سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنرانی خود اعلام کرد که دولت باید صنعت بازی سازی را جدی بگیرد تا بتوانیم موفق عمل کنیم. در ادامه با گزارش تکرا از از سخنرانی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران در مراسم آیین اختتامیه جشنواره بازیهای رایانهای تهران همراه باشید.
به نقل از روابط عمومی جشنواره بازیهای رایانهای تهران و به گزارش تکرا، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود در مراسم آیین ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، بر ظرفیتهای موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازیهای رایانهای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد و حمایت از این صنعت را آماده سازی برای ایجاد بستری بزرگ مالی در کشورمان برشمرد.
آئین اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران امشب ۲۱ اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در سالن اصلی همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکید کرد: ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را بهعنوان سرمایههای بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان میتواند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند.
وی در ادامه با تأکید بر رویکرد مطالعات فرهنگی برای پرداختن به بازیهای رایانهای گفت: معتقدم مسئله اصلی ما در صنعت بازیهای امروز ایران، مسئله نسبت هویت و تولید بازیهاست. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم.
صالحی امیری اعلام کرد که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطورهها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبانها بازی است.
سید رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت:
شما جایگاه امروز بازی فوتبال را در دنیا ببینید. بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست بلکه بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از پیامها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره میشود.
وزیر ارشاد گفت:
وقتی والیبالیستهای ما در بازیهای جهانی حضور پیدا میکنند نوعی غرور و هویت ملی برای ایرانیان ایجاد میکنند و یا وقتی کشتیگیران ما در میادین جهانی میدرخشند، ایرانیان احساس غرور میکنند و از این منظر است که بازی امروز یک امر هویتی است.
صالحی امیری ادامه داد:
مروز زبان بازیهای رایانهای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذار است. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه میتواند با فیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و بر مبنای آمار رسمی مدیرعامل بنباد ملی بازیها نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط در روز ۷۰ دقیقه در فضای بازیها حضور دارند. از این منظر اهمیت کار شما بازیسازان مشخص میشود که میتوانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.
صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت :
ما دارای تمدنی بزرگ در تاریخ هستیم. این سرزمین تبار تاریخی عظیم با سرمایههای بزرگ فرهنگی داشته است. امروز میتوانید هزاران سوژه از این گنجینه برای بازیسازی داشته باشید. اما نکته مهم حمایت از این ظرفیت است تا بتواند زمینه ساز حرکتهای بزرگ بعدی باشد.
وزیر ارشاد تأکید کرد که بر این باور هستم که بازی رایانهای در ایران در آغاز یک جهش بزرگ قرار دارد و در آینده میتواند نوید بخش اتفاقات خوب و بزرگی باشد. امروز در دنیا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردش مالی بزرگی داریم که ایران سهم قابل توجهی از این بازار دارد.
صالحی امیری با اشاره به برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران گفت:
مبنای سیاستگذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی و حمایت قانونی و مالی از بازیسازان داخلی است. امروز در کشور 23 میلیون نفر درگیر بازیها هستند و از این منظر 2 هزار متخصص در قالب 100 شرکت در کشور فعال هستند. براساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوهبر بازار داخلی نیم نگاهی به بازار جهانی هم داشته باشیم.
صالحی امیری در ادامه صحبتهای خود خاطر نشان کرد که امروز در داخل نیازمند حمایت دستگاههای دیگر برای کمک به حوزه بازیهای رایانهای هستیم و باید این مهم را در چارچوب صنایع فرهنگی کشور تعریف کنیم.
صالحی امیری در ادامه صحبتهای خود گفت:
صنعت فرهنگ در کشور نیازمند بازشناسی و بازتعریف مجدد است. میتوانیم به گونهای عمل کنیم که در آینده صنعت فرهنگ جایگزین صنعت نفت شود. امروز در حوزههای گردشگری، تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، بازی و غیره میتوانیم علاوهبر بازار داخلی بازار منطقهای را هم تأمین کنیم. حتی یکی از فضاهای مناسب برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری در داخل هم همین صنایع فرهنگی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:
در تولید بازیهای رایانهای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتوا است که میتواند عامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازیهای رایانهای از این منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازیهای رایانهای میتواند یکی از منابع برای تقویت نشاط ملی باشد.
صالحی امیری به نسبت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت:
بنیاد ملی بازیها میتواند از انبوه ظرفیتهای موجود در زیرمجموعههای وزارت ارشاد استفاده کند. شما میتوانید از این ظرفیت برای توسعه این حوزه استفاده کنید. همچنین با تصویب قانون کپیرایت در مجلس بسیاری از چالشهای ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن را مصوب کردهایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.
سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبتهای خود گفت:
ما در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید سراغ اقتصاد درونزا برویم. این یک سیاست قطعی است که باید جوان ایرانی مورد حمایت قرار گیرد. نگاه به بیرون به منزله کسب تجربه است و نباید کشور محل جولان بازیهای خارجی باشد. هدف ما از باز کردن بازارهای بیرونی صرفا انتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضای فرهنگی با آلودگیهای بسیاری مواجهیم و یکی از کانالهای انتقال سم ناامیدی به جامعه همین بازیهای رایانهای خارجی است. حتما این دست بازیها برای کشور مفید نیستند و قطعا باید جلوی ورود این دست بازیها به بازار گرفته شود.
وی تأکید کرد: تقویت بازیهای رایانهای باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود. به هر میزان که در کشور مصرف فرهنگی افزایش پیدا کند آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد و از این منظر رابطهای معنادار میان تولید بازِیهای مفید و غرورآفرین با کاهش آسیبهای اجتماعی وجود دارد.
وزیر ارشاد در صحبت پایانی خود گفت:
وظیفه ما در وزارت ارشاد و بنیاد بازیهای صرفا تولیگری است. سیاستگذاری حمایت و نظارت. وظیفه بنیاد بازیها در این سه مفهوم خلاصه میشود و باقی امور باید به بخش خصوصی واگذار شود.
امیدواریم همواره با رویدادهایی چون جشنواره بازیهای رایانهای تهران شاهد حمایت از بازیسازان بومی و آثار فاخر ملی باشیم تا نقطعه امیدی برای بازی سازان باشد. همچنین به جرات باید بگوییم که ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، کیفیت به مراتب بهتری به دلیل حمایت شرکتهایی چون ایرانسل، تپسل، کافه بازار داشت و حتی شما میتوانید مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران را به صورت زنده در سایت آپارات تماشا کنید.
همانطور که میدانید سایت تکرا به عنوان حامی رسانهای ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران، پوشش خبری ویژهای از این رویداد بزرگ در صنعت بازی سازی دارد؛ پس با کلیک بر روی دکمه پایین، اخبار و حواشی این رویداد را دنبال کنید.
[button color=”red” size=”medium” link=”https://techrato.com/tag/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C/” icon=”” target=”false”]پوشش خبری ششمین جشنواره بازیهای رایانهای[/button]
برای مشاهده تصاویر، ویدئوها و اطلاعات بیشتر از مراسم آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای، عضو کانال رسمی سایت تکرا در پیام رسان تلگرام شوید. برای عضویت در کانال تلگرامی تکرا، اینجا کلیک کنید.
.
تهیه و گردآوری: تکرا