;
coinex

محققان پلیمری ساخته اند که آلودگی جیوه را جذب می کند

آلودگی جیوه. محققان پلیمری ساخته اند که آلودگی جیوه را جذب می کند

جیوه در حال حاضر در سطحی از آلودگی در سراسر جهان بویژه در دریاچه ها و اقیانوس ها است که همین آلودگی هم باعث می شود که ماهی ها در این دریاچه ها طوری آلوده شوند که نتوان آنها را مصرف کرد. تمیز کردن آلودگی جیوه کار آسانی نیست و در عین حال هزینه و زمان زیادی را در بعضی از نقاط صرف این کار می کنند. یک محقق با توسعه ی یک پلیمر ارزان قیمت  که با جذب جیوه از آب و غیره رنگ آن تغییر می کند، یک راه حل برای این مشکل ارائه داده است.

این پلیمر جدید که توسط دکتر جاستین چالکر (Justin Chalker) از دانشگاه فلیندرز توسعه داده شده، به عنوان “خاک ارزان” توصیف شده و خود این پلیمر غیر سمی می باشد. این پلیمر از لیمونن و گوگرد ساخته می شود که هر دو محصولاتی بی ارزش هستند. این مواد هنگامی که اولین بار ساخته می شوند به رنگ قرمز تیره هستند، اما هنگامی که جیوه را از محیط زیست چذب می کنند به رنگ زرد روشن در می آیند.

جیوه بسیار سمی است و مصرف آن باعث آسیب رسیدن به سیستم عصبی انسان می شود و متاسفانه این سطح از آسیب به سادگی با مصرف ماهی آلوده در بدن ایجاد می شود. این توسعه ی جدید بسیار هیجان انگیز است چرا که استفاده از آن به دو دلیل کم هزینه بودن و سطح دسترسی بالا به این مواد، برای مقیاس های بزرگ امکان پذیر است.

لیمونن که عمدتا در پوست پرتقال یافت می شود و بنابراین این ماده را می توان در مقادیر زیاد در صنعت مرکبات تولید کرد. گوگرد هم با توجه به اینکه یک محصول جانبی از صنعت نفت می باشد در مقادیر خیلی زیاد یافت می شود. این پلیمر جدید با استفاده از این دو ماده ی کاملا در دسترس برای جذب جیوه مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت هم این پلیمر به رنگ زرد در می آید که این عملکرد تغییر رنگ آن این امکان را می دهد که برای تست اینکه آیا در مکان موردنظر جیوه وجود دارد یا خیر به سادگی مورد استفاده قرار گیرد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: slashgear


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر