;
coinex

شارژ باتری اتوموبیل برقی توسط لاستیک GOODYEAR

این لاستیک ممکن است فقط یک ایده خوب باشد و هیچگاه به تولید انبوه نرسد: شرکت Goodyear طرح مفهومی لاستیک جدیدی را برای اتوموبیل های برقی معرفی کرده است.

این لاستیک ممکن است فقط یک ایده خوب باشد و هیچگاه به تولید انبوه نرسد: شرکت Goodyear طرح مفهومی لاستیک جدیدی را برای اتوموبیل های برقی معرفی کرده است. این لاستیک با قابلیت شارژ باتری در حین حرکت، نگرانی در خصوص بُرد کم این نوع اتوموبیل ها را کاهش خواهد داد. تولید کننده لاستسک آمریکایی Goodyear Tire & Rubber راه جدیدی یافته است تا باتری خودرو های برقی را همزمان با رانندگی شارژ کند، این لاستیک ها در حین حرکت برق تولید می کنند.

این نسل جدید لاستیک که گودیِردر نمایشگاه ژنو معرفی کرده، BHO3 نامیده می شود و از دو عامل تاثیرگذار بهره گیری می کند: پیزو الکتریک که فقط در حین حرکت فعال می شود و ترمو الکتریک که هم در حال رانندگی و هم در حال توقف اثر خود را می گذارد.

لاستیک فوق سیاه

ماده ای که برای تولید این لاستیک به کار گرفته می شود، رنگ سیاه خاصی دارد- گودیِر می گوید این لاستیک درای یک بافت فوق سیاه است تا از قابلیت ایجاد گرمای فوق العاده ای برخوردار شود. لازم به ذکر است که این لاستیک نه تنها در اثر تابش نور بلکه همچنین در حین حرکت در اثر اصطکاک خورشید هم گرم می شود. یک ماده پیزوالکتریکی تغییرات شکلی را که بر اثر فشار در لاستیک ایجاد می شود، به جریان برق تبدیل می کند.

گودیِر در خصوص اینکه این لاستیک ها چه میزانی از برق را تولید می کنند و اینکه برق تولید شده چگونه به باتری ها تزریق می شود، هیچگونه اطلاعانی ارائه نداده است. البته BHO3 تنها یک طرح مفهومی است و تولید انبوه آن برنامه ریزی نشده است.

کسب نتایج و اطلاعات مفید برای توسعه دهندگان

ژان پیِر ژوسِت Jean-Pierre Jeusette می گوید: “تصور ما از طراحی لاستیک های تولید کننده برق، به منظور روش جدیدی برای حل مشکلات انرژی و زیست محیطی بوده است، حتی اگر این لاستیک به عنوان یک محصول به بازار عرضه نشود، به هر حال به واسطه انجام این پروژه اطلاعات بسیار مفیدی کسب کردیم که در توسعه طرح های آینده کاربرد زیادی خواهد داشت”.

یکی از دلایل مخالفت با اتوموبیل برقی، این است که با این نوع خودرو ها فقط مسافت های کوتاه را می توان طی کرد. رانندگان همواره باید نگران باشند که با باتری خالی در میان مسیر خود متوقف شوند و امکان شارژ مجدد باتری را نداشته باشند، یا اگر هم امکان شارژ باتری وجود داشته باشد، این عمل فقط به آهستگی انجام شود. از این رو محققان به دنبال روشی هستند تا بُرد این خودرو ها را افزایش دهند.

به این منظور باید باتری ها را به شکلی بهبود داد که هم انرژی بیشتری ذخیره کنند وهم سریع تر شارژ شوند. به علاوه باید راهی پیدا شود تا این باتری ها در حین حرکت هم قابل شارژ باشند. به طور مثال در شهر Milton Keynes در جنوب انگلستان، در ایستگاه پایانی خطوط اتوبوس های برقی، کویل های القائی در زمین جایگذاری شده است که باتری اتوبوس را در زمان بین توقف و حرکت مجدد، شارژ می کند. محققان آمریکایی حتی این تفکر را مطرح کرده بودند که این کویل ها را در کف جاده و در مسیر حرکت هم ادغام کنند.

.

منبع: golem


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر