;
coinex

۴ ویژگی مشترک گوشی های هوشمند پریمیوم سال ۲۰۱۵

ویژگی مشترک گوشی های هوشمند پریمیوم سال ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۵ به پایان خود نزدیک می شود و همه ی سازندگان گوشی های هوشمند رده بالا، حداقل یک گوشی پریمیوم منتشر کرده اند و دیگر شاهد عرضه ی گوشی هوشمند خاصی نخواهیم بود مگر اینکه سازنده ای قصد داشته باشد به صورت کاملا غیر منتظره در این صنعت گوشی پریمیوم جدیدی معرفی کند که باز هم بعید به نظر می رسد.

در بخش مربوط به گوشی های هوشمند اندرویدی در حال حاضر گوشی های مختلفی را شاهد هستیم. در این مقاله می خواهیم محصولات عرضه شده توسط سازندگان مطرح گوشی های هوشمند مانند سامسونگ، موتورولا، اچ تی سی، ال جی، سونی و هواوی را تجزیه و تحلیل کنیم. همچنین نیم نگاهی هم به آیفون ۶اس پلاس و مایکروسافت لومیا ۹۵۰/ ۹۵۰ ایکس ال که پرچمداران آی او اس و ویندوز موبایل امسال می باشند، می اندازیم.

در اینجا می خواهیم ۴ تا از مشخصه های گوشی های هوشمند پریمیوم مدرن را بررسی کنیم:

.

۱. صفحه نمایش QHD

با اینکه سال ۲۰۱۴ اولین سالی بود که اولین گوشی های هوشمند کواد اچ دی (QHD) عرضه شدند اما امسال رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسلی به عنوان استاندارد جدید بازار گوشی های رده بالا تبدیل شد.  اکثر گوشی های پریمیوم که از ژانویه منتشر شدند با صفحه نمایش کواد اچ دی آمدند. سری های گلکسی اس۶، ال جی جی۴ و ال جی وی۱۰، موتورولا موتو ایکس پلی و دروید توربو ۲ جدید، هوآوی نکسوس ۶پی و همچنین طیف وسیعی از گوشی های هوشمند اندرویدی همه با صفحه نمایش های کواد اچ دی ادغام شدند. پرچمداران جدید مایکروسافت، لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال هم با صفحه نمایش کواد اچ دی همراه شدند.

با اینکه سال ۲۰۱۴ اولین سالی بود که اولین گوشی های هوشمند کواد اچ دی (QHD) عرضه شدند اما امسال رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسلی به عنوان استاندارد جدید بازار گوشی های رده بالا تبدیل شد.

اکثر گوشی های پریمیوم که از ژانویه منتشر شدند با صفحه نمایش کواد اچ دی آمدند. سری های گلکسی اس۶، ال جی جی۴ و ال جی وی۱۰، موتورولا موتو ایکس پلی و دروید توربو ۲ جدید، هوآوی نکسوس ۶پی و همچنین طیف وسیعی از گوشی های هوشمند اندرویدی همه با صفحه نمایش های کواد اچ دی ادغام شدند. پرچمداران جدید مایکروسافت، لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال هم با صفحه نمایش کواد اچ دی همراه شدند.

استثنا: در حال حاضر بحث های زیادی پیرامون استفاده از صفحه نمایش کواد اچ دی در گوشی های هوشمند وجود دارد و بسیاری از گزارش ها نشان می دهند که کسی نمی تواند در یک نگاه به جهت مقایسه،  تفاوت بین صفحه نمایش های فول اچ دی و کواد اچ دی را بگوید.

سونی و اچ تی سی دو سازنده ی مطرح گوشی های هوشمند بر اساس این تفکر که این دو  تفاوت چندانی با هم ندارند از همین صفحه نمایش فول اچ دی بهره گرفته اند. نمونه گوشی های پرمیوم این دو سازنده، اچ تی سی One M9 و سونی اکسپریا Z5 می باشند که هر دو با صفحه نمایش فول اچ دی عرضه شده اند.

در این بخش، اپل خود را در بازی تراکم پیکسل PPI درگیر نمی کند و مدل آیفون ۶اس آن با یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسلی و مدل آیفون ۶اس پلاس هم با صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسلی وارد بازار شدند.

.

۲. بدنه ی فلزی

در چند سال گذشته از بدنه ی فلزی به ندرت استفاده می شد اما در حال حاضر به یکی از باید ها برای پرچمداران گوشی های هوشمند اندرویدی تبدیل شده است.  حتی سامسونگ که اغلب به دلیل بدنه ی پلاستیکی گوشی های هوشمندش مورد انتقاد قرار می گرفت هم امسال تصمیم گرفت که از این نوع بدنه بهره ببرد.  در حالی که همه ی گوشی های پرچمدار سال ۲۰۱۵ با بدنه ی تمام فلز عرضه نشده اند اما اکثر این گوشی های رده بالا با حداقل یک قاب فلزی همراه می شوند.

در چند سال گذشته از بدنه ی فلزی به ندرت استفاده می شد اما در حال حاضر به یکی از باید ها برای پرچمداران گوشی های هوشمند اندرویدی تبدیل شده است.

حتی سامسونگ که اغلب به دلیل بدنه ی پلاستیکی گوشی های هوشمندش مورد انتقاد قرار می گرفت هم امسال تصمیم گرفت که از این نوع بدنه بهره ببرد.

در حالی که همه ی گوشی های پرچمدار سال ۲۰۱۵ با بدنه ی تمام فلز عرضه نشده اند اما اکثر این گوشی های رده بالا با حداقل یک قاب فلزی همراه می شوند.

اچ تی سی One M9، سامسونگ گلکسی اس۶، گوگل نکسوس 6P، سونی اکسپریا Z5، ال جی V10، موتورولا موتو ایکس استایل و سری های لومیا ۹۵۰ همه و همه در بدنه با لز ادغام شده اند. سری های آیفون ۶اس با برداشتن یک گام اضافی به مرحله ی بعدی رفته و مظهر یک بدنه ی فلزی می باشد که پوسته ی خارجی آن هم علاوه بر قابش از فلز ساخته شده است.

.

۳. باتری های وی آر آل ای (VRLE) با قابلیت شارژ سریع

از نقطه نظر باتری باید گفت که ما شاهد دو روند جداگانه در میان گوشی های هوشمند اندرویدی پریمیوم امسال بوده ایم. تقریبا همه ی آنها با باتری های وی آر ال ای (که با نام slead battery نیز شناخته می شوند) و با قابلیت شارژ سریع همراه شده اند.  اولین روند دیده شده، باتری های اسلید (slead) می باشد که چیزی نیست که همه ی کاربران با آن موافق باشند. چرا که تولید کنندگان به نظر می رسد برای نازک ساختن دستگاه ها بیشتر به این مدل روی آورده اند. بسیاری از کاربران دوست دارند که بتوانند باتری را جدا کنند که این قابلیت با استفاده از این باتری ها در دسترس نمی باشد.

از نقطه نظر باتری باید گفت که ما شاهد دو روند جداگانه در میان گوشی های هوشمند اندرویدی پریمیوم امسال بوده ایم. تقریبا همه ی آنها با باتری های وی آر ال ای (که با نام slead battery نیز شناخته می شوند) و با قابلیت شارژ سریع همراه شده اند.

اولین روند دیده شده، باتری های اسلید (slead) می باشد که چیزی نیست که همه ی کاربران با آن موافق باشند. چرا که تولید کنندگان به نظر می رسد برای نازک ساختن دستگاه ها بیشتر به این مدل روی آورده اند. بسیاری از کاربران دوست دارند که بتوانند باتری را جدا کنند که این قابلیت با استفاده از این باتری ها در دسترس نمی باشد.

خوشبختانه یک روند دیگری که برای باتری در پیش گرفته شد و اکثر سازندگان گوشی های هوشمند هم از آن بهره بردند، ادغام قابلیت تکنولوژی شارژ سریع با گوشی های هوشمند بود. در نتیجه ی این امر، اکثر پرچمداران گوشی های هوشمند در مقایسه با مدل های پیشین خود با سرعت چشمگیری شارژ می شوند. گلکسی اس۶ تا ۳۸ درصد، اچ تی سی One M9 تا ۴۷ درصد، سونی اکسپریا Z5 تا ۱۷ درصد نسبت به دیگر مدل های پیشین خود سریعتر شارژ می شوند. دیگر گوشی های پریمیوم که در سال ۲۰۱۵ منتشر شدند و این قابلیت را ندارند هم زیر ۲ ساعت طول می کشد تا به طور کامل شارژ شوند.

.

۴. اسکنر اثر انگشت

اگرچه برخی از سازندگان گوشی های هوشمند اسکنر اثر انگشت را بر روی پرچمداران سابق خود ادغام کرده اند اما سنسورهای اثر انگشت در سال ۲۰۱۵ تبدیل به یک مشخصه ی مشترک برای همه ی گوشی های پریمیوم شد.  سامسونگ گلکسی اس۶ و نوت ۵، سونی اکسپریا Z5، گوگل نکسوس 6P، موتورولا موتو ایکس استایل، ال جی V10، سری های آیفون ۶اس و لومیا ۹۵۰ همه و همه با قابلیت اثر انگشت خوان لمسی همراه می باشند.

اگرچه برخی از سازندگان گوشی های هوشمند اسکنر اثر انگشت را بر روی پرچمداران سابق خود ادغام کرده اند اما سنسورهای اثر انگشت در سال ۲۰۱۵ تبدیل به یک مشخصه ی مشترک برای همه ی گوشی های پریمیوم شد.

سامسونگ گلکسی اس۶ و نوت ۵، سونی اکسپریا Z5، گوگل نکسوس 6P، موتورولا موتو ایکس استایل، ال جی V10، سری های آیفون ۶اس و لومیا ۹۵۰ همه و همه با قابلیت اثر انگشت خوان لمسی همراه می باشند.

استثنا: اچ تی سی One M9 از این قاعده مستثنی است. نوع بین المللی از این گوشی، قابلیت احراز هویت اثر انگشت را به نمایش نمی گذارد اما اچ تی سی One M9+ -نسخه ی آسیایی این پرچمدار اچ تی سی- این قابلیت را دارد. با توجه به اینکه گوشی One A9 با این قابلیت همراه می شود، با اطمینان می توان گفت که گوشی های پریمیوم بعدی اچ تی سی هم درست مانند دیگر گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۶ این قابلیت را به نمایش می گذارند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دمتون گرم خیلی مقاله خوبی بود، دقیقاً همینه یه سری از ویژگی ها و مشخصات توی همه موبایل ها دیگه هست، اسکنر اثر انگشت هم به دوربین و پردازنده و رم بالا اضافه شده دیگه. خیلی دوست دارم یه گلکسی اس 6 اج بگیرم اما دیگه تازگیا انقدر راجع به گلکسی اس 7 شنیدم که فقط منتظرم بیاد تا بگیرم دیگه.

    پاسخ