;
coinex

جریمه 234 میلیون دلاری اپل ؛ آیا اپل بدون کسب مجوز، پتنت ثبت شده ای را استفاده کرده است؟

هفته پیش خبرهایی به گوش رسید که دادگاه، اپل را به نقض پتنت ثبت شده دانشگاه ویسکانسین-مدیسون متهم کرده است. به نظر می رسد که اپل برای تکنولوژی های انحصاری و ثبت شده این دانشگاه برای چیپست های A7، A8 و A8X مجوز های لازم را کسب نکرده اید. این چیپست ها در آیفون 5S اپل (A7)، آیفون 6 و 6 پلاس (A8)، آیپد مینی 4 (A8) و آیپد ایر 2 (A8X) به کار رفته اند.

هفته پیش خبرهایی به گوش رسید که دادگاه، اپل را به نقض پتنت ثبت شده دانشگاه ویسکانسین-مدیسون متهم کرده است. به نظر می رسد که اپل برای تکنولوژی های انحصاری و ثبت شده این دانشگاه برای چیپست های A7، A8 و A8X مجوز های لازم را کسب نکرده است. این چیپست ها در آیفون 5S اپل (A7)، آیفون 6 و 6 پلاس (A8)، آیپد مینی 4 (A8) و آیپد ایر 2 (A8X) به کار رفته اند.

دیروز، دادگاه و هیئت ژوری، در مباحثه ای که 3 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامید، تصمیم گرفتند که اپل باید مبلغ 234 میلیون دلار را به عنوان جریمه برای استفاده بدون اجازه از “مدار پیش بینی” (predicator circuit) بر روی تراشه هایش به بنیاد تحقیقات فارغ التحصیلان ویسکانسین (WARF) بپردازد. این تکنولوژی در سال 1988 پس از آنکه توسط استاد علوم کامپیوتر، Gurindar Sohi و سه تن از دانشجویانش توسعه داده شد، به ثبت رسیده بود.

اپل ادعا کرد که آن ها حداکثر باید برای هر واحد از دستگاه هایشان که این تکنولوژی در آن به کار رفته است، 7 سنت به عنوان غرامت به این بنیاد پرداخت نماید اما WARF به دنبال دریافت جریمه ای 2.74 دلاری به ازای هر دستگاه بود که رقمی بالغ بر 400 میلیون دلار می شد. هیئت ژوری همچنین به این موضوع رای دادند که آیفون ها و آیپد های اپل که در خارج از ایالات متحده به فروش رفته اند نیز، مشمول نقض این تکنولوژی انحصاری می شوند.

در صورتی که قاضی این پرونده، ویلیام کانلی، به این موضوع که اپل، نقض پتنت را عمدا انجام داده است رای می داد، این زیان برای اپل حتی می توانست از این هم بدتر شود و جریمه 234 میلیون دلاری اپل به سه برابر افزایش یابد. اما هنوز هم نمی توان ادعا کرد که این کابوس برای اپل خاتمه یافته است. ماه گذشته، WARF دادخواستی مشابه به این موضوع را برای چیپست های A9 و A9X اپل تنظیم کرده است. چیپست A9 در آیفون 6S و آیفون 6S پلاس و چیپست A9X نیز در آیپد پرو اپل به کار رفته اند.

حال باید صبر کرد و دید که آیا این بار نیز اپل ملزم به پرداخت جریمه به بنیاد تحقیقات فارغ التحصیلان ویسکانسین خواهد شد یا خیر؟

.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر