راهنمای خرید تکراتو
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

فرق هدفون و هدست چیست؟

گوش دادن به موسیقی به کمک هدفون یا هدست یک تجربه متفاوت را برای ما رقم می‌زند و کمک می‌کند که لذت بیشتری از آهنگ‌ها ببریم. این ابزار‌ها موسیقی و صداها را به صورت مستقیم و دقیق به گوش ما می‌رسانند تا صدایی که می‌شنویم بشترین شباهت را به صدای تولید شده داشته باشد. هدفون و هدست در ظاهر خیلی شبیه هم هستند و بسیاری از افراد این دو را از هم تشخیص نمی‌دهند و نمی‌دانند هر کدام چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه کاری مناسب‌تر است. در این نوشته به بررسی فرق بین هدفون و هدست می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم مزایای و معایب هر کدام را به صورت کلی بیان کنیم.

هدفون چیست؟

هدفون از دو اسپیکر کوچک که روی گوش‌های فرد قرار گرفته‌اند تشکیل می‌شود و این دو اسپیکر به کمک یک بند یا سیم به هم متصل شده‌اند. هدفون از طریق کابل یا بلوتوث به دستگاه‌های صوتی مانند کامپیوتر، گوشی، تلویزیون و پخش کننده موسیقی متصل می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد تا به موسیقی، پادکست و سایر محتواهای صوتی گوش دهد.

راهنمای خرید تکراتو

هدفون را به طور کلی می‌توان به دو دسته روی گوشی و دور گوشی تقسیم کرد که در اولی، اسپیکرها روی گوش قرار می‌گیرند و در دومی اسپیکرها، گوش را به صورت کامل می‌پوشانند و فرد صدای محیط را نمی‌شنود.با خرید هدفون سونی، جبرا، انکر یا هر برند دیگری در این دو مدل، تجربه‌ای متفاوت و باکیفیت از هدفون را تجربه کنید.

هدست چیست؟

هدست ترکیب هدفون و میکروفون ساخته شده است و علاوه بر پخش صدا، به کاربر اجازه می‌دهد صدای خود را ضبط کند یا با دیگران صحبت کند.

این ویژگی به برقراری ارتباط دو طرفه کمک کرده و برای طیف گسترده‌ای از کاربران کاربردی است. ساختار هدست کاملا مشابه هدفون است با این تفاوت که یک میکروفون به آن اضافه شده است. البته در برخی از موارد ممکن است هدست یک اسپیکر داشته باشد و اصطلاحا یک گوشی باشد. در این حالت روی یک گوش فرد اسپیکر قرار گرفته که میکروفون هم به آن متصل است و در طرف دیگر یک بخش پلاستیکی وجود دارد که به بالای گوش فرد متصل شده و مانع از افتادن هدست خواهد شد.

تفاوت هدفون و هدست: بررسی مهم‌ترین تفاوت‌ها

فرق هدفون و هدست چیست؟

هدفون و هدست دو دستگاه مشابه همدیگر هستند که در بسیاری از موارد کارکردی مشابه همدیگر دارند و طبیعی است که بسیاری از افراد تفاوت این دو را نمی‌دانند. با این وجود تفاوت هدفون و هدست قابل چشم پوشی نیست و لازم است با آن‌ها آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو شامل موارد زیر است:

1- کاربری

تفاوت هدست با هدفون از نظر کاربری به وجود میکروفون در هدست‌ها بر می‌گردد. به این معنی که هدفون با تمرکز بر کیفیت صدا و صرفا برای گوش دادن به موسیقی، پادکست یا هر محتوای صوتی دیگری توسعه داده شده است. در حالی که وجود میکروفون در هدست آن را برای انجام مکالمه یا ضبط صدا مناسب می‌کند. به همین خاطر هدست برای مراکز تماس، برگزاری جلسات آنلاین، بازی‌های آنلاین و ضبط پادکست بهترین گزینه است.

برای نمونه هدست Sony inzone h7 می‌تواند کار یک میکروفون حرفه‌ای را برای شما انجام داده و شما را از خرید میکروفون برای ضبط صدا، بی‌نیاز کند.

2- طراحی

وجود میکروفونی که از هدست بیرون زده است خود یکی از مشهود‌ترین تفاوت‌های بین هدست و هدفون است. وجود قابلیت مکالمه باعث می‌شود که طراحی هدست کمی متفاوت از هدفون باشد.

برای نمونه اسپیکرهای هدست از پدهای بزرگی استفاده می‌کنند که کل روی گوش را می‌پوشاند و اجازه عبور صدای محیط به گوش فرد را نمی‌دهد. از طرفی دیگر وجود قابلیت مکالمه معمولا به دکمه‌های بیشتری برای کنترل نیاز دارد که در برخی از موارد قابل مشاهده هستند. به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی از هدست‌ها به صورت تک اسپیکر تولید می‌شوند تا کاربر علاوه بر مکالمه بتواند صدای محیط را هم بشنود. این مدل از هدست بیشتر در مراکز تماس و جاهایی که قرار است به مشتریان پاسخ بدهند، کاربرد دارد.

3- وزن و قابلیت حمل

یکی از مزیت‌های هدفون نسبت به هدست، جمع و جور و قابل حمل بودن آن است. اگر دقت کرده باشید اکثر کسانی که از این نوع تجهیزات برای گوش دادن به موسیقی در محیط‌های عمومی استفاده می‌کنند، از هدفون‌های رو گوشی استفاده می‌کنند که اندازه کوچک‌تری داشته و وزن آن سبک‌تر است. در نتیجه برای مسافرت، ورزش و کارهای روزانه مناسب‌تر هستند. از طرفی دیگر میکروفون برخی از هدست‌ها قابلیت جمع شدن دارد و به راحتی می‌توانید آن را به سمت بالا بکشید. با این وجود وزن زیاد آن‌ها، باعث می‌شود که اکثر افرادی که خیلی جابجا می‌شوند، از آن دوری کنند.

4- کیفیت صدا

یکی دیگر از مواردی که باعث فرق هدفون با هدست می‌شود، تفاوت در کیفیت صدای خروجی است. هدفون‌ها به طور اختصاصی برای گوش دادن به موسیقی و صداهای مختلف توسعه داده شده‌اند، در حالی که هدست‌ها علاوه بر قابلیت گوش دادن به صداها، قابلیت مکالمه هم دارند. از این رو کیفیت عموما کیفیت صدای خروجی در هدفون‌ها بهتر است و هدست‌ها بیشتر روی قابلیت مکالمه متمرکز هستند. البته این تفاوت در کیفیت صدا خیلی زیاد نیست و در فقط افراد حرفه‌ای ممکن است متوجه اختلاف آن‌ها شوند.

5- قیمت

به طور کلی می‌توان گفت قیمت هدست‌ها از هدفون‌ها بیشتر است و دلیل آن هم به وجود امکانات و ویژگی‌های بیشتر این دستگاه‌ها بر می‌گردد. در واقع نمی‌توان گفت که هر هدستی از هر هدفونی گران‌تر است؛ اما با یک بودجه مشخص می‌توانید هدفونی با مشخصات بالاتر خریداری کنید. برای نمونه فرض کنید بودجه شما 4 میلیون تومان است، در این حالت می‌توانید هدفونی با کیفیت بالاتر، وزن کمتر و طراحی زیباتری را خریداری کنید.

برای گیمینگ هدفون بهتر است یا هدست؟

فرق هدفون و هدست چیست؟

جواب این سوال تا حد زیادی به گیمی که بازی می‌کنید وابسته است. اگر طرفدار بازی‌های آفلاین و تک نفره هستید، به احتمال زیاد هدفون برای شما گزینه مناسب‌تری است؛ اما اگر گیم‌های آنلاین چند نفره بازی می‌کنید، بهتر است سراغ یک هدست حرفه‌ای بروید تا راحت‌تر بتوانید با سایر بازیکنان ارتباط برقرار کنید. از طرفی دیگر هدست‌ها برای محیط‌‌های شلوغ گزینه بهتری هستند و تمرکز شما را افزایش می‌دهند. این در حالی است که قیمت هدفون گیمینگ نسبت به هدست پایین‌تر است و اگر بودجه محدودی دارید، مجبورید سراغ هدفون بروید.

سخن پایانی

تفاوت هدست با هدفون خیلی زیاد نیست و در بسیاری از موارد می‌توان آن‌ها را به جای همدیگر استفاده کرد. به همین دلیل هم اغلب مردم تفاوت این دو را نمی‌دانند و برای آن‌ها توجه به این جزئیات خیلی مهم نیست؛ اما افراد حرفه‌ای و کسانی که به دنبال تجربه‌های شنیداری متفاوت هستند به خوبی متوجه تفاوت آن‌ها خواهند شد. بارزترین فرق هدفون و هدست جایی خود را نشان می‌دهد که هدفون فاقد میکروفون است و هدست از میکروفون برای مکالمه و ضبط صدا برخوردار است. در نهایت می‌توان گفت انتخاب از بین این دو بیشتر به سلیقه، نوع کاربری و بودجه شما بستگی دارد.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر