;
coinex

درمان دیابت نوع دو با کم شدن یک گرم چربی از پانکراس امکان پذیر است

درمان دیابت نوع دو با کم شدن یک گرم چربی از پانکراس امکان پذیر است

دانشمندان بریتانیایی نشان دادند که چگونه از بین رفتن تنها یک گرم چربی از پانکراس به کاعش علائم دیابت نوع دو کمک می کند. تقریبا تمام افراد می دانند که کاهش وزن برای مدیریت درمان دیابت نوع دو مفید است. طی یک روند تصاعدی،  بدن توانایی تولید انسولین کافی را از دست می دهد و یا نسبت به آن واکنش خاصی نشان نمی دهد. اما برای اولین بار است که دانشمندان محل مناسب کاهش چربی را برای کنترل این بیماری معین کرده اند.

در این مطالعات از 18 شرکت کننده ی چاق و مبتلا به دیابت نوع دو، در دو زمان متفاوت، یعنی قبل و بعد از جراحی جانبی شکمی، دعوت به همکاری شد.با استفاده از اسکن های فوق حساس MRI مشخص شد که پانکراس افراد دیابتی، حتی در مقایسه با افراد چاق و غیر دیابتی، مقادیر غیرعادی از چربی را ذخیره کرده است. ( پانکراس عضوی از بدن است که وظیفه ی تولید انسولین را به عهده دارد). به کمک جراحی چربی اضافه ی موجود در پانکراس از بین رفت، نتایج نشان داد که سطح انسولین به حالت طبیعی بازگشت و آنها توانستند استفاده از دارو را قطع کنند.

نتایج نشان می دهد که چربی اضافه در پانکراس مختص به دیابت نوع دو می باشد؛ و به نوعی آزاد شدن مقدار مناسب انسولین را متوقف می کند.

دانشگاه نیوکاسل در بیانیه ی مطبوعاتی توضیح داد: “زمانیکه چربی اضافه برداشته شد، ترشح انسولین به مقدار طبیعی بازگشت. به بیان دیگر، آنها به طور کل از شر دیابت خلاص شدند.”

این کشف بسیار بزرگی ست، اما متاسفانه این امربا کاهش وزن کلی بدن شکل نمی گیرد. روی تیلور، محقق ارشد این مطالعات گفت: “اگر از ما بپرسید چه مقدار وزن کم کنید تا دیابت شما کاملا درمان شود؛ پاسخ تنها یک گرم خواهد بود. اما همین یک گرم باید از پانکراس حذف شود.در حال حاضر تنها راه دست یافتن به درمان دیابت، محدود کردن کالری از راه های مختلف مانند رژیم های غذایی و یا عمل جراحی ست.”

جالب است بدانیم، در مقایسه ی  نتایج افراد دیابتی با 9 نفر از افرادی که به این بیماری دچار نیستند، اما جراحی جانبی شکمی انجام داده اند؛مشخص شد بعد از جراحی تمامی شرکت کنندگان به یک مقدار مساوی کاهش وزن داشته اند. (یعنی نزدیک به 13 درصد از وزن اصلی خودشان) اما این کاهش وزن یکسان در نقاط مشابه بدن افراد شکل نگرفت.  در افراد غیر دیابتی که هیچ وقت با مشکل افزایش چربی در پانکراس مواجه نبوده اند، حجم چربی موجود در این عضو ثابت ماند. اما شرکت کنندگان دیابتی، به طور میانگین 1.2 درصد چربی از پانکراس خود از دست داده اند و همین امر سلامتی را به آنها بازگرداند.

به دنبال این جراحی افراد دیابتی مصرف دارو را قطع کردند و در کمال تعجب مقدار انسولین تولیدی در آنها به مقدار طبیعی بازگشت.

تیلور می گوید: “کاهش وزن در افرادی که با مشکل دیابت نوع دو مواجه هستند، فرصت خارج شدن چربی اضافه  از پانکراس را فراهم می کند؛ و در نهایت عملکرد آن سالم خواهد بود.”

جامعه ی آماری این مطالعات کوچک بود. بنابراین انجام مطالعات مشابه در یک جامعه ی آماری بزرگتر و تحقیقات گسترده تر الزامی ست. به علاوه برای تعیین ماندگاری این روش درمانی، افرادی که در این آزمایشات شرکت داشته و درمان شده اند باید تحت نظارت قرار یگیرند.

در هر حال نتایج بسیار امید بخش است و بینش مهمی از درمان دیابت نوع دو در اختیار دانشمندان قرار می دهد. متاسفانه این بیماری 9 درصد از جمعیت افراد جهان را مبتلا کرده است.

تیلور اضافه کرد: “کاهش چربی پانکراس تنها منوط به کم شدن چربی از طریق کاهش وزن نیست. این اتفاقی نیست که برای تمام افراد دیابتی و غیر دیابتی رخ دهد بلکه تنها مخصوص دیابت نوع دو می باشد. نکته ی جالب در اینجاست که بدون در نظر داشتن وزن فعلی و روش های کاهش وزن، فاکتور اساسی برای درمان بیماری دیابت نوع دو، کم شدن یک گرم از چربی پانکراس است”

این تحقیقات در ژورنال درمان دیابت “diabetes Care”  به چاپ رسیده است

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: sciencealert


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر