;
coinex

تفاوت بزرگ اتومبیل های خودران تسلا و گوگل

تفاوت بزرگ اتومبیل های خودران تسلا و گوگل

تسلا و گوگل هر دو در زمینه ی توسعه ی اتومبیل های خودران فعالیت می کنند اما تکنولوژی کاربردی هر دو شرکت بسیار متفاوت است. ناگفته نماند که هر دو شرکت از چند سنسور مشابه، تکنولوژی نقشه خوانی، سیستم نرم افزاری که اتومبیل ها را قادر به یادگیری از یکدیگر می کند، استفاده می کنند. اما با اینحال تفاوت بزرگی بین اتومبیل های خودران هر دو شرکت وجود دارد: تکنولوژی احساس کردن که مانند چشم در وسیله ی نقلیه عمل می کند.
این اتومبیل های هوشمند باید مانند انسان توانایی دیدن محیط اطراف را داشته باشند تا بتوانند برای جهت یابی مطمئن در جاده از آن استفاده کنند. تفاوت در این است که شرکت های توسعه دهنده ی این اتومبیل ها در انتخاب سنسورهای مورد استفاده برای ایجاد حس بینایی مشابه هم عمل نمی کنند.
خودروهای گوگل از LIDAR ( رادار احساس نور) استفاده می کند که یک تکنولوژی کنترل از راه دور می باشد و از لیزر برای تقشه خوانی محیط اطراف استفاده می کند. نور انعکاس یافته از لیزر بر روی اجسام فاصله ی بین خودرو و محیط را اندازه گیری می کند.

نور انعکاس یافته از لیزر بر روی اجسام فاصله ی بین خودرو و محیط را اندازه گیری می کند.
بعضی معتقدند که تکنولوژی LIDAR بهترین گزینه برای اتومبیل های خودران می باشد، چرا که دقت عمل بالایی دارد و توانایی مکان یابی دقیق و کامل روی نقشه را دارد.
اما LIDAR اصلا ارزان نیست، تقریبا 80000 دلار برای تنها یک سنسور پیشرفته ی لازم است. با این حال مدیر تسلا، الون ماسک معتقد است که استفاده از این تکنولوژی برای خودمختار کردن خودرو الزامی نمی باشد. ماسک در بیانیه ی مطبوعاتی خود در ماه اکتبر گفت: ” من فکر نمی کنم LIDAR الزامی باشد. معتقدم تمام این ها با جلوه ی بصری انفعالی و شاید یک رادار جلویی امکان پذیر است و فکر می کنم این مشکل بدون استفاده از LIDAR حل شدنی ست. من چندان طرفدار LIDAR نیستم و فکر نمی کنم در این پروژه جایگاه خاصی داشته باشد. “

یک تکنولوژی LIDAR در قسمت بالایی اتومبیل های خودران را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

یک تکنولوژی LIDAR در قسمت بالایی اتومبیل های خودران
بنابر این، تا به اینجا می دانیم که شرکت تسلا مانند بسیاری از شرکت های تولید کننده ی اتومبیل های خودران ، سنسورهای دوربین با تکنولوژی پیشرفته را برای چشم اولیه ی خودرو برگزیده است. لازم به ذکر است که این خودرو ها با 12 سنسور دوربرد فراصوت مجهز شده که زاویه ی دید 360 درجه را فراهم می کند، همینطور یک سیستم رادار در جلوی خودرو سیستم خودران و خود مختار آن را فعال می کند.

تجسم سیستم خودمختار تسلا مانند شکل زیر است:

تجسم سیستم خودمختار تسلا دوربین های رو به جلو که توسط شرکت Mobileye ساخته می شود در قسمت جلویی آینه های بغل قرار دارد و دارای نرم افزار پیشرفته ای ست که علاوه بر اندازه گیری فاصله، توانایی خواندن تابلوهای کنار جاده و تشخیص عابرین پیاده را دارد.

دوربین های رو به جلو که توسط شرکت Mobileye ساخته می شود در قسمت جلویی آینه های بغل قرار دارد و دارای نرم افزار پیشرفته ای ست که علاوه بر اندازه گیری فاصله، توانایی خواندن تابلوهای کنار جاده و تشخیص عابرین پیاده را دارد.
خودرو های تسلا که از اکتبر سال گذشته ساخته شده اند با سخت افزاری که سیستم خودمختار را قدرت می بخشد مجهز هستند.
با اینجال ارزش چندانی ندارد که تسلا احتمالا تکنولوژی های احساسی دیگر را در وسایل نقلیه آینده ی خود برای خودمختاری مطلق قرار دهد. حتی ممکن است به محض کاهش قیمت، از تکنولوژی LIDAR در خودرو های خود استفاده کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر