;
coinex

دنیایی وسیع تر با مانیتورهای عریض ال جی؛ بررسی مانیتور ال جی مدل LG 25UM65P

شرکت ال جی که همواره در ساخت و تولید صفحات نمایشی مرغوب و با کیفیت جزء چندین برند اول دنیا به شمار می رود، چند سالی است پا به عرصه تولید نمایشگرهای فوق عریض گذاشته و همواره توجه ویژه ای به آن داشته است. این شرکت به تازگی نمونه های جدیدتر و شکیل تری را برای سری مانیتورهای آلترا واید (UltraWide) خود عرضه کرده که در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی آن بپردازیم.

شرکت ال جی که همواره در ساخت و تولید صفحات نمایشی مرغوب و با کیفیت جزء چندین برند اول دنیا به شمار می رود، چند سالی است پا به عرصه تولید نمایشگرهای فوق عریض گذاشته و همواره توجه ویژه ای به آن داشته است. این شرکت به تازگی نمونه های جدیدتر و شکیل تری را برای سری مانیتورهای آلترا واید (UltraWide) خود عرضه کرده و به لطف شرکت مادیران – که نماینده ال جی در ایران می باشد – این محصولات به سرعت به بازار ایران هم راه می یابند و در ادامه نیز قصد داریم به معرفی و بررسی یکی از این محصولات بپردازیم.

یکی از مدل های محبوب خط تولید مانیتورهای آلترا واید ال جی، مدل UM65-P می باشد که در سه نسخه 25، 29 و 34 اینچی به تولید رسیده است. از جمله ویژگی های مشترک در تمامی آن ها می توان به نسبت تصویر 21:9، پنل IPS، ویژگی Dual Linkup و … اشاره کرد. در ادامه تنها به نسخه 25 اینچی آن بسنده کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

.

مشخصات فیزیکی و طراحی ظاهری

اولین چیزی که در نگاه اول می توان به راحتی درباره آن نظر داد، مشخصات فیزیکی و طراحی ظاهری این مانیتور می باشد. اگر این مانیتور را خودتان تهیه کرده اید، قطعا راجع به عریض بودن آن مطلع هستید اما اگر این مانیتور دلفریب را هدیه گرفته اید، توصیه می کنم قبل از باز کردن آن، این مطلب را به دقت مطالعه فرمایید، زیرا حتم دارم از اندازه آن به شدت متعجب خواهید شد.

اولین چیزی که در نگاه اول می توان به راحتی درباره آن نظر داد، مشخصات فیزیکی و طراحی ظاهری این مانیتور می باشد. اگر این مانیتور را خودتان تهیه کرده اید، قطعا راجع به عریض بودن آن مطلع هستید اما اگر این مانیتور دلفریب را هدیه گرفته اید، توصیه می کنم قبل از باز کردن آن، این مطلب را به دقت مطالعه فرمایید، زیرا حتم دارم از اندازه آن به شدت متعجب خواهید شد.

ابعاد مانیتور LG 25UM65P در حالتی که پایه به آن نصب شده باشد 610 در 381 در 188 میلی متر می باشد و در این حالت 4 کیلوگرم وزن خواهد داشت. بدون پایه نیز ابعاد این نمایشگر به 610 در 280 در 40 میلی متر می رسد و در این حالت نیز وزن آن معادل 3.76 کیلوگرم خواهد بود.

نوع این صفحه نمایش 25 اینچی که از رزولوشن فوق العاده ی 2560 در 1080 بهره می برد، LED-IPS می باشد. تکنولوژی پنل های In-Plane Switching) IPS) عملکرد نمایشگرهای کریستال مایع را افزایش می دهد. این نوع پنل ها باعث می شوند که زمان پاسخگویی کوتاه شده و تولید رنگ ها بهبود یابند (رنگ ها در این نوع پنل بسیار کالیبره هستند). به طور کلی این امر سبب شده تا دامنه دید کاربران بسیار افزایش یابد و تقریبا از هر زاویه ای بتوان محتویات دیجیتالی به نمایش درآمده در آن را مشاهده کرد. همچنین لازم به ذکر است که نسبت کنتراست در این مانیتور، 1000 به 1 می باشد.

و اما به سراغ نسبت تصویر برویم. همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، این مانیتور از سری خط تولید مانیتورهای آلترا واید ال جی می باشد و این بدان معناست که بر خلاف نمایشگرهای معمولی دیگر که از نسبت تصویر 16:9 استفاده می کند، دارای نسبت تصویر 21:9 می باشد و همین امر سبب عریض تر بودن آن نسبت به همنوعان سنتی اش شده است.

و اما به سراغ نسبت تصویر برویم. همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، این مانیتور از سری خط تولید مانیتورهای آلترا واید ال جی می باشد و این بدان معناست که بر خلاف نمایشگرهای معمولی دیگر که از نسبت تصویر 16:9 استفاده می کند، دارای نسبت تصویر 21:9 می باشد و همین امر سبب عریض تر بودن آن نسبت به همنوعان سنتی اش شده است. شاید بهتر باشد بررسی این مورد را به خودتان واگذار کنم، تنها کافی است با این مانیتور به تماشای یک فیلم بنشینید و یا بازی مورد علاقه خود را انجام دهید؛ آن چه که مشاهده می کنید قدرت این نسبت تصویر است! (اما در اینجا بهتر است یک نکته را خاطر نشان کنیم. در هنگام مشاهده فیلم اکثراً از نوارهای مشکی که در بالا و پایین صفحه به چشم می خورد، آزرده خاطر می شوند اما در این مانیتور خیالتان از این امر راحت باشد، دیگر خبری از این دو نوار مشکی نخواهد بود! اما این همه ماجرا نیست. اگر فیلمی با فرمت قدیمی فیلم برداری شده باشد، به دلیل عدم پشتیبانی از رزولوشن آلترا واید، شما با نوارهای مشکی در چپ و راست صفحه مواجه خواهید بود. هرچند که احتمال مشاهده این اتفاق کم است اما باید همه چیز را گفت).

ممکن است این وسعت تصویر به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما باید بدانید که هیچ چیز بی دلیل نیست! این نمایشگر به دلیل عریض بودن خود می تواند گزینه مناسبی برای طراحان، توسعه دهندگان و … باشد و قطعاً به شما نیز این حس دست خواهد داد که فضای کاری دو برابر در اختیارتان قرار گرفته است. همچنین این مانیتور به شما این امکان را می‌دهد که به طور همزمان دو دستگاه مجزا مانند: دوربین، گوشی و… را به این نمایشگر وصل کنید و با نصف شدن تصویر، دو تصویر مستقل را همزمان بر روی آن مشاهده کنید. علاوه بر آن می توانید بر روی این نمایشگر، همزمان 4 پنجره جداگانه داشته باشید و این امر به معنای خود کلمه، چند وظیفگی را به خوبی برایتان به ارمغان می آورد (در ادامه به طور مفصل به ویژگی های منحصر به فرد این مانیتور خواهیم پرداخت).

اما در مورد طراحی ظاهری این مانیتور باید گفت ال جی در این قسمت به نسبت سایر امکانات و مشخصات آن، دقت کمتری به خرج داده و در طراحی آن جزئیاتی زیادی به کار نرفته است. شاید این امر یکی از معایب این مانیتور نسبت به دیگر اعضای خانواده تجملی اش باشد و شاید به جرات بتوان گفت که نسبت به مدل 29 و 34 اینچی، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. این مانیتور یک پایه مشکی ساده داشته که در قسمت پایینی آن، لوگوی قرمز رنگ ال جی قرار گرفته است. دور تا دور این پنل نیز، قابی بسیار نازک قرار گرفته و تنها در قسمت پایینی آن، کمی ضخامت پیدا کرده و این، تنها توصیفی است که می توانیم از ظاهر آن بگوییم.

هیچ گاه و به هیچ وجه نمی توان گفت که طراحی این مانیتور بد و زشت است، بلکه ما مقصر این موضوع را خود شرکت ال جی می دانیم؛ آری، خود ال جی! این شرکت با طراحی های چشم نواز خود در مدل های 29 و 34 اینچی این نمایشگر، انتظارات را بالا برده و باعث شده خیلی ها فرزند کوچک این خانواده را زیبا و تجملی نخوانند. با مشاهده تصاویر زیر خودتان متوجه منظور ما خواهید شد (مدل 29 اینچی در سمت راست و 34 اینچی در سمت چپ).

.

سایر ویژگی های صفحه نمایش مانیتور LG 25UM65P

سایر ویژگی های صفحه نمایش مانیتور LG 25UM65P

• Dual Linkup: به وسیله این ویژگی شما می توانید به طور همزمان دو دستگاه مجزا مانند: دوربین، گوشی و… را به این نمایشگر وصل کنید و با نصف شدن تصویر، دو تصویر مستقل را همزمان بر روی آن مشاهده نمایید.

• 4-Screen Split: به وسیله این ویژگی شما می توانید بر روی این نمایشگر، همزمان 4 پنجره جداگانه داشته باشید و این امر به معنای خود کلمه، چند وظیفگی را به خوبی برایتان به ارمغان می آورد.

• ENERGY STAR® Qualified: مانیتورهایی که واجد این شرایط باشند نسبت به نمونه های استاندارد و معمولی، 25 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند.

• Triple Monitor: وقتی این مانیتور را به عنوان نمایشگر دوم به لپ تاپتان متصل می کنید، این مانیتور نه تنها یک صفحه، بلکه دو صفحه بزرگ در اختیار شما قرار می دهد که با توجه به صفحه نمایش لپ تاپ، حال شما 3 فضای کاری با 3 پنجره متفاوت در اختیار خواهید داشت.

• Reader Mode: در این حالت با کاهش نورهای آبی صفحه نمایش، شرایط نوری مناسبی برای شما فراهم می آید تا در هنگام مطالعه از چشمانتان محافظت شود.

• قابلیت 3 بعدی: ندارد

• سیستم نور پس زمینه:  LED Backlight

• شدت روشنایی: 250cd/m2

• حیطه رنگ: sRGB

• زمان پاسخگویی: 14 میلی ثانیه

این مدت پاسخگویی در اجرای بازی‌های ویدیویی ممکن است یکی از معایب این مانیتور باشد.

• زاویه دید افقی: 178 درجه

• زاویه دید عمودی: 178 درجه

.

سایر مشخصات تکمیلی

سایر مشخصات تکمیلی  • HDMI: دو درگاه دارد  • DVI: دارد  • خروجی صدا: برای هدفون دارد  • ورودی صدا: دارد  • VGA - D Sub: ندارد  • پورت صفحه نمایش Display: دارد  • وب کم: ندارد     • مصرف برق در حالت روشن: 31 وات  • بلندگوی پخش صدا: 2 اسپیکر 3 واتی دارد  اگر نیازی به صدایی خیلی بلند ندارید این دو بلند‌گو‌ی استریو، تا حدودی نیازتان را برآورده می‌کنند ولی برای بازی، دیدن فیلم و یا شنیدن موسیقی با صدای بلند، زیاد هم مناسب نیستند و احتمالا به بلندگوی مکملی برای دریافت مقدار صدای دلخواهتان نیاز خواهید داشت.

• HDMI: دو درگاه دارد

• DVI: دارد

• خروجی صدا: برای هدفون دارد

• ورودی صدا: دارد

• VGA – D Sub: ندارد

• پورت صفحه نمایش Display: دارد

• وب کم: ندارد

• مصرف برق در حالت روشن: 31 وات

• بلندگوی پخش صدا: 2 اسپیکر 3 واتی دارد

اگر نیازی به صدایی خیلی بلند ندارید این دو بلند‌گو‌ی استریو، تا حدودی نیازتان را برآورده می‌کنند ولی برای بازی، دیدن فیلم و یا شنیدن موسیقی با صدای بلند، زیاد هم مناسب نیستند و احتمالا به بلندگوی مکملی برای دریافت مقدار صدای دلخواهتان نیاز خواهید داشت.

.

و در انتها کلام آخر…

خب! به ویژگی ها، مشخصات، مزایا و معایب مانیتور LG 25UM65P اشاره کردیم و آن ها را تا حد امکان مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همان طور که در طول این بررسی نیز بیان کردیم، شاید تنها معایب آن، طراحی ساده، مدت پاسخگویی و صدای به نسبت ضعیف آن باشد اما مطمئن هستم اگر قیمت آن را بدانید از این معایب به سادگی چشم پوشی خواهید کرد. این مانیتور به نسبت ویژگی ها و مزایایی که دارد از قیمت پایینی برخوردار می باشد و قیمت پیشنهادی خود ال جی، 299.99 دلار می باشد. این مانیتور در وب سایت دیجی کالا نیز با قیمت 824 هزار تومان به فروش می رسد که البته طبق رسم معمول این غول خرده فروشی ایرانی، این مانیتور با پیشنهادی ویژه همراه بوده و کاربران می توانند مانیتور LG 25UM65P را با قیمت 696 هزار تومان از این وب سایت خریداری نمایند.

خب! به ویژگی ها، مشخصات، مزایا و معایب مانیتور LG 25UM65P اشاره کردیم و آن ها را تا حد امکان مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همان طور که در طول این بررسی نیز بیان کردیم، شاید تنها معایب آن، طراحی ساده، مدت پاسخگویی و صدای به نسبت ضعیف آن باشد اما مطمئن هستم اگر قیمت آن را بدانید از این معایب به سادگی چشم پوشی خواهید کرد. این مانیتور به نسبت ویژگی ها و مزایایی که دارد از قیمت پایینی برخوردار می باشد و قیمت پیشنهادی خود ال جی، 299.99 دلار می باشد. این مانیتور در وب سایت دیجی کالا نیز با قیمت 824 هزار تومان به فروش می رسد که البته طبق رسم معمول این غول خرده فروشی ایرانی، این مانیتور با پیشنهادی ویژه همراه بوده و کاربران می توانند مانیتور LG 25UM65P را با قیمت 696 هزار تومان از این وب سایت خریداری نمایند.

.

.

تهیه و گردآوری: تکرا


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر