coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

خطر انفجار واقعی در جنگ سایبری

خطر انفجار واقعی در جنگ سایبری

فعالیت های بشر در فضای مجازی علاوه بر دارا بودن فرصت، تهدیدهایی را نیز به همراه داشته است. تهدیدهایی که مجازی هستند اما گاهی نیز واقعیت پیدا می کنند و باعث می شود جنگ سایبری در دنیای واقعی اتفاق افتد. هرچه این فضا بیشتر رشد کرده است مشکلات و تهدیدات مربوط به این فضا نیز بیشتر شده است.

شاید بتوان یکی از راه‌های تجاوز و سو استفاده عوامل بیرونی و دشمنان خارجی را که امروزه وجود دارد، این فضای مجازی در نظر گرفت. زیرا با گسترش رایانه‌ها و اینترنت، دولت‌ها نیز برای فعالیت و ارائه خدمات از این فضای مجازی بهره می‌برند. درست است که این فضای جدید مجازی است اما این فضا می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهای کاملا واقعی در دنیای واقعی را نیز در بر داشته باشد.

به واسطه وجود این فضا هکرها می‌توانند ویروس‌هایی تولید کنند که باعث انفجار در سیستم‌های کامپیوتری افراد شود. البته ویروس‌ها فقط آسیب مجازی ایجاد نمی‌کنند بلکه قادرند آسیب واقعی را نیز ایجاد کنند. بنابراین علاوه بر اینکه وجود ویروس تهدیدی برای دنیای مجازی است، یک تهدید واقعی برای دنیای واقعی نیز محسوب می‌شود.

به عنوان مثال در سال‌های پیش اسرائیلی‌ها با ساخت ویروسی به نام استاکس‌نت توانستند به نیروگاه‌های کشور نفوذ کرده و اختلالاتی را در انجام فعالیت‌های هسته‌ای وارد کنند.

فضای مجازی وسیله ای برای جنگ سایبری بین کشورها

علاوه بر موارد ذکر شده امروزه فضای مجازی وسیله‌ای برای جنگ کشورها نیز محسوب می‌شود. در سال گذشته بود که بین کره شمالی و آمریکا یک جنگ سایبری به وقوع پیوست.

دلیل این اتفاق ساخت فیلم ضد کره‌ای توسط شرکت کلمبیا پیکچرز بود. در پاسخ به این عمل، هکرهای کره‌ای به ابرکامپیوترهای این شرکت حمله کردند و اختلالاتی را در سیستم‌ها ایجاد کردند. همچنین علاوه بر اختلالات ایجاد شده چند فیلم این شرکت را نیز به گرو گرفتند تا اینکه این شرکت در مقابل این هکرها کوتاه آمد و نمایش این فیلم را متوقف نمود. این اتفاق نمونه‌ای بارز بر جنگ سایبری بین کشورها بود.

مفهوم اصطلاح فضای سایبر

فضای سایبر به معنای ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر است به گونه‌ای که محدوده جغرافیایی تاثیری بر آن ندارد. این واژه اولین بار در سال 1984 توسط ویلیام گیبسون، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی، در کتاب نورومنسر استفاده شد. بنابراین سیستم آنلاین که از طریق آن کاربران به شیوه‌های متفاوتی با هم در ارتباطند همان فضای سایبر است. محل فیزیکی در این حالت مهم نیست.

هدف در جنگ سایبری

حملات اتفاق افتاده علیه شبکه‌ها، سامانه‌ها و… که باعث صدمه زدن به آنها و از بین رفتن اطلاعات یا از دسترس خارج شدن سیستم‌ها می‌شود درواقع همان جنگ سایبری است. گفتیم که حملات در دنیای مجازی بر دنیای واقعی نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال نفوذ به سیستم‌های کنترل سدهای آبی و تلاش برای باز کردن دریچه که باعث بحران و مشکلات فراوان خواهد شد، نمونه‌ای از این تاثیرات است.

بنابراین مشخص است که در یک جنگ سایبری زیرساخت‌های یک کشور بیشتر در معرض خطر هستند مانند زیرساخت‌های آب، گاز، برق، بانکداری که آسیب به آنها می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در اقتصاد کشور شود.

بنابراین علاوه بر اینکه کشورها در زمان جنگ باید به فکر دنیای واقعی باشند باید فضای سایبر را نیز جهت جلوگیری از جنگ سایبری رصد کنند. در این راستا کشورها در حوزه نیروهای نظامی خود حوزه‌ای به نام اداره سایبری ایجاد کرده‌اند تا در برابر تهدیدات بتوانند از خود دفاع کنند. به عنوان مثال کشور آمریکا نگران تهدیدات دولت ایران در حوزه‌های سایبر است و منافع خود را در خطر می‌بیند. همچنین تهدیدات سایبری روسیه نیز برای آمریکا نگران کننده است. زیرا روسیه از جنگ سایبری، جنگ اطلاعاتی و الکترونیکی برای تاثیرگذاری بهره می‌برد.

بنابراین لازم است تا وزارت دفاع ایالات‌متحده، نظارت کامل و وسیعی بر فضای سایبر داشته باشد. آنها در نظر دارند تا از متخصصانی که دارای مهارت و توانایی‌های لازم در فضای سایبر هستند بهره بگیرند.

.

منبع: isna

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر