;
coinex

قطعه جدید از بدافزار iOS می تواند برنامه‌های جعلی در آیفون و آی‌پد نصب ‌کند

قطعه جدید از بدافزار iOS می تواند برنامه‌های جعلی در آیفون و آی‌پد نصب ‌کند

در حالی که هنوز هم برخی به رفتارهای مخرب در امنیت دیجیتال، مبادرت دارند، به نظر می رسد جامعه تلفن همراه باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشد، با هک های بسیاری که انجام می شود و نشت اطلاعات خصوصی، لازم است دو برابر گذشته در دانلود برنامه هایی که ممکن است ذاتا بدافزار باشند، دقت کنیم، حتی باید به انتخاب پسورد نیز توجه کرده و از استفاده از پسورد های ساده و ابتدایی اجتناب کنیم.

با این حال، حتی با جهل کمتر و کسب اطلاعات بیشتر، میبینیم که، مبارزه در حال انجام با نرم افزارهای مخرب، هرگز به طور کامل به پایان نخواهد رسید، برخی کاربران iOS در چین و تایوان به تازگی نمونه جدیدی کشف کرده اند.
با توجه به اینکه سیستم‌عامل تلفن همراه اپل از نظر امنیت به خصوص در قیاس با سیستم عامل رقیب، یعنی اندروید، زبان زد می باشد‌، و به عنوان پناه گاهی امن در مقابل بد افزار ها تلقی می شود، با این حال شاهد سوء استفاده و اعمال برنامه های مخرب از جمله YiSpecter روی آن می باشیم که اخیرا به بسیاری از دستگاه های اپل در مناطق آسیا نفوذ کرده است.
شرکت امنیت سایبری پالو آلتو (Palo Alto)، گزارش می دهد که YiSpecter پنجه در سیستم عامل ios می تند و دلیل بسیاری از ویرانی ها و آلودگی های نرم افزاری آن خواهد شد. این بدافزار مانند برنامه های اصلی، و بدون ازطلاع کاربر، دانلود شده در حالیکه یک برنامه جعلی است. حتی در موتور جستجوی پیش فرض سافاری نیز دست می برد، بوکمارک‌ها را اصلاح کرده و اطلاعات دستگاه را بدون اجازه کاربر آپلود می کند.هیچ شکی نیست که بخش قابل توجهی از نرم افزار های مخرب وب طعمه اهداف خود را محتوای ناپسند ومبتذل قرار می دهند، YiSpecter یکی از آنها است.

QVOD یک برنامه مستهجن ساخت چین است که امکان به اشتراک گذاری محتوای مبتذل را، با وجود غیر قانونی بودن این موضوع در کشور چین، برای کاربران فراهم می کند، با این حال که این برنامه توقیف شده است و دیگر در دسترس نیست، حال بد افزار جدید  YiSpecter با استفاده از نام این برنامه به صورت جعلی توسط کاربر دانلود شده و صرفا جهت فریفتن قربانیان و سوء استفاده از اطلاعات شخصی آنها به سیستم عامل دستگاه آنها نفوذ می کند.

این موضوع احساس شده که صاحبان دستگاه‌های ios که دستگاه خود را جیلبریک کرده اند، در معرض خطر نفوذ آن قرار دارند که با این بدافزار آلوده شوند. این روند مانند روت اندروید به منطور هدف بزرگتری توسط هکر ها انجام می شود، در هر حال ثابت کرد که ios هم کاملا محفوظ از خطر نیست. با این حال YiSpecter می تواند به صورت بالقوه با برنامه های جعلی باعث تخریب شود، چه دستگاه مورد نظر جیلبرک شده باشد و چه نشده باشد.
با توجه به گفته یکی از کارکنان اپل، آسیب پذیری این بد افزار در iOS 9 رفع شده و شاید یکی از راه های ساده مقابله با آن استفاده از نسخه نهایی ios باشد. همچنین مبادرت به استفاده از کانال‌های رسمی دانلود ، از اپ استور نیز به محفوظ ماندن از آلودگی های بد افزاری کمک خواهد کرد.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوزی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر