتیکی و منطقه‌ای طراحی شده است. سیستم تاد در 16 آزمایش رهگیری اخیر خود 100 درصد موفقیت داشته و توانایی رسیدن به ارتفاع 150 کیلومتری و برد 200 کیلومتری را دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین دمنوش ها برای آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا چیست

2. بهترین سیستم های ضدموشکی جهان با فلاخن داوود یا ارسی دیوید.

قدرتمندترین سیستم های ضدموشکی دنیا

دیوید اسلینگ یک سامانه دفاعی چندمنظوره است که توسط شرکت آمریکایی ریتون و رافائل، سامانه‌های دفاعی پیشرفته، اسرائیلی ساخته شده و مجهز به موشک‌های ضد بالستیک و موشک‌های زمین به هوای میان‌برد تا بلند است. گفته می‌شود این سامانه از موشک رهگیر استونر با برد 300 کیلومتر و توانایی رسیدن به ارتفاع 15 کیلومتر استفاده می‌کند.

1. برترین سیستم ضد موشکی دنیا اس-۴۰۰ «پیروزی»

بهترین سامانه پدافندی جهان
بهترین سامانه پدافندی جهان

سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰ «پیروزی» که توسط دفتر طراحی مرکزی آلماز روسیه ساخته شده است، به گفته بعضی از کارشناسان، بهترین سیستم ضد موشکی جهان است. اس-400 یک سامانه چند منظوره با قابلیت‌های راداری، شناسایی، هدف‌گیری و موشک‌های ضد هوایی است که می‌تواند هواپیماها و موشک‌های کروز را تا ارتفاع حداکثر 56 کیلومتری مورد حمله قرار دهد.

آن‌چه که گفتیم…

همانطور که در این متن به تفصیل بحث شد، هیچ راه‌حل واحدی برای توسعه بهترین سیستم ضد موشکی دنیا وجود ندارد. تنوع و ترکیب انواع مختلف سامانه‌های پدافند هوایی با بردها، قابلیت‌ها و فناوری‌های هدایت مختلف، کلید دستیابی به یک رویکرد دفاعی هوایی چندلایه و مؤثر است.

نکات برجسته در بهترین سیستم‌ های ضد موشکی جهان
  • سامانه‌های پدافند هوایی را می‌توان به سه دسته کلی کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد تقسیم کرد. هر دسته مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای مقابله با طیف متفاوتی از تهدیدات هوایی مناسب است.
  • انواع مختلفی از فناوری‌های هدایت موشک وجود دارد، از جمله راداری، فروسرخ و لیزری. هر نوع هدایت نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد و بسته به شرایط عملیاتی می‌توان از آنها به طور جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد.
  • ترکیب سامانه‌های پدافند هوایی با بردها، قابلیت‌ها و فناوری‌های هدایت مختلف، یک رویکرد دفاعی هوایی چندلایه ایجاد می‌کند که می‌تواند طیف وسیعی از تهدیدات را در ارتفاعات مختلف درگیر و خنثی کند.
  • علاوه بر سامانه‌های پدافند هوایی، اقدامات متقابل جنگ الکترونیک، فریب و سایر اقدامات ضد هوایی نیز می‌توانند در یک استراتژی دفاعی هوایی مؤثر نقش داشته باشند.

در نهایت، بهترین سیستم های ضد موشکی جهان سامانه‌ای‌‌ست که متناسب با نیازها و اولویت‌های خاص هر کشور باشد و از ترکیبی از سامانه‌های پیشرفته، قابل اعتماد و مقرون به صرفه با قابلیت‌های متنوع استفاده کند.

سوالات متداول

پیشرفته ‌ترین سامانه دفاع موشکی جهان کدام است؟

درست است که در قرن ۲۱اُم هژمونی تک قطبی شکسته شده و دنیا به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود امّا کارشناسان نظامی از هر نحلهٔ سیاسی که باشند این دو سامانه را قدرتمندترین سیستم های ضد موشکی جهان می‌دانند: پاتریوت آمریکایی و اس 400 روسی.

برترین سیستم ضد موشکی دنیا – کوتاه برد کدام است؟

روی کاغذ شاید سامانه‌های ضدموشکی بهتری بیابید اما در میدان، گنبد آهنین اسرائیل بهترین سیستم ضد موشکی کوتاه‌برد حال حاضر جهان است چرا که همواره در حال توسعه بوده و با انواع و اقسام موشک‌ها آزموده شده و خود را اثبات کرده است.

بهترین سیستم های ضد موشکی جهان – میان‌برد کدام است؟

دو سامانه فلاخن داوود و مداس که ترتیب ساخته اسرائیل و ایالت متحده امریکا هستند، بهترین سیستم‌ های ضد موشکی جهان در رده میان‌برد محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

برگرفته از نشریات اینترنتی Saab و  Medium

دیدگاه شما دربارهٔ فهرست بهترین سیستم های ضد موشکی جهان چیست؟ آیا سامانه‌ای را می‌شناسید که در این فهرست باید می‌آمد؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنوسید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (24 نظر)

    یک عده چطور خوشحالن…. یک پالایشگاه ایران یا نیروگاه برق ایران رو اگر زدن، کل کشور فلج میشه، پس بیخود برای جنگ طلبی خوشحالی نکنید. جنگ چیزی جز ویرانی نداره. کشور ما که همین جوری روی لبه تیغه و هیچیش درست نیست، خدایی نکرده همین موشک بازی ها اگر کار بیخ پیدا کنه همه چی میره رو هوا. 98% ملت که جزء جایی حساب نمیشن تاوان میدن و اون 2%ی های خاءن به کشور فرار میکنن. پس بیخود برای این زباله ها سر و دست نشکنین. به امید صلح بین ملت ها و پایان بازی های مسخره ظالم ها .

    پاسخ

    “بهترین سیستم موشکی دنیا” اونه که مردم همراه و پشتت باشن.وگرنه کل سلاح های هستی رو هم داشته باشی،وقتی مردم تو رو نخوان،به هیچ جایی نمیرسی.

    پاسخ

    درود بر شما، قطعا همینه، مثلا همین امارات، عاشقانه بین ملت و حکومتشون دوستی بر قراره. نمونه برعکسش همین جا !

    پاسخ

    شما تو امارات زندگی میکنی؟ میدونی امارات چه بلایی سر منطقه آورد با خیانتش در دفاع از امثال داعش؟

    در ضمن مردم پشت نظام ایران نیستن؟ تا کی میخواید این چرندیاتو تکرار کنید؟ پنجاه سال گذشت!

    پاسخ

    برادر گرامی، قطر و امارت که تمام قد پشت گروه های منظقه بودن. داعش اون موقع. الان هم (حماس،حزب الله و…) بیشتر میبینن منفعت برای کشورشون چیه، میرن همون سمت. ما از مردم[ملت] میزنیم میریم بقیه کشورا خرج نیابتی ها میکنیم که آخرش با یک نقطه زن همشون شهید میشن… خیلی فرق داره ماجراشون!! بهتر نیست نگاهی به وضعیت رو به مرگ اقتصاد و فرهنگ کشورمون بکنیم؟! برای پشتوانه مردم، بهتره از مردم کف خیابون نظر سنجی بشه نه اخبار صدا سیما و خبرگزاری های 2%ی . انتخابات با مشارکت 28% از واجدین شرایط چه معنی میده؟! فاتحه 🙁

    پاسخ

    بهترین ها همیشه برای خوبان عالمه، به امید پیشرفت روز افزون تکنولوژی در کشور های آزاد جهان، سیستم لیزری آمریکا در حال تکمیله و میتونه با ترکیب Ai کاملتر بشه. یک عده چطور میسوزن و نمیتونن پیشرفت بقیه کشور های جهان اول رو ببینن. عررزشی عزیز، این کشور های پیشرفته عمل میکنن نه شعار تو خالی و شبونه زدن جیب مردم! یا خدا عررزشی ها و مزد بگیرا چقدر زیاد شدن.

    پاسخ

    میتونی بگی چرا سیستم های آمریکا و بقیه ابرقدرت ها توی اوکراین و عراق و سوریه و اسرائیل در برابر فتوشاپ های ارزشی ها و راکت های لوله فاضلابیه فلسطینیا هیچ غلطی نکردن؟ تا کی میخواید عاشقو شیدای توهمِ غرب پرستی باشید؟ برایان هوک هم همین چرتو پرتا رو میگفت عزلش کردن.

    پاسخ

    عزیز، متاسفانه واقعیت تلخه. هممون میدونیم تهاجم و یورش روسیه به اکراین با چراغ سبز آمریکا[ترامپ] بوده و مرحله بعدیش پایان ناتو است. بعدش میان سمت منطقه ما. چه بخواهیم چه نخواهیم هیچ تکنولوژی و فناوری نداریم که مال روسیه و چین نباشه، مصرف کننده عظیمیم با خط تولید منتاژی اونا. تمام این لوله فضلاب هایی که گفتین هم با هماهنگی شلیک میکنن. سیاست بد است. داشتن تکنولوژی و پیشرفت بدون حمایت مردم هیچ فایده ای نداره، شوروی با اون عظمتش پودر شد. ماله چی رو میکشیم، برای 20تومن حقوق ماهانه؟ هر وقت پیشرفت نظامی با رفاه ملت جلو رفت میشه گفت مسیر درسته. سرنوشت خوبی در انتظار ظالمان نبوده و نیست. (کارما.تاریخ حقیقی ثابت شده)
    حضرت علی (ع): حکومت با کفر باقی می‌ماند ولی با ظلم هرگز .
    پس بیخود برای قشر ریا کار و ربا خوار ماله نکشیم .

    پاسخ

    منبع معتبر؟
    منبع معتبر از نظر شما چیه؟همون رسانه های آمریکا و غربه دیگه خخخخ
    عقیده رسانه شما ولی مشکوک میزنه..
    اون از تعریف تمجدیدتون از گنبد آهنین که به قول اون کاربری که گفته بود انگار یه اسرائیلی اینارو نوشته..اینم که از این ..
    اتفاقا تعریف تمجید دروغ و بدون واقع بینی از تجهیزات آبکشی اسرائیل دقیقا مخل به خود اسلام و بازی تو زمین اوناست…

    پاسخ

    مخل به اسلام؟

    صهیونیستا چه ربطی به اسلام دارن که دفاع ازشون غیراسلامی باشه؟
    تمام دنیا دارن تف و لعنتشون میکنن، مگه اونا همشون مسلمون یا حتی دیندار هستن؟
    موضوع انسانیته! موضوع امنیت جهانیه که صهیونیستای وحشی و بی رحم توش قدرت آمریکا و اروپا رو پشت خودشون دارن و هر جنایت وحشتناکی دلشون بخواد میکنن و هیچکس نمیتونه بهشون چیزی بگه. برای آرامش تمام دنیا، دفاع از صهیونیستا تحت هر شرایط و به هر شکلی باید غیرقانونی بشه. دقیقا همونطوری که حتی آوردن اسم هیتلر یا صحبت از هولوکاست در بعضی کشورای پیشرفته جهان جرم هست.

    پاسخ

    حداقل بخشی از این سیستم هایی که اینجا اسم بردید تو اوکراین شکست خوردن

    پاسخ

    احسنت. به عمل کار براید به سخن دانی نیست…
    کمتر از شش ماه پیش موشک های خیبر شکن سپاه پاسداران از با موفقیت از سامانه پاتریوت رد شدند.

    پاسخ

    با ضربه ای که اسرائیل و آمریکا از فقیرترین کشورهای دنیا یعنی یمن و فلسطین خوردن معلوم میشه همه این پیشرفتهایی که ازشون حرف میزنید و دفاع میکنید چیزی جز چرت و پرت و بلوف نیست و قطعا اینها چنین پیشرفتهایی که شما براشون میسازید ندارند

    پاسخ

    همان‌طور که در مقاله هم گفته شد، پدافندها بازدارندگی صد در صدی ندارند. میدان نبرد، ترکیبی، پیچیده و چندبعدی است و کشورهای منطقه‌، چه ایران باشد و چه کشورهای حاشیه خلیج فارس، و ممالک دیگر، گروه‌های مشترک‌المنافع را به پهپادها و موشک‌های ارزان‌قیمت تجهیز می‌کنند یا دست‌کم تکنولوژی‌‌هاشان را به‌شان می‌فروشند که کار خاصی هم از دست‌شان بر نمی‌آید و نهایتاً با این ابزارها می‌توان ابرقدرت‌ها را آزار داد، کمی هزینه روی دوش دولت‌هاشان گذاشت، اما همان‌طور که در غزه و یمن مشاهده فرمودید، این سرزمین‌ها دیگر فرقی با زمین سوخته ندارند…جان کلی انسان بر باد می‌رود، که هرگز ارزش‌اش را نداشته است. شرم باد بر هر چه جنگ و جنگ افروز!

    پاسخ

    اصلا میبینید تو دنیا چه خبره؟ عین الاسد چه پدافندی داشت؟
    صهیونیستا چه پدافندی دارن که در برابر راکتای لوله فاضلابی هم توان دفاع نداره؟

    پاسخ

    اسلام و انسانیت به کنار. مباحث نظامی به کنار. کمی تاریخ بخوانید تا بدانید جنگ ورزی یعنی چه. تا بدانید از سنگ به موشک رسید مقاومت مردمی فلسطین یعنی چه. تا بدانید شکست ارتشی که می خواست از نیل تا فرات را برای خود کند اما با پیشرفته ترین سلاح ها زورش به نیروی های مقاومت داخل غزه نمی رسد یعنی چه.
    بله یمن فقیر ترین کشور منطقه بوده. و کسی فکرش را نمی کرد جلوی عربستان با آن همه سلاح آمریکایی دوام بیاورد. آن وقت می گویید ارزشش را نداشته؟

    پاسخ

    قشنگ مشخصه مزدورای صهیونیستو غربی ها هستین
    همین پاتریوت های آمریکایی رو مگه یمنی ها موشک های ایرانی نزدن؟
    بعد جالبه اسمی از پدافند ایران نبردین که حداقل باید جز5 تای اول دنیا باشه..
    برای مسئولان در خواب خرگوشی متاسفم سایتایی مثل شمارو مجوز لجن پراکنی دادن

    پاسخ

    مجوزا که بی قانون داده میشه. اصلا کاری به محتوا ندارن

    پاسخ

    دو نکته، هیچ منبع معتبری پدافند جمهوری اسلامی ایران را در زمره‌ٔ بهترین‌ها نیاورده است و این فهرستی که ما منتشر کردیم توسط چند منبع معتبر تایید و منتشر شده است و دوم آن‌که پیشنهاد می‌کنم قانون اساسی مملکت را بخوانید که اگر خواندید چندباره بخوانید:
    اصل‏ بیست و سوم: تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.

    اصل‏ بیست و چهارم: نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد. تفصیل‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏‌کند.

    پاسخ

    تا دنبال منبع میگردین بهتره مرور کنید پیشرفته ترین پهپاد نظامی آمریکا رو ایران نشوند.
    عین الاسد با پدافند پیشرفته آمریکایی رو موشکای ایران شخم زد.
    پدافند صهیونیستا رو راکتای لوله فاضلابیه فلسطین سوراخ سوراخ کرد.

    درباره قانون، شاید قانونی نباشه که دفاع از رژیم نحس و نسل کشِ صهیونیست رو ممنوع کنه ولی مردم عقل دارن. وقتی میبینن برای اون وحوش بی رحم نوزادکش که به بیمارستان هم رحم نکردن رپورتاژ تبلیغاتی میرید و اون هم به دروغ؛ قشنگ میفهمن تفکر شما چیه و چقدر آدمای خطرناکی هستین.

    تا میتونید با این نوع اخبار جامعه رو از خودتون متنفر کنید و بیشتر از قبل تو آغوش صهیونیستا برید.

    پاسخ

    همون طور که درباره تانک های صهیونیست تبلیغات راه انداخته بودین (اونم زمانی که بخش عظیمیشون نابود شدن) یه تبلیغم برای پدافندشون راه انداختین.

    حداقل قبل از جنگ با فلسطین این رپورتاژ رو برای صهیونیستا میرفتین تا چند نفر بتونن دروغاتونو باور کنن.

    پاسخ

    البته که این تانک های پیشرفته هستند. اما هم بخشی اش بلوف هست و هم از این طرف نیروی های مقاومت هم سلاح های مناسب دارند.

    پاسخ

    به نظر من اس 400 بلوف روسیه هستن ارزشی نداره

    پاسخ