;
coinex

شیوه جدید تولید برق از ادرار انسان

جوراب های انرژی ادراری برای تولید برق استفاده می شوند
عدم توانایی کنترل ادرار یک بیماری محسوب می شود؛ اما یک تیم از محققان مرکز انرژی های بیولوژیکی بریستول در دانشگاه غرب انگلستان برای تولید نوعی جوراب فعالیت می کنند که می تواند از اوره ی موجود در ادرار الکتریسیته تولید کند. چندش آور به نظر می رسد؛ اما در حقیقیت ادرار در سلول سوختی میکروبی (MFC) و بسیار کوچک ذخیره می گردد. در حال حاضر از تکنولوژی MFC در فرستنده های سیگنال های وایرلس به کامپیوتر استفاده می شود. بنابراین MFC یک تکنولوژی نوپا به شمار نمی آید. برای اولین بار نیست که این دسته از آزمایشات توسط تیمی به رهبری لوآنیس لروپولوس صورت می گیرد. آنها توانستند در سال 2013 با استفاده از ادرار موجود در MFC، الکتریسیته ی مورد نیاز یک دستگاه موبایل را تامین کنند اما بنا بر ادعای این تیم، جوراب های انرژی ادراری “اولین سیستم های خود شایسته هستند که از مولدهای انرژی پوشیدنی، بر پایه ی سلول سوختی میکروبی، برق تولید می کنند.”
کلید این روش نامتعارف پاپوش، MFC ها هستند که مواد طبیعی و ارگانیک را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می کنند. داخل MFC ها مخلوطی از موجودات ذره بینی غیر هوازی و معمولی زندگی می کنند که با تغذیه از ادرار، الکترون آزاد می کنند. دانشمندان نزدیک به 30 سال برای توسعه ی این تکنولوژی تلاش کرده اند؛ اما همیشه در روند بهبود تکنولوژی در تولید مقدار قابل قبول از برق، با مشکل مواجه بوده است؛ بنابراین هنوز هم به فعالیت تبلیغاتی گسترده نیاز دارد. با اینحال با اتصال چندین MFC می توان به حجم قابل استفاده از برق دسترسی داشت.

در این جوراب ها، MFC ها ی نرم درون گونه ای از پابند جاسازی شده اند، همچنین یک مدل پمپ شبیه به قلب ماهی در قسمت پاشنه ی جوراب تعبیه می  شود
در این جوراب ها، MFC ها ی نرم درون گونه ای از پابند جاسازی شده اند، همچنین یک مدل پمپ شبیه به قلب ماهی در قسمت پاشنه ی جوراب تعبیه می شود. دلیل شکل گیری این مدل این است که میکروبها برای زنده ماندن، تولید مثل و متابولیسم موثر باید در MFC گردش داشته باشند. طبق گزارشات این تیم، حجم کافی الکتریسیته ی تولید شده برای ارسال سیگنال در هر دو دقیقه به یک مدل دریافت کننده، توسط یک کامپیوتر کنترل می شود.
لروپولوس می گوید: “این تحقیقات نشان می دهد که می توان از مواد زائد برای تولید برق و پوشیدنیهای الکترونیکی استفاده کرد. برای مثال تحقیقات اخیر نشان می دهد دستیابی به سیستم هایی بر مبنای تکنولوژی MFC پوشیدنی، برای ارسال مختصات فرد در شرایط اضطراری امکان پذیر است. از آنجایی که عامل های ادرار سوخت MFC را تامین می کنند، بنابراین می توان گفت این مساله به اثبان حیات نیز اشاره دارد.”

.

.

منبع:gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر