coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

بررسی موتو G24 ؛ موشکافی سیستم، دوربین، باتری و عملکرد

در اوایل سال 2024، موتورولا از گوشی اقتصادی جدید خود رونمایی کرد که نسبت به اکثر اسمارت‌فون‌های بازار با قیمت ناچیزی به‌فروش می‌رسد. طی بررسی موتو G24 می‌خواهیم ببینیم که آیا این گوشی پایین‌رده غول آمریکایی، توان رقابت با سایر اسمارت‌فون‌های اقتصادی کره‌ای و چینی را دارد؟

راهنمای خرید تکراتو

موتورولا سال 2024 را با رونمایی از سری جدید اسمارت‌فون‌های اقتصادی شروع کرد که برای بازار کشورهایی مثل ایران ایده‌آل است. این روزها که پرچمدارهای جدید با قیمت‌ نجومی به‌فروش می‌رسند و کمتر کاربری به‌فکر خرید یک گوشی پریمیوم گران‌قیمت است، خرید یک گوشی مقرون‌به‌صرفه با امکانات معمولی، بهترین راه‌حل خواهد بود.

متاسفانه در بازار ایران حتی برای خرید اسمارت‌فون‌های میان‌رده نیز باید هزینه‌ای حدود 20 تا 30 میلیون متقبل شوید که برای خرید یک گوشی میان‌رده، کمی غیرمعقول به‌نظر می‌رسد. با این‌حال، همچنان می‌توانید اسمارت‌فون‌هایی مثل Motorola Moto G24 را با کمترین بودجه ممکن تهیه کنید. برای این‌که با مشخصات فنی موتو G24 و امکانات این گوشی ارزان‌قیمت بهتر آشنا شوید، نقد و بررسی موتو G24 را ازدست ندهید.

بررسی موتو G24

در همین ابتدای کار باید بگوییم که موتو G24 یکی از ارزان‌ترین اسمارت‌فون‌ها و از بهترین گوشی های موتورولا در بازار ایران است و برای کاربرانی که می‌خواهند با هزینه کم یک گوشی به‌روز تهیه کنند، می‌تواند مناسب باشد. قیمت موتو G24 در بازارهای جهانی حدود 230 دلار است و در بازار داخلی نیز تقریبا 8 تا 9 میلیون تومان قیمت دارد.

بررسی موتو G24
بررسی موتو G24

طبیعتا بزرگ‌ترین چالش موتورولا در تولید موتو G24، مجهز کردن این گوشی به سخت‌افزاری بوده که علاوه‌بر ارزان بودن و به‌همراه داشتن سود کافی برای کمپانی، توانایی رقابت با سایر اسمارت‌فون‌های بازار را داشته باشد. پیش از این‌که به نقد و بررسی بررسی موتو G24 در بخش‌های مختلف بپردازیم، بدنیست یک نگاه کلی به مشخصات فنی موتو G24 داشته باشیم و ببینیم که موتو جی 24 با 230 دلار، چه سخت‌افزار و امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پیش از هر چیزی، باید توجه کنید که این گوشی با کمترین هزینه ممکن ساخته شده و اولویت موتورولا در تمام مراحل ساخت موتو جی 24، کاهش قیمت آن بوده؛ پس بهتر است که انتظار زیادی از این گوشی نداشته باشید.

طبیعتا یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش قیمت یک گوشی، استفاده از متریال معمولی برای ساخت بدنه است. برای ساخت پنل پشت و فریم این گوشی از پلاستیک استفاده شده و محافظ نمایشگر آن نیز از جنس شیشه است. البته، در مشخصات فنی موتو جی 24 هیچ اشاره‌ای به‌نوع محافظ نمایشگر نشده و دقیقا مشخص نیست که با چه نوع محافظی سروکار داریم. باوجود متریال نه‌چندان خوب، طراحی موتو جی 24 فوق‌العاده است و ظاهر آن از بسیاری از گوشی‌های میان‌رده 400 دلاری نیز شیک‌تر است.

طی بررسی گوشی موتو جی 24 یک نمایشگر 6.56 اینچی را می‌بینید که تراکم پیکسل و رزولوشن آن چنگی به‌دل نمی‌زند، اما رفرش‌ریت 90 هرتز، تاحدودی نقطه ضعف‌های نمایشگر را پوشش می‌دهد. البته برای قضاوت کردن نمایشگر گوشی، در ادامه بررسی Moto G24 باید به صورت دقیق‌تری آن را ارزیابی کنیم.

بررسی موتو G24

قلب‌تپنده موتو جی 24 تراشه Helio G85 است که با فناوری 12 نانومتری توسعه یافته و در حال‌حاضر، یکی از چیپست‌های ارزان قیمت بازار محسوب می‌شود که کمپانی‌ها فقط در اسمارت‌فون‌های پایین‌رده، برای کنترل قیمت گوشی از آن استفاده می‌کنند. پردازنده مذکور برای کارهای روزمره قابل قبول است و در اجرای اپلیکیشن‌های معمولی و باز کردن شبکه‌های اجتماعی، هیچ مشکلی ندارد، اما برای گیمینگ چندان ایده‌آل نخواهد بود.

طی بررسی Moto G24 با سیستم تصویربرداری دوگانه مواجه می‌شویم، اما در صورتی که بخواهیم صادقانه سیستم تصویربرداری گوشی را قضاوت کنیم، فقط یک سنسور قابل استفاده در ماژول دوربین حضور دارد، در نتیجه عکاسی با این گوشی چندان جذاب نخواهد بود و آزادی‌عمل زیادی را برای عکاسی به کاربران نمی‌دهد.

پیش از این‌که به بررسی موتو G24 در بخش‌های مختلف بپردازیم، بدنیست نگاهی به جدول مشخصات فنی موتو G24 داشته باشید.

بررسی موتو G24 مشخصات موتو G24
طراحی و ساختار
  • 163.5×74.5×8 میلی‌متر
  • 181 گرم
  • پنل جلو شیشه، پنل پشت پلاستیک، فریم پلاستیک
  • گواهی  IP ندارد
  • تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
نمایشگر
  • IPS LCD با نرخ نوسازی 90 هرتز، روشنایی 537 نیت
  • 6.56 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 84.9 درصد
  • 720×1612 پیکسل، تراکم پیکسل 269ppi
پردازنده
  • چیپست مدیاتک Helio G85 با فناوری ساخت 12 نانومتری
  • 8 هسته پردازنده (2 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A75 و 6 هسته 1.7 گیگاهرتز Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2
نرم‌افزار
  • اندروید 14
رم و حافظه
  • حافظه 128 گیگابایت رم 4
  • حافظه 128 گیگابایت رم 8
  • حافظه 256 گیگابایت رم 4
  • حافظه 256 گیگابایت رم 8
  • درگاه کارت‌حافظه دارد
دوربین اصلی
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 0.64 میکرومتر سایز پیکسل
  • لنز ماکرو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p@30fps
دوربین سلفی
  • دوربین 8 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p@30fps
باتری
  • 5000 میلی‌آمپر ساعت، غیرقابل تعویض توسط کاربر
  • توان شارژ 15 وات
اسپیکر
  • اسپیکر استریو
  • جک 3.5 میلی‌متری صدا دارد
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac دوبانده
  • بلوتوث نسخه 5.0، پشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
  • GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO
سایر ویژگی‌ها
  • شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت، قطب‌نما، حسگر اثرانگشت کنار گوشی،

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های میان رده 2024

بررسی موتو G24 از نظر طراحی و ساختار

بررسی موتورولا موتو جی 24 را با ارزیابی طراحی و ساختار این گوشی شروع می‌کنیم. پنل پشت و بدنه گوشی از جنس پلاستیک است و نباید انتظار داشته باشیم که مقاومت آن در برابر ضربه و فشار، به‌خوبی اسمارت‌فون‌های با فریم آلومینیومی باشد. همان‌طور که در مشخصات فنی موتو جی 24 مشاهده کردید با یک گوشی نسبتا بزرگ، ولی سبک  و خوش‌دست سروکار داریم. وزن 181 گرم برای یک اسمارت‌فون با چنین ابعادی مناسب است.

بررسی گوشی موتو جی 24

ماژول دوربین برآمدگی نسبتا زیادی دارد و میزبان دو سنسور بزرگ و فلاش دوربین است. پنل پشت گوشی طراحی ساده‌ و مدرنی دارد و در نگاه اول متوجه نمی‌شوید که با یک گوشی پایین‌رده با بدنه پلاستیکی روبه‌رو هستید. به صورت کلی، طراحی و ظاهر موتو G24 بسیار بهتر از آن چیزی است که از یک گوشی در رنج قیمت 200 دلار انتظار می‌رود و می‌توانیم بگوییم که موتورولا در طراحی این اسمارت‌فون اقتصادی، سنگ‌تمام گذاشته است.

در سمت راست فریم گوشی، کلید تنظیم صدا و پاور را مشاهده می‌کنیم. سنسور اثرانگشت با کلید پاور ادغام شده که عملکرد سریع و قابل اطمینانی دارد. برخلاف اکثر گوشی‌های میان‌رده جدید، موتورولا موتو جی 24 از جک 3.5 میلی‌متری صدا پشتیبانی می‌کند که در قسمت بالای فریم قرار گرفته است.

اگر به مشخصات موتو جی 24 توجه کنید، متوجه می‌شوید که این گوشی از استانداردهای IP پشتیبانی نمی‌کند. البته، برخی از اسمارت‌فون‌های گران‌تر نیز شامل این گواهی نمی‌شوند، به همین جهت، مقاوم نبودن یک گوشی 200 دلاری دربرابر آب و گردوغبار تعجب برانگیز نیست.

نقد و بررسی موتو G24

اگر واقع‌بین باشیم، طراحی یک اسمارت‌فون 200 دلاری که توانایی رقابت با اسمارت‌فون‌های گران‌تر را داشته باشد، کار دشواری است؛ اما بعد از نقد و بررسی موتو G24 دیدیم که موتورولا می‌تواند چنین چالش‌هایی را پشت‌سر بگذارد.

بررسی گوشی موتو جی 24 از نظر نمایشگر

در ادامه بررسی موتورولا موتو جی 24 باید نگاهی به بزرگ‌ترین نقطه ضعف این گوشی داشته باشیم. با این‌که موتورولا موفق شده با کمترین بودجه ممکن، یک اسمارت شیک با سخت‌افزار مناسب و تجربه کاربری جذاب ارائه دهد، اما در بخش صفحه‌نمایش‌ عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان نداده است.

بررسی گوشی موتو جی 24

در مشخصات موتو G24 به نمایشگر 6.56 اینچی از نوع IPS اشاره شده که از حداکثر رفرش‌ریت 90 هرتز پشتیبانی می‌کند. تا این‌جا همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد، اما رزولوشن و روشنایی این صفحه‌نمایش به نسبت سایر اسمارت‌فون‌های جدید ناامید کننده است. نمایشگر موتو جی 24 از حداکثر رزولوشن 720×1612 پیکسل پشتیبانی می‌کند و دارای تراکم پیکسل 269ppi است.

همان‌طور که می‌بینید، وضوح صفحه‌نمایش موتو جی 24 تعریفی ندارد، اما چیزی که شرایط را برای نمایشگر موتو جی 24 بدتر می‌کند روشنایی آن است. روشنایی این صفحه‌نمایش در حالت Peak به 537 نیت می‌رسد و با این روشنایی کم، دیدن نمایشگر گوشی در فضای باز و زیر نور آفتاب دشوار خواهد بود.

همان‌طور که در بررسی Moto G24 در بخش طراحی گفتیم، طراحی این اسمارت‌فون برای این رنج قیمت فوق‌العاده است؛ اما طراحی زیبا و چشم‌نواز آن صرفا به فریم و پنل پشت مربوط می‌شود و نمای پنل جلو چندان جالب نیست. نسبت نمایشگر به بدنه موتو جی 24 معادل 84.9 درصد است، بنابراین حاشیه‌های نمایشگر نسبتا پهن هستند. حاشیه‌های پهن موتو جی 24 درقسمت بالا و به‌خصوص قسمت پایین نمایشگر، به وضوح قابل رویت است.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، تمام اطلاعاتی که در مشخصات موتو جی 24 درباره نمایشگر ذکر شده، دل‌سردکننده است و تنها نقطه قوتی که در بررسی Moto G24 از نظر صفحه‌نمایش به‌چشم می‌خورد، نرخ نوسازی 90 هرتز است.

نقد و بررسی موتو G24

همان‌طور که یک نمایشگر خوب می‌تواند تجربه کاربری گوشی را به صورت چشمگیری بهبود دهد، صفحه‌نمایش بی‌کیفیت نیز لذت استفاده از اسمارت‌فون را کاهش می‌دهد. در این رنج قیمت می‌توانید گوشی‌های با نمایشگر واضح‌تر و دقت رنگ بیشتر پیدا کنید؛ در نتیجه، قیمت پایین گوشی نمی‌تواند بهانه قابل‌قبولی برای چنین نمایشگر ضعیفی باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی تا 10 میلیون

نقد و بررسی موتو G24 از نظر تراشه و نرم‌افزار

در ادامه بررسی گوشی موتو جی 24 نوبت به ارزیابی تراشه و قدرت پردازش می‌رسد که باتوجه به قیمت کم گوشی، انتظار زیادی از آن نداریم. موتو جی 24 میزبان چیپست هلیو جی 24 است که با فناوری 12 نانومتری توسعه یافته است. طبیعتا چیپستی که با فناوری قدیمی 12 نانومتری تولید شده، قدرت پردازش زیادی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و در اجرای اپلیکیشن‌های سنگین و گیمینگ، عملکرد خوبی ندارد.

این تراشه کمپانی مدیاتک شامل 8 هسته پردازنده با دو هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و 6 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A55 می‌شود. درکنار تراشه هلیو G85، پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 پردازش‌های گرافیکی را برعهده دارد. با این‌که برای پردازش‌های سنگین نمی‌توانید روی سخت‌افزار گوشی حساب کنید، اما چیپست آن برای فراهم کردن یک تجربه روان با نمایشگر 90 هرتزی کفایت می‌کند و پردازش‌های روزمره را به‌راحتی انجام می‌دهد.

بررسی موتورولا موتو جی 24

طی نقد و بررسی موتو G24 دیدیم که این اسمارت‌فون در نسخه‌های مختلف با ترکیب رم وحافظه گوناگون عرضه می‌شود. به‌لطف درگاه کارت‌حافظه، دلیلی برای نگرانی درباره فضای ذخیره‌سازی گوشی وجود ندارد و با خرید مدل 124 گیگابایتی آن می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و هر زمانی که خواستید، با استفاده از کارت‌حافظه، فضای ذخیره‌سازی را گسترش دهید؛ اما 4 گیگابایت رم بیشتر می‌تواند تاثیر مستقیم در تجربه کاربری شما داشته باشد و توصیه می‌شود که حتما نسخه با رم 8 گیگابایت را تهیه کنید.

یکی از مهم‌ترین نقطه قوت‌هایی که در بررسی گوشی موتو جی 24 به‌چشم می‌خورد، پشتیبانی نسبتا طولانی کمپانی از سیستم‌عامل گوشی است. این گوشی یک تجربه ساده از اندروید 14 را به کاربر ارائه می‌دهد و موتورولا تغییری خاصی در آن اعمال نکرده است. طبق ادعای کمپانی، سیستم‌عامل موتو جی 24 تا سال 2027 شامل به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار می‌شود.

به صورت خلاصه، موتو جی 24 با ارائه فضای ذخیره‌سازی گسترده در کنار حداکثر رم 8 گیگابایت و جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید، تجربه کاربری خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد که ارزش هزینه 200 دلاری را دارد.

بررسی موتو G24 از نظر دوربین

بعد از سخت‌افزار، باید نگاهی به دوربین Moto G24 داشته باشیم و به بررسی موتورولا موتو جی 24 از نظر عکاسی بپردازیم. نسبت به سایر اعضای اسمارت‌فون‌های سری G موتورولا، دوربین موتو جی 24 پیشرفت قابل قبولی داشته و خروجی بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ماژول دوربین این گوشی میزبان دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لنز ماکرو 2 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.4 است.

بررسی موتو G24 از نظر دوربین

دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی موتو جی 24 از فناوری ترکیب پیکسل‌ها بهره می‌برد و با ترکیب 4 پیکسل مجاور، خروجی بهتری در سناریوهای مختلف ارائه می‌دهد. در شرایط نوری مناسب می‌توانید عکس‌های با جزییات بالا و دقت رنگ عالی ثبت کنید؛ البته عملکرد دوربین موتو جی 24 برای این رنج قیمت مناسب است و در مقایسه با سنسورهای 50 مگاپیکسلی که در میان‌رده‌های گران‌تر استفاده می‌شود، حرفی برای گفتن ندارد.

در شرایط چالش برانگیز که نوردهی محیط کم است، دوربین Moto G24 عملکرد رضایت‌بخشی دارد. جزییات و روشنایی عکس‌ها قابل قبول است و نویز زیادی در قسمت‌های تاریک به‌چشم نمی‌خورد؛ اما از نظر دقت رنگ نباید انتظار زیادی داشته باشید. رنگ‌ها در خروجی این دوربین، گرم‌تر از چیزی هستند که با چشم مشاهده می‌کنیم، به خصوص در تصاویری که در محیط‌های با نوردهی کم ثبت می‌کنیم.

در ادامه بررسی موتو G24 از نظر عکاسی، لنز ماکرو 2 مگاپیکسل را می‌بینیم که صرفا برای عکاسی کلوزآپ استفاده می‌شود. اگر به‌عکاسی کلوزآپ علاقه دارید و به‌دنبال ثبت تصاویر هنری هستید، قطعا این سنسور ماکرو نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند؛ اما برای کاربرانی که فقط برای تنوع، گاهی اوقات از سنسور ماکرو استفاده می‌کنند، عکاسی کلوزآپ با موتو جی 24 لذت‌بخش خواهد بود.

بررسی موتو G24 از نظر دوربین
نمونه عکس دوربین موتو جی 24

دوربین Moto G24 از حداکثر وضوح فیلم‌برداری 1080 پیکسل با فریم‌ریت 30fps پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، قابلیت‌های فیلم‌برداری موتو جی 24، حتی از امکانات آن برای عکاسی نیز کمتر است و هیچ انتخابی برای فیلم‌برداری و تنظیمات دوربین ندارید. در آخر نیز دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی را می‌بینیم که جزییات قابل قبولی دارد، اما داینامیک رنج و دقت رنگ آن چنگی به‌دل نمی‌زند.

در مجموع، سیستم تصویربرداری موتو جی 24 خروجی ایده‌آلی ارائه نمی‌دهد، اما به‌خاطر قیمت ناچیز گوشی، نمی‌توانیم از کیفیت دوربین‌های این گوشی انتقاد کنیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی تا 9 میلیون

بررسی موتو G24 از نظر باتری و شارژدهی

یکی از مهم‌ترین نقطه قوت‌هایی که در بررسی موتورولا موتو جی 24 مشاهده می‌کنیم، باتری عظیم 5000 میلی‌آمپر ساعتی است که شارژدهی گوشی را به‌شکل قابل توجهی بهبود می‌دهد. برخلاف سایر مشخصات این گوشی که صرفا برای رنج قیمت 200 دلار مناسب است، باتری موتورولا موتو جی 24 فراتر از چیزی است که از یک گوشی اقتصادی انتظار داریم.

طبیعتا به‌خاطر قیمت پایین، خبری از امکاناتی مثل شارژ معکوس یا شارژ بی‌سیم نیست. موتو جی 24 از حداکثر توان شارژ 15 وات پشتیبانی می‌کند که در مدت 50 دقیقه، 50 درصد از حجم باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی گوشی را شارژ می‌کند. همچنین، برای شارژ کامل باتری نیز به 1 ساعت و 47 دقیقه زمان نیاز دارید. با این‌که باتری موتورولا Moto G24 شارژدهی عالی دارد، اما سرعت شارژ آن به‌خوبی سایر رقبای چینی در این بخش از بازار نیست.

بررسی موتو G24 از نظر قیمت

در انتهای بررسی موتورولا موتو جی 24 نوبت به قیمت گوشی می‌رسد که بزرگ‌ترین نقطه قوت گوشی محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتیم، قیمت موتورولا موتو جی 24 در بازار بین‌المللی، حدود 200 تا 230 دلار است که برای یک اسمارت‌فون اطلا زیاد نیست. قیمت موتورولا Moto G24 در بازارهای داخلی نیز حدود 8 تا 9 میلیون تومان است که با وضع کنونی بازار گوشی و موبایل، وسوسه‌انگیز است.

جمع‌بندی

موتورولا موتو جی 24 با پشتیبانی از سخت‌افزار بهتر، سیستم تصویربرداری بهبود یافته و طراحی شیک‌تر، درحال‌حاضر یکی از با ارزش‌ترین اعضای خانواده گوشی‌های سری جی موتورولا است. اگر از وضوح نه‌چندان جالب نمایشگر موتو جی 24 چشم‌پوشی کنید، موتورولا موتو جی 24 یکی از بهترین اسمارت‌فون‌هایی است که با بودجه کمتر از 10 میلیون تومان می‌توانید تهیه کندی.

سوالات متداول

بزرگ‌ترین نقطه ضعف موتورولا موتو جی 24 چیست؟

بدون‌شک نمایشگر این گوشی بسیار ضعیف‌تر از چیزی که انتظارش را داشتیم ظاهر شد و در صورتی که این اسمارت‌فون به صفحه‌نمایش بهتری مجهز بود، به‌عنوان یک گوشی اقتصادی بی‌نظیر در بازار شناخته می‌شد. با این‌حال، اگر از وضوح نمایشگر چشم‌پوشی کنید، به نسبت قیمیتی که پرداخت می‌کنید از امکانات خوبی بهره‌مند می‌شوید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بررسی موتو G24 چیست؟ آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار گوشی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    تقریبا بهبود یافته نوکیا جی 21 حساب میشه

    پاسخ