;
coinex

خودکار دیجیتال به تشخیص زود هنگام نشانه های بیماری های مغزی کمک می کند

خودکار دیجیتال. خودکار دیجیتال به تشخیص زودهنگام نشانه های بیماری های مغزی کمک می کند

تست هایی مانند ارزیابی شناختی مونترال (Montreal Cognitive Assessment) که به صورت مخفف MoCA گفته می شود و تست ترسیم ساعت (Clock Drawing Test) با مخفف CDT برای تشخیص تغییر شناختی ناشی از طیف گسترده ای از علل، از سکته مغزی گرفته تا جنون و دیوانگی و بیماری ای مانند آلزایمر استفاده می شود.

چیزی که نگران کننده است این می باشد که با زوال عقل و اختلالات دیگری که شیوع آنها در حال رشد هم هست، متدهای فعلی تشخیص بعد از اینکه این اختلالات بر زندگی افراد تاثیر می گذارند آنها را تشخیص می دهند. به عنوان مثال ، آلزایمر؛ از ۱۰ سال و یا حتی بیشتر از وقوع این بیماری تغییرات در ذهن رخ می دهد اما هیچ تستی – حداقل در حال حاضر – نمی تواند آنها را به راحتی در مراحل اولیه ی این تغییرات تشخیص دهد.

محققان در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT یک تیم تشکیل دادند و مقاله ای منتشر کردند که یک مدل پیش بینی کننده ای نشان می دهد که با سخت افزار موجود همراه می شود و اختلالات ذهنی مانند بیماری های روانی و .. را خیلی زودتر و قبل از وقوع آنها تشخیص می دهد. آنها با استفاده از یک نرم افزار ردیابی سفارشی برای نظارت بر خروجی یک قلم دیجیتال می توانند با دقت بیشتری اولین شرایط مغزی را پیش بینی کنند. آنها نه تنها با توجه به اینکه چه چیزی ترسیم می کنید بلکه با توجه به اینکه چگونه آن را ترسیم می کنید، این شرایط را تشخیص می دهند. افراد سالم وقت کمتری را به فکر کردن نسبت به ناخوانا نوشتن می گذرانند در حالیکه افرادی که مشکلات مربوط به حافظه دارند (مانند افراد مبتلا به آلزایمر) زمان بیشتری را صرف آن می کنند و بیماران مبتلا به پارینکسون تمایل به مبارزه با فرایند ترسیم دارند.

Anoto Live Pen، یک قلم خودکار دیجیتالی است که موقعیت خود را روی کاغذ با استفاده از یک دوربینی که داخل آن کار شده، بیش از ۸۰ بار در ثانیه اندازه می گیرد و ضبط می کند. این خودکار داده ها را دقیقتر از چیزی که در یک نقاشی معمولی اندازه گیری می شود فراهم می کند و با ضبط کردن هر لحظه ی آنها این امکان را فراهم می کند که این سیستم، هر یک از منحرف شدن از موضوع و تردید را تجزیه و تحلیل کند. محققان در بیمارستان Lahey و مرکز پزشکی و CSAIL نرم افزار جدیدی را تولید کرده اند که برای تجزیه و تحلیل این نسخه از تست استفاده می شود و آنرا آزمون ترسیم ساعت دیجیتال (dCDT) نامگذاری کردند.

این الگوریتم ها در دستیابی به موفقیت های بزرگی در تکنیک های تشخیص اشاره دارد. اگر پزشکان بتوانند شرایط مغز را سال ها قبل از آنکه اتفاق قابل توجهی رخ دهد، پیش بینی کنند، درهای بیشتری برای پیش بینی قبل از درمان گشوده خواهد شد و در نگاهی خوشبینانه مسائلی این چنینی حذف خواهد شد.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر