;
coinex

بازی های کامپیوتری سه بعدی به تقویت حافظه کمک می کنند

بازی های کامپیوتری به تقویت حافظه کمک می کنند
افکار قدیمی در مورد مضر بودن بازی های کامپیوتری را می دانیم، اما طی تحقیقات گسترده خلاف این امر ثابت شد. بازیهای کامپیوتری می توانند در توانایی حل مشکل و یادگیری مفید باشند.
مطالعات جدید نشان می دهد بازیهای کامپیوتری به بهبود و تقویت شکل گیری حافظه کمک می کند، ناگفته نماند که منظور تنها بازیهایی هستند که در محیط سه بعدی (3D) مجازی هستند، و این دقیقا خلاف سطوح ساده ی بازی های دوبعدی عنوان شده است.
به دنبال تخقیقات بیشتر روی تاثیر بازیهای سه بعدی در تقویت حافظه، محققان دانشگاه ایروین کالیفرنیا از تعدادی دانشجو(که به بازی کامپیوتری عادت نداشتند) خواستند که در طی دو هفته، 30 دقیقه در روز بازی کنند. (باید اضافه کرد، در عین پیشروی این تحقیقات، این یکی از شیرین ترین آزمون هایی ست که تا به حال شنیده ایم)
از دانشجویان خواسته شد یکی از این دو بازی را انتخاب کنند: نسخه ی 3D سوپر ماریو، که دارای یک فضای پیچیده ی سه بعدی ست، و پرندگان خشمگین (Angry birds)،که در دارای یک فضای دو بعدی ساده و تاثیر پذیر است. دانشجویان قبل و بعد از بازی آزمون حافظه ی تشخیص اشیا را برای برقراری ارتباط با هیپوکامپ مغز انجام دادند، هیپو کامپ بخشی از مغز است که به عملکرد حافظه و یادگیری پیچیده مرتبط می باشد.
نتایج این بررسی جالب بود، نتیجه ی آزمون دانشجویانی که سوپر ماریو سه بعدی را بازی کردند، با اختلاف چشمگیری بیشتر از نتیجه ی آزمونشان قبل از بازی بود. عملکرد حافظه ی آنها 12 درصد افزایش نشان داد. دانشمندان معتقدند این مقدار از حافظه در سنین بین 45 تا 70 کاهش می یابد. این در حالی اتفاق افتاد که افرادی که با پرندگان خشمگین مشغول بودند چنین پیشرفتی را نشان ندادند. واقعا چطور ممکن است؟
کریگ استارک از مرکز عصب شناسی حافظه و یادگیری در دانشگاه UCI گفت: “اول از همه باید گفت بازیهای سه بعدی مزایایی دارند که بازیهای دو بعدی فاقد آن هستند. آنها اطلاعات بعد دار و فضایی بیشتری برای کشف کردن دارند. دوم اینکه، با مسائل زیادی که برای کشف و دانستن در آن موجود است، بسیار پیچیده تر هستند. به هر حال می دانیم که این گونه از یادگیری و حافظه نه تنها تحریک برانگیز است بلکه عملکرد هیپوکامپ در آن مشخص است.”
هنوز مشخص نیست که دلیل وقوع این امر چیست. آیا آنها به دلیل خاصیت محیط سه بعدی مصنوعی به بهبود حافظه کمک می کنند، یا اینکه به دلیل همه جانبه و پیچیده بودن نسبت به همتای دو بعدی خود این گونه عمل می کنند؟ به بیان دیگر، به طور طبیعی هیپوکامپ را برای عملکرد موثرتر تحریک می کند. (قطعا پرندگان خشمگین برخلاف فیزیک ساختگی-واقعی که دارد، یک بازی آسان محسوب می شود)
استارک اضافه کرد: “احتمالا بازی های کامپیوتری همه جانبه می توانند پربار کردن تجاربی که به اندوخته های عملی تبدیل می شود را امکان پذیر کنند. اگر از تمرکز های گذرا روی دانستنی های ساده صراحتا دوری کنیم، و همچنین با همگام شدن با تجربیات طبیعی این امر تحقق می یابد.”
نتیجه ی این مطالعات که در مجله ی علم عصب شناسی (Journal of Neuroscience) منتشر شد، تنها معطوف به اندازه گیری محرک های هم زمان با بازی کردن افراد نمی شود.این نتایج می تواند به کمبود مولفه های شناختی در افراد مسن و افراد دارای اختلالات حافظه ای کمک کند.
استارک گفت: “این سوال که آیا می توانیم از این بازی کامپیوتری استفاده کنیم تا عملکرد هیپوکامپ را بهبود بخشیم، جالب است. اغلب توصیه می شود که زندگی فعال و در تعامل با افراد، می تواند فاکتورهای واقعی در مولفه های شناختی ناشی از پیری باشد. البته تمام افراد نمی توانند در تعطیلات کل دنیا را گردش کنند، اما در عوض فعالیت هایی دیگری هم وجود دارد که تعامل شناختی ما را حفظ و فعال می کند. بازیهای کامپیوتری می توانند روش خوب و با دوامی باشند.

.

.

منبع: sciencealert


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر