;
coinex

بیماری آلزایمر چگونه اتصالات سلولی مغز را از بین می برد؟

بیماری آلزایمر. بیماری آلزایمر مشکلی فراگیر می باشد که تنها در کشور ایالات متحده حدود ۵.۳ میلیون نفر از این بیماری رنج می برند.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشمندانی از دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) در استرالیا بر روی این موضوع که کدام اتصالات در مغز در مراحل اولیه ی بیماری آلزایمر از بین می روند، مطالعه کرده اند. یافته های جدید می تواند زوایای دیگر این بیماری را مورد مطالعه قرار دهد و بدین وسیله منجر به یافتن روش های درمان کارامدی برای این بیماری شایع شود.

بیماری آلزایمر مشکلی فراگیر می باشد که تنها در کشور ایالات متحده حدود ۵.۳ میلیون نفر  به این بیماری مبتلا می باشند و از این بیماری رنج می برند. تلاش های زیادی در راستای یافتن درمانی موثر برای این بیماری صورت گرفته و نتایج مثبتی هم در پیش داشته است. به منظور رسیدن به یک درمان واقعی و قطعی برای این شرایط، به دست آوردن درک کاملی از فرایندهایی که در مغز صورت می گیرد، امری کلیدی است.

در حقیقت این مطالعه از زاویه ای دیگر با این بیماری مبارزه می کند و آن “یافتن درک بهتری از چگونگی تجزیه ی ساختارهای مغزی که نورون ها را در مغز به یکدیگر متصل می کنند و تحت عنوان سیناپس شناخته شده اند.” می باشد. این شرایط برای تمام عملکرد مغز و به ویژه برای تشکیل خاطرات ضروری است. اینطور که معلوم شده، در مراحل اولیه ی بیماری آلزایمر این اتصالات در هم می شکنند اما اینکه دقیقا چگونه این اتفاق می افتد تا به حال یک معما بوده است.

این تیم بر روی یک پروتئینی که تحت عنوان مولکول چسبندگی سلول عصبی یا به اختصار NCAM2 شناخته شده، متمرکز شده اند. این محققان با مطالعه ی بافت مغز پس از مرگ از هیپوکامپ –جایی که به شدن تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد- پی بردند که سطوح NCAM2 موجود در سیناپس در بیماران آلزایمری کمتر از افراد سالم بود و این نشان می دهد که این پروتئین در این آسیب، نقش اصلی را بازی می کند.

این محققان با آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی مشاهده کردند که این NCAM2 در واقع بوسیله ی یک پروتئین متفاوت به نام بتا-آمیلوئید تجزیه می شود که به عنوان المان اصلی پلاک هایی هستند که همانطور که این بیماری پیشرفت می کند، در مغز ساخته می شوند.

به طور کلی این تحقیق بر روی علت از دست رفتن این سیناپس ها که بر روی بتا آمیلوئید ها تاثیر می گذارند، متمرکز شده است و امیدواریم که این درک عمیق از این فرایند بتواند به توسعه ی درمانی پیشگیرانه از این بیماری منجر شود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر