;
coinex

نینتندو-پلی استیشن: پس از 24 سال اولین تصاویر این کنسول ها منتشر شدند

معاون رئیس شرکت تایم وارنر Time Warner موفق شده بود که یکی از آن نمونه های اولیه را نجات دهد، قبل از اینکه همه آنها نابود شوند

معاون رئیس شرکت تایم وارنر Time Warner موفق شده بود که یکی از آن نمونه های اولیه را نجات دهد، قبل از اینکه همه آنها نابود شوند

از 24 سال پیش می دانستیم که نینتندو و سونی برای تولید یک کنسول بازی با یکدیگر همکاری می کنند. در این هفته اولین تصاویر نمونه اولیه آن زمان را دریافت کردیم. البته تمام مدل های اولیه آن زمان نابود شده اند.

تمام آنهایی که به بازی های ویدئویی و تاریخچه آنها علاقه مندند می دانند که تولید دستگاه پلی استیشن سونی بدون نینتندو هرگز به وقوع نمی پیوست. آن زمان در سال 1991 هر دو شرکت سعی می کردند تا از طریق همکاری با یکدیگر نینتندو را وارد عصر استفاده از CD-ROM بکنند. البته همانطور که آشکار شد، این همکاری به جایی نرسید و سالها بعد سونی، دستگاه پلی استیشن را وارد بازار کرد.

این خلاصه کوتاهی از کل ماجرا بود. جزییات آن به این شرح است که نینتندو و سونی برای اضافه کردن درایو سی دی به دستگاه Super Nintendo برنامه ریزی کرده بودند. البته با اینکه نینتندو تا زمان تولید Gamecube هنوز هم از ماژول استفاده می کرد، ولی آنها می دانستند که آینده به دیسک های پلاستیکی تعلق دارد. آنها به منظور تقویت طرح جدیدشان، متخصص دستگاه های Hi-Fi یعنی سونی را وارد برنامه خود کردند. در کنار SNES-CD یک کنسول دیگر هم در برنامه کاری آنها قرار گرفته بود با نام Nintendo Playstation تحت برند سونی. این کنسول قرار بود که هم ماژول های SNES را پشتیبانی کند و هم توانایی اجرای سی دی را داشته باشد.

همکاری بین دو شرکت در سال 1991 با یک دعوا در حین Consumer Electronics show به پایان رسید. آنطور که به گوش رسیده است، سونی درخواست کرده بود که از برند نینتندو برای اهداف شخصی اش استفاده کند، و نینتندو با این موضوع مخالفت کرده بود.

یک همکاری کوتاه با شرکت فیلیپز هم به همین ترتیب بدون نتیجه به پایان رسید. البته از نینتندو پلی استیشن 200 نمونه اولیه ساخته شدند که از آنها هیچ عکس یا ویدئویی موجود نیست. پس از توقف این پروژه، ظاهرا تمام نمونه های اولیه نابود شده اند. البته اینجور که تازگی اعلام شده، یکی از آن دستگاه ها جان سالم به در برده است. دَن دایبولد Dan Diebold از کالیفرنیا آن دستگاه را پیدا کرده، از آن عکس گرفته و در اینترنت به اشتراک گذاشته است. او می گوید که چند سال پیش آنرا پیدا کرده است، پدرش این دستگاه را زیر سقف خانه اش نگه داشته بود.

دایبولد یک کلکسیونر نیست و هنگامی که از خانه پدری اش اسباب کشی می کرد، این دستگاه را نزد او به امانت گذاشته بود. او قصد داشت که خیلی وقت پیش از این دستگاه منحصر به فرد عکس هایی تهیه و منتشر کند. البته تنها فرصتی که برای اینکار پیدا کرده بود، به مناسبت جشن استقلال آمریکا در روز 4 جولای بود. او به درخواست همکارانش حتی ویدئویی هم تهیه کرده است.

سوال اصلی اینجاست که چگونه پدر دَن به مکان نگهداری این دستگاه ها راه یافته است. جواب این سوال زنجیره ای از اتفاقات است. تِری، پدر دَن در اوائل سال 2000 به عنوان مستخدم در شرکت Advanta Corporation مشغول به کار بوده است. رئیس این شرکت تصادفا بنیانگزار و اولین CEO شرکت سونی هم بوده و به این ترتیب سهم به سزایی در ساخت کنسول نینتندو پلی استیشن و بعد ها پلی استیشن داشته است. هنگامی که شرکت Advanta در سال 2009 ورشکستگی خود را اعلام می کند، تِری موظف می شود که ساختمان دفتر مرکزی آنها را تخلیه کند. در آنجا او یک جعبه پیدا می کند که در آن یک نمونه اولیه از کنسول مذکور بوده است. دَن می گوید که پدرش کلی وسایل و ابزار گوناگون از آنجا به همراه آورده است، او هر چیزی را نگه می دارد.

البته دَن هنوز موفق به امتحان این دستگاه نشده است، زیرا برای این کار باید یک کابل مخصوص داشته باشد. همراه با این دستگاه یک سی دی و یک ماژول هم بوده اند، البته معلوم نیست که چه اطلاعاتی روی حافظه دستگاه ذخیره شده است، اگر اصلا چیزی ذخیره شده باشد. دَن می خواهد پدر خود را از فروش این دستگاه منصرف کند و آنرا با خود به همراه ببرد و توسط یک متخصص بازبینی و آزمایش کند.

تغییر رنگ کنسول یافته شده، موضوع نادری نیست. نور و اکسیژن رنگ این کنسول ها را به مرور زمان کمی زرد می کند. علت آن هم استفاده از یک ترکیب خاص پلاستیک است که در طی یک واکنش شیمیایی زرد می شود. این پلاستیک در مدل های بعدی SNES جایگزین شده است.

.

منبع: playm


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر