;
coinex

شناسایی عوامل مرگ کلونی زنبور عسل با استفاده از تراشه های اینتل

شناسایی عوامل مرگ کلونی زنبور عسل با استفاده از تراشه های اینتل. محققان در اوایل سال جاری با اینتل به منظور مجهز کردن زنبورهای عسل با یک "کوله پشتی" که یک سوم وزن آنها را دارد، همکاری به عمل آوردند.

محققان Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) CSIRO) می خواهند به دقت عواملی را که منجر به مرگ توده ای زنبورهای عسل در هر جا می باشند و تحت عنوان اختلال فروپاشی کلونی نامیده می شود، شناسایی کنند. به منظور انجام این کار، در اوایل سال جاری آنها با اینتل به منظور مجهز کردن زنبورهای عسل با یک “کوله پشتی” که یک سوم وزن آنها را دارد، همکاری به عمل آوردند که این کوله پشتی در واقع پلت فرم محاسباتی پوشیدنی ادیسون (Edison) اینتل می باشد که از یک پردازنده ی اتم، ۱ گیگا بایت مموری، ۵ گیگا بایت حافظه، وای-فای بی سیم دوگانه، بلوتوث و یک باتری که می تواند با استفاده از ارتعاش انرژی تولید کند، تشکیل شده است. آنها در حال حاضر موفق به ضمیمه کردن این تراشه ها روی ۱۰ هزار زنبور عسل شده اند و این پژوهش هنوز هم در حال اجرا می باشد.

پروفسور Paulo de Souza، این کوله پشتی زنبور عسل را با یک “رکوردِر پرواز جعبه سیاه” مقایسه می کند. او می گوید این سیستم می تواند به آنها کمک کند تا “اثرات عوامل با اهمیتی از جمله بیماری، آفت کش ها، آلودگی هوا، آلودگی آب، رژیم غذایی و آب وهوایی شدید را بر روی حرکات زنبورها و توانایی آنها برای گرده افشانی” نظارت و تجزیه و تحلیل کنند. از آنجایی که زنبورهای عسل بسیار قابل پیش بینی هستند، یک دستگاه که بتواند حرکاتشان را پیگیری کند، می تواند در شناسایی عوامل استرس زایی که باعث می شود آنها به طور غیر عادی عمل کنند و در نهایت منجر به مرگشان شود را شناسایی کنند.

کلونی های زنبور عسل وحشی در سراسر جهان در یک نرخ هشداردهنده ای در حال مرگ هستند. از آنجا که آنها مسئول گرده افشانی حدود ۳۳ درصد از مواد غذایی ما هستند، بدون کمک آنها قیمت سبزیجات و میوه جات می تواند تا حد زیادی بالا برود. از آنجایی که زنبور عسل های کشور استرالیا هنوز تحت تاثیر انگلی به نام Varroa قرار نگرفته اند – که در حال حاضر تعداد زیادی از کلونی های مناطق دیگر را کشته است – این کشور مکانی ایده آل برای دنبال کردن CCD می باشد. از آنجا که جمعیت استرالیا با توجه به عدم وجود کنه های Varroa به عنوان یک کنترل خوب به خدمت گرفته می شوند، محققان از برزیل، مکزیک، نیوزیلند و انگلستان در چند ماه گذشته برای بهداشت زنبور عسل به CSIRO پیوسته اند.

دانشمندان در حال برنامه ریزی برای انتشار یافته های خود در این باره که چرا مرگ زنبور عسل بر روی هر کسی روی زمین تاثیر می گذارد، برای سال آینده می باشند و آن را با جامعه ی علمی جهانی به اشتراک خواهند گذاشت.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر