;
coinex

ناسا از کشف Kepler 452-b، شبیه‌ترین سیاره به زمین خبر می دهد

طرحی که ناسا منتشر کرده و در آن تصویر زمین و خورشید (چپ) با طرحی از کپلر-452ب و خورشیدش کپلر-452 شبیه‌سازی شده است.

طرحی که ناسا منتشر کرده و در آن تصویر زمین و خورشید (چپ) با طرحی از کپلر-452ب و خورشیدش کپلر-452 شبیه‌سازی شده است.

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، روز پنجشنبه اول مرداد از کشف نخستین سیاره از نوع G2 با ابعادی قابل مقایسه با ابعاد زمین خبر داد که در فاصله‌ای قابل سکونت و مشابه فاصله زمین با خورشید، به دور خورشیدش می‌چرخد. این نخستین بار در تاریخ است که سیاره‌ای با مشخصاتی تا این اندازه شبیه به زمین، در کهکشان کشف می‌شود و واضح است که کشف آن دانشمندان و ستاره شناسان را دچار هیجان فوق‌العاده ای کرده است. جان گرانزفلد John Grunsfeld مدیر پروژه های علمی ناسا می گوید، این کشف مهیج، ما را یک قدم به یافتن زمین شماره 2 نزدیک تر می کند.

به گزارش تلویزیون سی‌ اِن ‌اِن، اگرچه هنوز مشخص نیست که این سیاره از جو مشابهی مانند زمین و همچنین از آب، سنگ و فلزات مشابهی تشکیل شده باشد، اما کشف چنین سیاره‌ای، دستاورد بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای برای دانشمندان و متخصصان علم نجوم محسوب می شود.

این سیاره جدید به افتخار فضاپیمای کپلر که او را کشف کرده، کپلر-۴۵۲ب (Kepler-452b) نام‌گذاری شده است.

کپلر-۴۵۲ب در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری با زمین و در صورت فلکی ماکیان قرار دارد و تقریبا ۶۰ درصد بزرگتر از زمین است.

ناسا می‌گوید که این سیاره “پسرعموی پیرتر و بزرگ‌تر زمین” است.

فاصله این سیاره با ستاره‌اش تقریبا مشابه فاصله زمین تا خورشید است؛ فاصله‌ای که در علم ستاره شناسی به فاصله قابل زیست برای یک سیاره معروف است، زیرا در این فاصله احتمال وجود آب به عنوان مایع اصلی حیات وجود دارد.

فاصله این سیاره با ستاره‌اش تقریبا مشابه فاصله زمین تا خورشید است؛ فاصله‌ای که در علم ستاره شناسی به فاصله قابل زیست برای یک سیاره معروف است، زیرا در این فاصله احتمال وجود آب به عنوان مایع اصلی حیات وجود دارد.

تخمین زده می‌شود که نیروی جاذبه در کپلر-۴۵۲ب تقریبا دو برابر زمین باشد.

اگرچه فاصله این سیاره با ستاره اش کمی بیشتر از فاصله کره زمین تا خورشید است اما به دلیل اینکه کپلر-452 (Kepler-452) که ستاره یا همان خورشید سیاره تازه کشف شده است نورانی تر از خورشید ماست، کپلر-۴۵۲ب تقریبا به همان اندازه انرژی از آن دریافت می‌کند که زمین از خورشید.

جان جنکینز Jon Jenkins، یکی از مسئولان این پروژه گفته است که زمین امروز به اندازه قبل تنها نیست. او افزوده که سیاره تازه کشف شده یقینا دارای جو است، اگرچه هنوز نمی‌شود گفت که جو این سیاره از چه ماده ای تشکیل شده است.

گردش کپلر-۴۵۲ب به دور ستاره اش ۳۸۵ شبانه ‌روز طول می‌کشد که بسیار نزدیک به یک سال شمسی است.

ناسا تخمین می‌زند که سن کپلر-452 با بیش از شش میلیارد سال، یک ونیم میلیارد سال بیشتر از خورشید ما باشد. این خورشید 20 درصد نورانی تر و قطر آن نیز 10 درصد بیشتر از خورشید کهکشان راه شیری است.

البته همراه با تمام شور و هیجانی که کشف این سیاره جدید در میان محققان ناسا به راه انداخته است، خبر های بدی هم منتشر شده اند. Doug Caldwell که یک اختر فیزیکدان است در مصاحبه ای با Daily Mail گفته است Kepler-452b در حال تجربه حوادثی است که یک میلیار سال بعد برای زمین اتفاق خواهد افتاد. خورشید این سیاره که به مرور زمان داغ تر می شود، سطح این سیاره را تا حدی گرم خواهد کرد که آب تمام اقیانوس ها تبخیر می شوند. کالدوِل در ادامه می گوید که این امکان  وجود دارد که این بخار ها برای همیشه از بین بروند.

پیش از کشف کپلر-۴۵۲ب، سیاره دیگری به نام کپلر-۱۸۶اف با ۵۰۰ سال نوری شبیه‌ترین سیاره به زمین شناخته می‌شد. ابعاد این سیاره در مقایسه با زمین ۱۰ برابر بزرگتر است، اما تنها یک سوم میزان انرژی را که زمین از خورشید می‌گیرد، از ستاره خود دریافت می‌کند.

پروژه ۶۰۰ میلیون دلاری کپلر از سال ۲۰۰۹ با هدف کشف سیاره‌ هایی که روی آنها کشف موجودات زنده امکان پذیر است، در کهکشان راه شیری ماموریت خود را آغاز کرده است.

.

منبع: focus ، nasa


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر