راهنمای خرید تکراتو
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

مقایسه مینی کامپیوترهای قابل حمل و دسکتاپ‌های سنتی: کدام انتخاب بهتری است؟

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که گزینه‌های ما برای یک محصول به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. این افزایش گزینه‌ها هم هیجان‌انگیز است و هم ممکن است باعث سردرگمی بیشتر شود. می‌توان گفت این مشکل در مورد سیستم‌های کامپیوتری هم صدق می‌کند و بسیاری از افراد بین مینی کامپیوترهای قابل حمل و دستکاپ‌های سنتی دو به شک هستند و نمی‌دانند که کدام را باید انتخاب کنند. به همین دلیل در این نوشته به مقایسه مینی کامپیوترهای قابل حمل و دسکتاپ‌های سنتی خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را برای شما بیان خواهیم کرد.

منظور از مینی کامپیوتر قابل حمل چیست؟

مینی کامپیوتر یا مینی pc یک کامپیوتر کامل است که در یک کیس بسیار کوچک و جمع و جور به بازار عرضه می‌شود. به خاطر اندازه و وزن پایین این کامپیوترها، می‌توانید آن‌ها را در یک کیف یا کوله پشتی کوچک جای داده و به راحتی آن را با خود به هر جایی ببرید. البته در نظر داشته باشید که مینی کامپیوتر بر خلاف لپ تاپ صفحه نمایش ندارد و باید از طریق کابل آن را به مانیتور خارجی متصل کنید. در نتیجه اگرچه سبک هستند و می‌توانید آنها را به راحتی حمل کنید؛ به دلیل نداشتن صفحه نمایش، کارکردی مشابه دسکتاپ‌های سنتی دارند و کمتر جابجا خواهند شد.

راهنمای خرید تکراتو

مقایسه مینی کامپیوترهای قابل حمل و دسکتاپ‌های سنتی

با توجه به موارد بالا می‌توان گفت مینی پی سی و دسکتاپ‌های سنتی تقریبا کارکرد مشابهی دارند و به عنوان یک دستگاه ثابت رومیزی از آن‌ها استفاده خواهد شد. با این وجود تفاوت‌های این دو انکار ناپذیر است و در ادامه به مقایسه جنبه‌های مختلف مینی کامپیوتر در مقابل دسکتاپ خواهیم پرداخت:

1- وزن و اندازه

وزن و اندازه مینی کامپیوترها به مراتب از دسکتاپ‌های سنتی کمتر است که باعث می‌شود مینی کامپیوترها به فضای کمتری نیاز داشته باشند و در برخی از موارد می‌توانید آن را کنار مانیتور و روی میز قرار دهید. مینی کامپیوتر برای محل‌ها و فضاهای کوچک کاربردی‌تر است و به شما اجازه می‌دهد که بدون اشغال کردن فضای زیاد از مزایای یک کامپیوتر کامل بهره‌مند شوید. البته با احتساب مانیتور و سایر تجهیزات جانبی فضای بیشتری نسبت به کامپیوترهای all in one نیاز دارد؛‌ اما در مقایسه با کامپیوترهای سنتی کاملا برتر است.

2- قدرت پردازشی و عملکرد

مینی کیس‌ها به دلیل ساختار و اندازه کوچکی توانایی به کارگیری قطعات داخلی بزرگ را ندارند. برای نمونه کارت گرافیک ایسوس مدل PH-GT1030-O2G که یک کارت گرافیک معمولی به حساب می‌آید، هم اندازه یک مینی pc است و نمی‌توان آن را در اینگونه کیس‌ها جای داد. از طرفی دیگر دسکتاپ‌های سنتی معمولا اندازه بزرگی داشته و فضای کافی برای انواع قطعات را دارند. به همین دلیل قدرت پردازشی و عملکرد کامپیوترهای سنتی به مراتب بالاتر است و اگر از کامپیوتر خود برای پردازش‌های سنگین استفاده می‌کنید، بهتر است سراغ خرید کیس‌های بزرگ بروید.

3- قابلیت ارتقا

یکی دیگر از مواردی که تفاوت مینی کامپیوترهای قابل حمل و دسکتاپ‌های سنتی را شکل می‌دهد، قابلیت ارتقا این دستگاه‌ها است. دسکتاپ‌های سنتی عموما با طراحی ماژولار ساخته می‌شوند و کاربران می‌توانند به راحتی قطعات مختلف آن مانند رم، هارد، گرافیک، پردازند و حتی مادربرد دستگاه را ارتقا دهند. در حالی که بیشتر قطعات مینی کیس‌ها به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و در بهترین حالت امکان ارتقا هارد و رم آن‌ها وجود دارد.

4- مصرف انرژی

خرید کامپیوتر یا لوازم خانگی کم مصرف همواره یکی از دغدغه‌های افراد و طرفداران محیط زیست بوده است تا از آلودگی بیشتر جلوگیری به عمل بیاید. به طور معمول مینی کامپیوترهای قابل حمل با توجه به قدرت پردازشی پایین‌تر، مصرف برق کمتری دارند. در حالی که کیس‌های سنتی به دلیل برخورداری از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های قوی به سیستم خنک کننده قوی‌تری نیاز دارد که همه این موارد به برق بیشتری برای راه‌اندازی و کار کردن نیاز دارند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مصرف بیشتر برق به معنای آسیب‌زا بودن کیس‌های بزرگ نیست، بلکه به معنای برخورداری از قدرت بیشتر است.

5- سیستم خنک کنندگی

مقایسه مینی کامپیوترهای قابل حمل و دسکتاپ‌های سنتی: کدام انتخاب بهتری است؟

در مینی کامپیوترها به دلیل اندازه کوچک‌تر و فضای بسته‌تر امکان استفاده از فن‌های بزرگ یا سیستم‌های خنک کننده قوی وجود ندارد. به همین دلیل در استفاده‌های طولانی مدت یا کارهای سنگین امکان گرم شدن دستگاه وجود خواهد داشت. از طرفی دیگر دسکتاپ‌های سنتی از فضای کافی برای فن‌های قوی و سیستم‌های خنک کننده برخوردار هستند که مدیریت حرارات را در این دستگاه‌ها ساده‌تر خواهد کرد. این ویژگی باعث می‌شود که وظایف سنگین و بازی‌های با گرافیک بالا به راحتی قابل اجرا باشند.

6- پورت‌های اتصال

در طراحی مینی کیس‌ها تلاش شده است که تا حد ممکن اجزای کمتری به کار گرفته شود که در نتیجه آن بسیاری از پورت‌های اتصال حذف شده است. این کار به کاهش حجم و وزن دستگاه کمک می‌کند و هزینه‌های جانبی را کاهش خواهد داد. همین موضوع باعث می‌شود که در برخی از موارد برای اتصال دستگاه به مانیتورهای جانبی یا سایر دستگاه‌ها دچار مشکل شویم. این مشکل در دسکتاپ‌های سنتی وجود ندارد و اکثر پورت‌های مورد نیاز در این سیستم‌ها دیده می‌شود؛ همچنین اگر به پورت خاصی نیاز داشته باشید، امکان اضافه کردن آن وجود دارد. علاوه بر همه موارد بالا، دسکتاپ‌های سنتی عموما سی دی رایتر دارند که برای مشاهده CD و DVD کاربرد دارد. این ویژگی برای برخی از شغل‌ها مانند پزشکان ضروری است و بدون آن نمی‌توانند دیسک‌های رادیولوژی و MRI را مشاهده کنند.

7- قیمت

مینی کیس‌ها به دلیل طراحی ساده‌تر و استفاده از قطعات کم حجم‌تر، معمولا قیمت پایین‌تری دارند. البته مدل‌های پیشرفته این دستگاه‌ها ممکن است قیمت بالایی داشته باشند و از یک دسکتاپ قدیمی گران‌تر باشند. از طرفی دیگر به کارگیری سخت‌افزارهای قوی‌تر و به‌روزتر در دسکتاپ‌ها باعث می‌شود که قیمت بالاتری داشته باشند که امکان ارتقا و به‌روزرسانی قطعات می‌تواند در بلند ارزش خرید آن‌ها را افزایش دهد. انتخاب از بین این دو به نیازها، خواسته‌ها و بودجه شما بستگی دارد.

کاربردهای مینی کامپیوتر در مقابل دسکتاپ

با توجه به موارد بیان شده در بالا می‌توان گفت که هر کدام از دسکتاپ‌های سنتی و مینی کامپیوترها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در نتیجه کاربردهای آن‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

دسکتاپ‌ها قدرت بیشتری تولید می‌کنند و برای کارهای گرافیکی، پرازش‌های سنگین و اجرای بازی‌ها مناسب‌تر هستند و برای گیمرها، گرافیست‌ها، مهندسین، ادیتورهای ویدیو و پزشکان گزینه مناسب‌تری هستند.

از طرفی دیگر مینی pc دستگاه جمع و جورتر با قدرت پردازشی کمتر است که به فضای کمتری برای نگهداری نیاز دارد و برای دانشجویان، برخی از اداره‌ها، تایپیست‌ها و مصارف خانگی بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شود.

سخن پایانی

مینی‌ کامپیوترها و دسکتاپ‌های سنتی هر دو کامپیوترهایی بدون صفحه نمایش هستند که برای استفاده باید آن‌ها را به مانیتور خارجی متصل کنید. از این نظر می‌توان گفت که اگر چه وزن و اندازه مینی کامپیوترها کم است؛ اما عملا امکان جابجایی زیاد مانند لپ تاپ و تبلت را ندارند. به همین دلیل اگر جابجایی زیادی دارید، بهتر است سراغ لپ تاپ یا تبلت بروید. با این اوصاف هم مینی کامپیوتر و هم دسکتاپ‌های سنتی مزایای زیادی دارند که خریداران را به خود جذب می‌کنند. شما هم با توجه به نیاز خود می‌توانید از بین این دو یکی را انتخاب کرده و از کارکردهای آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر