;
coinex

مقایسه گوشی های هوشمند جدید سونی و ال جی با مدل های قبلی آنها

گوشی های هوشمند جدید سونی و ال جی  هنوز یک گوشی از راه نرسیده است که مدل جایگزین او هم پشت سرش می آید. قبل از اینکه فورا از کارت بانکی خود برای خرید آن استفاده کنید، بهتر است بدانید که آیا مدل جدید تر واقعا توانایی های بیشتری هم دارد. به منظور مقایسه نمونه ای، دو مدل Sony Xperia Z3 و LG G4 را دقیق تر بررسی می کنیم.

گوشی های هوشمند جدید سونی و ال جی

هنوز یک گوشی از راه نرسیده است که مدل جایگزین او هم پشت سرش می آید. قبل از اینکه فورا از کارت بانکی خود برای خرید آن استفاده کنید، بهتر است بدانید که آیا مدل جدید تر واقعا توانایی های بیشتری هم دارد. به منظور مقایسه نمونه ای، دو مدل Sony Xperia Z3 و LG G4 را دقیق تر بررسی می کنیم.

زمان آن فرا رسیده است که کمی درنگ کرده و با آرامش به رودخانه جاری تلفن های هوشمند بنگریم، حتی اگر تولید کنندگان هر کاری را انجام می دهند که مجال این کار را از ما بگیرند. سالهاست که اپل، سونی، سامسونگ، ال جی، هواوی و اچ تی سی-فقط به عنوان مثال از این مدل ها نام برده می شود- مدل های جدید خود را به  بازار گوشی های هوشمند سرازیر می کنند. یکی از عواقب این بازی عرضه و تقاضا دو گوشی ظاهرا جدید هستند که از نوآوری های کمی برخوردارند. تولید کنندگان از طرفی با استفاده از استراتژی تغییر ظاهر، مدل های جدیدی را به بازار عرضه می کنند تا نامشان سر زبان ها بماند، بدون اینکه واقعا چیز جدیدی ارائه دهند. سونی اکسپریا Z3 مثال بسیار خوبی برای این جریان است. البته ژاپنی ها قدری عادلانه تر عمل می کنند و مدل جدید را تنها با یک علامت + یعنی با نام +Z3 به بازار می فرستند.

از طرف دیگر شرکت هایی مانند ال جی از استراتژی نوآوری جهانی استفاده می کنند. آنها یک سال تمام برای پرچمدار جدیدشان صبر کردند، تا در نهایت G4 را معرفی کنند که برجسته ترین تغییر آن در بدنه پشتی چرمی آن است. یک گوشی هوشمند از جنس چرم گاو. از آنجاییکه خود کره ای ها در خصوص تفکرشان دچار شک و تردید شده اند، مدل G4 را با بدنه پلاستیکی هم عرضه می کنند. آیا این نمی تواند همان +G3 باشد؟

با این ترتیب باید نتیجه بگیریم که عدم وجود نوآوری نباید الزاما به معنی کمبود جذابیت باشد. بر عکس: تولید کننده ای که مدل های برترش را حفظ کند، محتاطانه توسعه دهد، نقاط ضعف را برطرف کند و نقاط قوت را مستحکم تر سازد، موفق به تولید یک محصول پایدار و با کیفیت می شود. از آنجاییکه توسعه دهندگان سالهاست که محصولات خود را به خوبی می شناسند، معمولا خریداران می توانند در هنگام خرید آسوده خاطر باشند.

در مقایسه دوربین های Z3+ و G4 در یک روز بارانی، ال جی (سمت راست) عکس دلنشین تری را ارائه می دهد

در مقایسه دوربین های +Z3 و G4 در یک روز بارانی، ال جی (سمت راست) عکس دلنشین تری را ارائه می دهد

سرعت عمل سونی ممکن است انسان را تا حدی عصبی کند. Z1 در IFA سپمتابر 2013 به بازار معرفی شد. در کنگره جهانی موبایل در ماه مارچ سال 2014، سونی Z2 را با خود به همراه آورد و در پاییز همان سال Z3 را جایگزین آن کرد. مدل +Z3 را سونی چند هفته پیش از این آزمایش معرفی کرده است. در IFA امسال قرار است کدام مدل معرفی شود؟ مسلما مدل Z4. البته این فقط در حد حدس و گمان است.

ولی الان فقط به بررسی +Z3 می پردازیم: پس از باز کردن جعبه و راه اندازی گوشی، فورا دو عدد از جزئیات بهبود یافته به چشم می خورد که نشان می دهد تغییر طراحی ظاهری می تواند کاربرد هم داشته باشد.

تا پیش از این، جایگذاری نانو سیم کارت و مایکرو اس دی در سری های Z کار طاقت فرسایی بوده است. به دلیل قرار گرفتن هر دو درگاه در کنار هم، این کار همیشه با دشواری همراه بوده است. در مدل +Z3 با بیرون کشیدن یک کشوی کوچک دو جایگاه علامت گذاری شده، دیده می شود. پوشش ها هم به همین نحوه بهبود یافته اند. از بدو ورود Z1 تمام دستگاه ها در برابر گرد و غبار و آب حفاظت شده بودند و تمام درگاه ها با یک درب کوچک بسته می شدند که البته این امر به گوشی ظاهر نا خوشایندی می بخشید و هنگام شارژ باتری آزار دهنده بود. در جدید ترین مدل این سری، تنها جایگاه دوگانه کارت ها دارای قفل امنیتی است و درگاه یو اس بی، آزاد و البته کاملا محفوظ قرار گرفته است.

طراحی اصلاح شده این گوشی را می توان خیلی سریع توصیف کرد: بدون تعلق به زمان خاص، متعادل و بی پروا. بدنه آن که از شیشه و آلومینیوم ساخته شده است کاملا با کیفیت به نظر می رسد. در عصر فبلت ها، گوشی +Z3 با صفحه نمایش 5.2 اینچی خود، تقریبا ریز به نظر می رسد. با قطری معادل 6.9 میلی متر و وزن 144 گرمی، این گوشی به راحتی در دست قرار می گیرد. پردازنده جدید اسنپ دراگون 810 Qualcomm سریعتر از گذشته است، البته مدل 801 آن در Z3 هم پرسرعت بود. پس در اینجا موردی که واقعا باعث خوشنودی می شود حافظه داخلی 32 گیگا بایتی این گوشی است. در کنار پیشرفت در بخش طراحی، پردازنده و حافظه، سونی کمی هم روی دوربین جلوی این گوشی کار کرده است. با تفکیک 5 مگاپیکسلی و زاویه 25 میلی متری، سلفی های دسته جمعی مطمئنا بهتر خواهند شد.

یک گوشی هوشمند با پشتی از جنس چرم گاو

روش ال جی برای جذب مشتریان پرچمدار جدیدش کاملا با روش رقیب ژاپنی اش متفاوت است. آنها در نیویورک و لندن مراسم معارفه مجللی راه اندازی کردند. و نه تنها روی سِن بلکه در مصاحبه های پس از آن، تلاش بسیاری شد تا بدنه چرمی به عنوان یک موضوع هیجان برانگیز مطرح شود. سعی بر این بوده که با این بدنه چرمی به این گوشی یک حس منحصر به فرد القا شود و همچنین از بدنه های فلزی فاصله گرفته شود. با اینکه این موضوع نسبتا خوب به نظر می رسد، اما در عین حال یک تناقض است. زیرا گوشی G4 با بدنه پلاستیکی هم عرضه می شود که مانند G3 ظاهرشبه فلزی دارد. بدنه از چرم طبیعی و دست دوز این گوشی نهایتا مورد پسند مردان بالای 50 سال قرار خواهد گرفت.

اکنون موارد فنی این گوشی را بررسی می کنیم: این گوشی دارای یک صفحه نمایش 5.5 اینچی با قابلیت تفکیک Quad-HD، پردازنده اسنپ دراگون 808 Qualcomm و باتری قابل تعویض با توان 3000 میلی آمپر در ساعت است. حال، تفاوت آن با مدل قبلی یعنی G3 کجا است؟

این مدل با وجود بدنه چرمی کمی حجیم تر شده است. البته کمی هم قدرتمند تر شده، از یک صفحه نمایش بهتر با همان رزولوشن قدیمی برخوردار شده و اکنون یک دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی و یک دوربین عقب 16 مگاپیکسلی دارد. G4 در اصل مدل پیشین با جراحی زیبایی و لباس چرمی است. البته دوربین آن به وضوح بهتر شده است و در اصل تازه می توان G4 را در رده گوشی های مدل بالا و با کلاس قرار داد. در این بخش سونی کار زیادی نداشته است، زیرا مدل های قبلی آن هم از دوربین های خوبی برخوردار بوده اند.

دوربین سونی و ال جی

از آنجاییکه گوشی های هوشمند با نرخ بالاتر از 600 یورو در بخش عملکرد نقاط ضعف بارزی ندارند و صفحه نمایش آنها اکثرا از کیفیت بالایی برخوردار است، تمرکز این آزمایش بر روی دوربین این گوشی ها بوده است. به عنوان معیار از گوشی آی فون 6 پلاس اپل استفاده شده است.

نتیجه آزمایش نشان می دهد که کیفیت تصاویر به شرایط نور بستگی دارد. در یک روز بارانی تصاویر ال جی طبیعی ترند و کُنتراست آنها هم قوی تر از تصاویر سونی است. در عوض در یک روز آفتابی، +Z3 با نور بهتر کنار می آید و حتی در روشن ترین بخش تصاویر هم خطوط کاملا واضحی را ارئه می دهد. عملکرد Low-Light سونی غیر قابل دسترسی است. مکان های کاملا تاریک توسط نرم افزار و پردازنده تصاویر و به لطف حساسیت ISO دوربین، روشن تر شده و به این ترتیب جزئیات بیشتری در تصاویر قابل تشخیص می شود. عملکردی که لذت زیادی را با خود به همراه می آورد.

آنهایی که صاحب گوشی سونی اکسپریا Z3 هستند نباید کارت های بانکی خود را از جیب بیرون بیاورند، برای اینکار تفاوت های این گوشی با +Z3 خیلی ناچیز هستند. تفاوت اصلی بین ال جی G3 و G4 تنها در بخش دوربین آنها کاملا قابل تشخیص است. البته 700 یورو برای یک دوربین بهتر که در یک قاب چرمی قرار دارد، مبلغ زیادی است. با این وجود برای تعویض یک ال جی قدیمی با یک سونی جدید مانعی وجود ندارد. هزینه آن همانقدر است و شاید رضایت بخش تر باشد.

به این ترتیب زمانی که تولید کنندگان مدل های جدید خود را معرفی می کنند، باید دقیق تر موضوع را بررسی کرد. خرید مدل های جدید فقط برای تازه وارد ها و آنهایی که می خواهند آی فون خود را تعویض کنند، به صرفه است. زیرا مدل های جدید گوشی های هوشمند اندرویدی این حس را القا می کنند که دیگر کاملا پخته شده اند و منتظرند تا با ورود مدل های واقعا جدید از سِمَت خود کناره گیری کنند.

.

منبع: faz


عصر تکنولوژی، Techera

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر