;
coinex

دانشمندان موفق به ساخت ترانزیستوری از یک تک مولکول شده اند

شما تصویری را می بینید که نه تنها می تواند یکی از کوچکترین قطعات نیمه هادی تا به امروز باشد، بلکه می تواند یکی از کوچکترین قطعات نیمه هادی ممکن نیز باشد.

شما تصویری را می بینید که نه تنها می تواند یکی از کوچکترین قطعات نیمه هادی تا به امروز باشد، بلکه می تواند یکی از کوچکترین قطعات نیمه هادی ممکن نیز باشد. یک تیم تحقیقاتی جهانی، ترانزیستوری ساخته اند که متشکل از یک تک مولکول فتالوسیانین مس، ده اتم ایندیوم و یک ماده پشتیبانیِ ایندیوم آرسنید است. این فوت و فن باعث می شود که مکانیک های معمولی ترانزیستور را رها کنند – چیزی که به طور عادی توسط جریانی به نفع یک اثر میدانی به وسیله ی گیت ولتاژ کنترل می شود. در اینجا، شما تنها نیازمند این هستید که برای تعدیل الکتریسیته فاصله تا گیت (در این مورد ،اتم مد نظر است) را تغییر بدهید.

هنوز برای شروعِ آماده شدن برای جهانی پر از گجت های کوچک اما پیچیده زود است. دانشمندان ترانزیستورهای خود را نزدیک به خلاء کامل، در دمایی کمی بالاتر از صفر مطلق، ساخته اند که این انتظاری دور از شرایط واقعی است و تحقیقات بیشتری را قبل از ساخت ترانزیستورهای کوچکی که در دستگاه هایی که شما می خرید قرار دارد، می طلبد.

با این حال، دستیابی به موفقیت امیدوار کننده است و این نشانگر این است که تا سپری کردن محدودیت های فیزیکیِ الکترونیک، راهی بسیار بسیار طولانی پیش رو داریم.

به نظر شما ساخت چنین ترانزیستوری تا چه حد به سیستم های الکترونیکی کمک خواهد کرد؟

.

منبع: engadget


عصرتکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر