coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

هوش مصنوعی o1 با قابلیت‌های «استدلالی» معرفی شد؛ گامی دیگر در جهت شباهت بیشتر به انسان

مدل هوش مصنوعی Strawberry که از مدت‌ها پیش شایعاتی پیرامون آن شنیده می‌شد، با نام رسمی o1 کار خود را آغاز کرد. هوش مصنوعی o1 قادر است پرسش‌های پیچیده‌تری را پردازش کند؛ اما با هزینه‌ای سنگین‌تر.

به گزارش theverge، کمپانی OpenAI یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام o1 را معرفی کرده که اولین مدل از مدل‌هایی با قابلیت‌های «استدلالی» است. این مدل‌ها طوری آموزش دیده و ساخته شده‌اند که بتوانند سوالات پیچیده‌تر را سریع‌تر از انسان پاسخ بدهند. علاوه‌ بر این مدل،‌ نسخه‌ای کوچکتر و ارزانتر با نام o1-mini نیز عرضه شده است.

راهنمای خرید تکراتو

مدل هوش مصنوعی o1 برای OpenAI، یک گام رو به جلو به سمت هدفی بزرگتر است؛ هدفی که در آن، هوش مصنوعی شباهت بیشتری به انسان خواهد داشت. مدل هوش مصنوعی «او وان» در نوشتن کد و حل مشکلات چندمرحله‌ای بهتر از مدل‌های قبلی عمل می‌کند؛ اما گران‌تر و کندتر از GPT-4o است. OpenAI این نسخه را به‌عنوان یک «پیش‌نمایش» منتشر کرده تا بر «نوپایی» آن تاکید کند.

آنچه از هوش مصنوعی o1 می‌دانیم

از امروز، کاربران چت جی پی تی پلاس و Team به هر دو نسخه‌ی پیش‌نمایش o1 و o1 مینی دسترسی خواهند داشت. کاربران Enterprise و Edu نیز از اوایل هفته آینده به آن دسترسی پیدا می‌کنند. کمپانی اوپن ای آی قصد دارد امکان استفاده از o1 مینی را برای تمامی کاربران رایگان ChatGPT فراهم کند؛ اما هنوز تاریخ دقیقی برای انتشار آن مشخص نکرده است.

توسعه‌دهندگان با قیمت بالایی به مدل o1 دسترسی خواهند داشت. پیش نمایش او وان در API با قیمت 15 دلار به ازای هر یک میلیون توکن ورودی، یا تکه‌هایی از متن تجزیه‌شده توسط مدل در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین، قیمت این مدل به ازای هر 1 میلیون توکن خروجی، 60 دلار خواهد بود. برای مقایسه بهتر، بد نیست بدانید که هزینه استفاده از GPT-40 به ازای یک میلیون ورودی و خروجی، به ترتیب 5 و 15 دلار است.

هوش مصنوعی o1

به گفته‌ی جری توورک، مدیر تحقیقاتی OpenAI، روشی که o1 در آن آموزش دیده، کاملا با مدل‌های قبلی متفاوت است. البته، این کمپانی جزئیات دقیقی را فاش نکرده است. با این حال، توورک اعلام کرد این مدل با استفاده از یک الگوریتم بهینه‌سازی کاملا جدید و مجموعه داده آموزشی جدید که به طور خاص برای این مدل طراحی شده، آموزش دیده است.

روش آموزش مدل‌های قبلی GPT اینطور بوده که الگوهای موجود در داده‌های آموزشی را تقلید کنند. اما در مدل o1، این مدل طوری آموزش دیده که با استفاده از روشی به نام یادگیری تقویتی، خودش مسائل را حل کند. در این روش از سیستم پاداش و جریمه استفاده شده است. سپس، o1 از تکنیکی به نام «زنجیره‌ای از افکار» برای پردازش سوالات استفاده می‌کند. این چیزی شبیه به نحوه‌ یادگیری انسان‌ها در مراحل مختلف برای حل مسائل است.

OpenAI می‌گوید که این روش آموزشی جدید باعث شده تا مدل هوش مصنوهی o1 دقیق‌تر از مدل‌های قبلی باشد. توورک می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که این مدل کمتر دچار توهم می‌شود. اما مشکل هنوز هم وجود دارد. نمی‌توانیم بگوییم که توهمات را به طور کامل حل کرده‌ایم.»

به‌گفته‌ی اوپن ای ای، اصلی‌ترین ویژگی که مدل هوش مصنوعی او وان را از GPT-4o متمایز می‌کند، توانایی آن در حل مشکلات پیچیده‌تر مانند کدنویسی و ریاضی است؛ این مدل همچنین می‌تواند استدلال جواب‌هایش را توضیح دهد.

باب مک‌گرو، مدیر تحقیقات OpenAI در این‌باره گفت: «این مدل در حل آزمون ریاضی AP بهتر از من عمل می‌کند.» اوپن ای آی مدل هوش مصنوعی o1 را با سوال‌های المپیاد بین‌المللی ریاضی آزمایش کرده است. GPT-4o تنها 13 درصد از سوال‌ها را به‌درستی پاسخ داد؛ در حالی که او وان توانست به 83 درصد از سوال‌ها پاسخ درست بدهد.

در مسابقات برنامه‌نویسی آنلاین که با نام Codeforces شناخته می‌شود، این مدل جدید به رتبه 89 از 100 شرکت‌کننده دست‌ یافت. OpenAI ادعا می‌کند که آپدیت بعدی این مدل قادر خواهد بود در انجام محاسبات چالش‌برانگیز فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی، عملکردی شبیه به دانشجویان دکترا داشته باشد.

با این حال، مدل o1 در بسیاری از زمینه‌ها به اندازه GPT-4o توانایی ندارد. این مدل در ارائه اطلاعات دقیق درباره حقایق جهان ضعیف‌تر است. همچنین توانایی جستجو در وب یا پردازش فایل‌ها و تصاویر را ندارد. اما اوپن ای آی معتقد است که این مدل نمایانگر یک کلاس جدید از توانایی‌هاست. اسم o1 به این منظور انتخاب شده که به‌نوعی، به «تنظیم مجدد شمارنده به عدد 1» اشاره کند.

مک‌گرو می‌گوید: «فکر می‌کنم در نام‌گذاری خیلی ضعیف عمل می‌کنیم. امیدوارم این اولین قدم به سمت نام‌های جدیدتر و معقول‌تر باشد که بهتر منظور شرکت را به دنیا منتقل کند.»

نظر شما درباره ویژگی های هوش مصنوعی o1 چیست؟ آیا این گام دیگری به سمت ادراک هوش مصنوعی است؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر