;
coinex

دانشمندان یک ذخیره ساز دیتای کریستالی فوق العاده اختراع کردند

ذخیره ساز دیتای کریستالی. دانشمندان در انگلیس یک کامپیوتر با حافظه ی کریستالی توسعه داده اند که می تواند دیتا را بدون از دست رفتن آنها تا میلیون ها سال حفظ کند.

دانشمندان در انگلیس یک کامپیوتر با حافظه ی کریستالی توسعه داده اند که می تواند دیتا را بدون از دست رفتن آنها تا میلیون ها سال حفظ کند.

بنا به گفته ی این دانشمندان، دیتا بر روی این کریستال ها -که در ذخیره سازی دیتا بسیار خوب می باشند-  با لیزرها رمزگذاری شده و می توانند برای مدت زمان بیشتر از طول عمر نژاد بشر دوام بیاورند. این دیتای رمزگذاری شده می توانند میلیون ها سال حفظ شوند.

این دستگاه ذخیره سازی کریستال قادر به ذخیره ی دیتا در ۵ بعد (Dimension) که شامل سه بعد از فضا و دو بعد اضافی در شبکه ی کریستالی است، می باشد.  این دستگاه ذخیره ساز می تواند تا ۳۶۰ ترابایت از داده ها را بر روی یک دیسک نگه داری کند و این ظرفیتی معادل حدودا نیم میلیون سی دی استاندارد می باشد.

این حافظه ی شیشه ای توسط Jingyu Zhang و همکارانش در دانشگاه Southampton اختراع شد و برای تشکیلات با آرشیوهای بزرگ هدف گذاری شده است.  اخیرا به این دلیل که طول عمر هارد درایو نسبتا کوتاه است می بایست که آرشیوهای بزرگ از دیتا  به هارد درایوهای ۵ تا ۱۰ ساله بک آپ گیری شوند .

کوارتز جذب شده در این ذخیره ساز جدید از سیلیکای تقریبا خالص ساخته می شود و دیتا توسط خراشیدن این سطح با نور لیزر با سرعت فوق العاده بالا ذخیره می شود. ردیف هایی از دیتا روی این دیسک ها توسط فضاهای یک میلیونم متری از هم جدا می شوند و هرنقطه یا بیت می تواند در یکی از دو شکل و تا ۲۵۶ متغیر حالت ارائه دهنده ی پنج بعد ذخیره سازی وجود داشته باشند.

این دیسک ها می توانند تا دمای ۱۰۰۰ درجه ی سانتی گراد دوام بیاورند و در دمای نرمال تا میلیون ها سال بدون تغییر باقی بمانند.

.

منبع: slashgear


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر