;
coinex

دستگاه ردیابی سریع آب در زیر زمین ساخته شد

دستگاه ردیابی سریع آب در زیر زمین ساخته شد  یک مخترع ایرانی موفق به ساخت دستگاهی شد که در کمترین زمان ممکن، می تواند با استفاده از تصویر و تلفن، آب را در زیر زمین ردیابی کند.

دستگاه ردیابی سریع آب در زیر زمین ساخته شد

یک مخترع ایرانی موفق به ساخت دستگاهی شد که در کمترین زمان ممکن، می تواند با استفاده از تصویر و تلفن، آب را در زیر زمین ردیابی کند.

سید علی حمیدی سنگدهی – مخترع دستگاه «آب یاب ارشک» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شناسایی منابع آب زیرزمینی و امکان حفرچاه برای اهداف متعدد با انجام یک سری مطالعات و عملیات مختلف زمین شناسی، ژئوفیزیکی و روش های مختلف سنجش از راه دور امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه روش های موجود به زمان، مکان مشخص و تجهیزات خاصی نیاز دارد، افزود: با استفاده از این دستگاه می توان کار آب یابی از روی سطح زمین را با حذف عملیات دفتری، در کمترین زمان  ممکن انجام داد.

به گفته حمیدی سنگدهی با استفاده از این دستگاه، می توان تمام سفره های آب زیرزمینی موجود در اطراف کاربر را با ۳۶۰ درجه از طریق سیستم پالس القا مغناطیس و هاله های انرژی ردیابی کرد.

وی اظهار داشت: این دستگاه آب یاب، قادر است آب را بدون هیچگونه محدودیتی از نظر فاصله مکانی، از طریق تلفن و تصویر ماهواره ای (google earth) ردیابی و ویژگی های کمی و کیفی آب را در لایه های زیر زمینی ارائه کند.

وی دیگر مزیتهای دستگاه آب یاب را توضیح داد و گفت: آب یاب ارشک، می تواند متوسط میزان کمیت (دبی) آب در حال گذر از لایه های آبدار از سطح زمین را بدون حفر چاه یا گمانه تشخیص دهد.

به گفته حمیدی سنگدهی، همچنین مسیریابی آب چشمه ها و رودخانه ها، همچنین پیدا کردن وضعیت سفره ها با منشاء کارستیک و آهکی بدون عملیات مکانیکی و ردیابی معمول با این دستگاه امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه این دستگاه آب یاب، می تواند در تمامی مکان ها در مساحت های کم یا دارای عوارض طبیعی یا مصنوعی به آب یابی بپردازد، افزود: این دستگاه قادر است در مکان هایی که امکان تجسس ژئو فیزیکی وجود ندارد، مطالعات لازم را انجام دهد.

این مخترع اظهار کرد: همچنین این دستگاه، دید اجرایی و عملیاتی را در زمین محل مطالعه به مدیران و یا مالکین طرح هایی که نیاز به آب دارند، ارائه می کند و می تواند بدون حفر زمین و ویدئومتری، تعداد لایه های زمین، تعداد گسل با نشان دادن عمق آن، شوری و شیرینی آب را از روی زمین محاسبه کند.

حمیدی سنگدهی با اشاره به اینکه آب یاب ارشک سرعت بالایی در ردیابی و مطالعه آب های زیر زمینی دارد، گفت: تاکنون با استفاده از این دستگاه توانسته ایم در عرض ده دقیقه ۳۵ گسل شمال کشور را مورد مطالعه قرار دهیم.

به گفته وی همچنین با استفاده از این دستگاه آب یاب ۳۲هزار نقطه از ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش مهر، دستگاه آب یاب ارشک ثبت اختراع شده و مخترع این پروژه از سال ۱۳۸۵ تا کنون در زمینه های مختلفی به عنوان مخترع برتر، شناخته شده است.

.

منبع: mehrnews


عصر تکنولوژی، Techera 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر