;
coinex

گوگل ادعا می کند که کامپیوترهای کوانتومی ۱۰۰ میلیون برابر سریعتر کار می کنند

کامپیوتر کوانتومی. این شرکت ادعا می کند به الگوریتمی کوانتومی برای حل مسائل با سرعت ۱۰۰ میلیون برابر پردازش های معمولی دست یافته است.

گوگل  روز چهارشنبه از دستیابی به موفقیت در زمینه ی محاسبات کوانتومی خبر داد. این شرکت ادعا می کند به الگوریتمی کوانتومی برای حل مسائل با سرعت ۱۰۰ میلیون برابر پردازش های معمولی دست یافته است. این کشف در صورت تایید نه تنها می تواند منجر به هوش مصنوعی به سبک iRobot شود بلکه می تواند برای پیشبرد برنامه ی فضایی ایالات متحده با سرعت سال نوری موثر واقع شود.

گوکل و ناسا در سال ۲۰۱۳ بر روی یک سیستم محاسباتی D-Wave X2 کار کردند. این D-Wave قرار است که اولین کامپیوتر کوانتومی کاربردی جهان شود، هرچند که کارشناسان داخل و خارج این شرکت تا به حال نتوانسته اند که به صورت قطعی اثبات کنند که این ماشین برای تولید محاسباتش در قلمرو کوانتومی قرار می گیرد ولی در حقیقت این امر هم اکنون صورت گرفته است.

در حقیقت گوگل در سال ۲۰۱۳ یک کامپیوتر آنیلینگ کوانتومی D-Wave خرید و فرایند آزمایش آن را در مرکز تحقیقاتی Ames ناسا که به مدت دو سال طول کشید، انجام داد و سرعت ۱۰۰ مییون برابری آن  را برای محاسبات تصدیق کرد.

در حالی که کامپیوترهای سنتی، اطلاعات را در بیت های متشکل از ۰ و ۱ ها ذخیره می کنند، این کامپیوتر کوانتومی به جای این کار، اطلاعات را در “کوانتوم بیت ها” یا به اختصار “کیوبیت ها” که می توانند ۰، ۱ و یا انطباقی از هر دو باشند، ذخیره کند. این سیستم به جای خواندن ساده و تاثیر گذاشتن بر این دیتا، احتمالی تولید می کند که هر رشته از کیوبیت ها یک مقدار احتمالی خاصی باشند.

مهم تر از اینکه این سیستم چگونه کار می کند این است که در محاسبات دنیای واقعی چه تاثیری می گذارد. این نتایج تست گوگل تایید می کند که محاسبات کوانتومی واقعی است و حتی در مراحل اولیه ی توسعه ی آن به خوبی کار می کند. گوگل مطمئن است که این سیستم کارایی فوق العاده ای خواهد داشت به ویژه اینکه برنامه های محاسباتی شخصی به زودی عرضه می شوند. آنیلینگ کوانتوم یک تابع با ۱۰۰۰ متغیر باینری را با سرعت ۱۰۰ میلیون برابری حل می کند که  یک رخداد بی سابقه در استفاده از لپ تاپ یا دسکتاپ روزانه است.

گوگل برای پیاده سازی این تحقیق و توسعه در بازار، راه طولانی ای پیش رو دارد اما هنگامی که این اتفاق عملی شود، انقلابی در تکنولوژی صورت می گیرد. با استفاده از این تکنولوژی محققان هوش مصنوعی می توانند سیستم های یادگیری کامپیوتری هوشمندتر توسعه دهند، ناسا می تواند برای همزمان کردن راه اندازی راکت ها از آن استفاده کند و …

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر