;
coinex

محققان استنفورد، یک پوششی اختراع کرده اند که سلول های خورشیدی را برای افزایش بهره وری خنک می کند

سلول های خورشیدی. محققان استنفورد، یک پوششی اختراع کرده اند که سلول های خورشیدی را برای افزایش بهره وری خنک می کند.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد، یک ابزار مبتکرانه طراحی کرده اند که به وسیله ی بهره برداری از یک پدیده ی بنیادی فیزیکی، موجب افزایش بهره وری پانل های خورشیدی می شود.

هربار که شما در بیرون از خانه قدم می زنید، انرژی را به جهان منتشر می کنید. حرارت و گرمی را از بالای سرتان به عنوان نور مادون قرمز به فضا می افکنید.

حال سه تن از مهندسان استنفورد، با درک این موضوع یک پوشش شفاف تشکیل شده از الگوی سیلیکا را که مشابه همین واقعیت عمل می کند، توسعه داده اند که عملکرد پانل خورشیدی را بهبود می بخشد. اختراع آنها گرمای تولید شده توسط سلول خورشیدی در زیر خورشید را دور می کند و این سلول خورشیدی را به روشی خنک می کند که به آن این امکان را می دهد که فوتون های بیشتری را به برق تبدیل کند. در واقع این پوشش که در بالا به آن اشاره شد، طیف نور مرئی را (که برق تولید می کند) از تشعشعات حرارتی آن (با نام مستعار حرارت) جدا می کند، به طور موثر با دور افکندن حرارت از این پانل ها، نور ورودی را “خنک” می کند و در همین حال به فوتون های بیشتری اجازه می دهد تا به برق تبدیل شوند.

این تیم به رهبری Shanhui Fan، استاد دانشگاه استنفورد، به تازگی یافته های خود را در ژورنال  Proceedings of the National Academy چاپ کردند.

Fan در بیانیه ای گفت: صفحه های خورشیدی برای عمل کردن باید در معرض نور خورشید قرار گیرند حتی اگر حرارت برای بازدهی آن مضر باشد. پوشش حرارتی ما این امکان را می دهد که نور خورشید از طریق آن عبور کند و این نور را حفظ و حتی جذب آن را بهبود بخشد، اما با پراکنده کردن حرارت آن به اطراف، این سلول ها را خنک کنند و بهره وری آنها را افزایش دهند. بنا به آزمایش هایی که این گروه انجام داده اند، این پوشش، سطح  این پانل ها را تا ۲۲ درجه ی فارنهایت خنک کرده و تولید انرژی را تا ۱ درصد (یک جهش بهره وری قابل توجه در جهان تولید انرژی خورشیدی) افزایش داده است.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر