;
coinex

آیا ارزش 300 میلیون دلاری کافه بازار حقیقت دارد؟

 فرزام حجازی مدیر عامل بیپ تونز در خلال نخستین گردهمایی بزرگان کسب و کارهای اینترنتی ایران به ارزش 300 میلیون دلاری کافه بازار اشاره کرد.

فرزام حجازی مدیر عامل بیپ تونز در خلال نخستین گردهمایی بزرگان کسب و کارهای اینترنتی ایران به ارزش 300 میلیون دلاری کافه بازار اشاره کرد.

این همایش که امروز در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، در حالی به پایان رسید که حاشیه های تعجب بر انگیزی به همراه داشت و می توان یکی از اصلی ترینشان را سخنان مدیر عامل بیپ تونز دانست.

بهتر است پیش از بررسی این سخنان حاشیه بر انگیز، مقدمه ای ذکر کنیم پس با تکرا همراه باشید.

بیش از یک سال از زمانی که وب سایت معروف و معتبر Economist گزارشی مبنی بر معرفی بهترین و با ارزش ترین شرکت های اینترنتی 50 کشور مختلف دنیا منتشر کرد می گذرد. ارزشگذاریِ تخمینی اکونومیست، بر اساس داده های فعالان اکوسیستم استارتاپی کشورهای مختلف دنیا جمع آوری شد و این وظیفه سنگین در کشورمان به عهده محسن ملایری، موسس و مدیر عامل آواتک بود.

وب سایت اکونومیست که با همکاری World Startup Report این گزارش را منتشر کرد، آمار مربوط به ایران خود را چندین بار دستخوش تغییر قرار داد و در نهایت مشخص شد که دیجی کالا با ارزش 150 میلیون دلار، پرچمدار شرکت های اینترنتی ایران به شمار می آید و گروه آپارات با ارزش 30 میلیون دلار و کافه بازار با ارزش 20 میلیون دلار در تعقیب این غول خرده فروشی آنلاین بودند.

وب سایت اکونومیست که با همکاری World Startup Report این گزارش را منتشر کرد، آمار مربوط به ایران خود را چندین بار دستخوش تغییر قرار داد و در نهایت مشخص شد که دیجی کالا با ارزش 150 میلیون دلار، پرچمدار شرکت های اینترنتی ایران به شمار می آید و گروه آپارات با ارزش 30 میلیون دلار و کافه بازار با ارزش 20 میلیون دلار در تعقیب این غول خرده فروشی آنلاین بودند.

این گزارش با تمام ارزش و اعتباری که داشت، در زمان انتشار خود در فضای کارآفرینی و استارتاپی ایران غوغای کم نظیری به پا کرد و بسیاری بر این باور بودند که این داده ها نمی تواند صحت داشته باشد. بهتر است دیدگاه این افراد را در سه دسته بگنجانیم؛ دسته اول بر این باور بودند که این اعداد، بسیار بالاتر از ارزش واقعی این شرکت ها هستند، دسته دوم درست عکس آن فکر می کردند و این اعداد را کمتر از ارزش واقعی این شرکت ها می دانستند و در نهایت دسته آخر باور داشتند شرکت های اینترنتی دیگری وجود دارند که ارزشی بالاتر از این ها دارند.

حال با دانستن این مقدمه به سخنان مدیر عامل بیپ تونز بر می گردیم. در پنل سوم نخستین گردهمایی کسب و کار های اینترنتی ایران، آرش برهمند، گرداننده این پنل، از فرزام حجازی، مدیر عامل بیپ تونز پرسید: “آیا کسب و کاری مثل بیپ تونز در فرهنگ ایرانی که هیچ قانونی برای کپی رایت وجود ندارد و مردم نیز اعتقادی به آن ندارند، سود آور است؟ در واقع آیا فروش یک محصول فرهنگی با چنین فرهنگی سود دهی دارد؟” فرزام حجازی در پاسخ به این سوالات، به رشد 150 درصدی بیپ تونز از آغاز تا به امروز و همچنین به عنوان نمونه، به ارزش 300 میلیون دلاری کافه بازار اشاره کرد. درست شنیدید، فرزام حجازی ارزش کافه بازار را 300 میلیون دلار می داند!

داده های وب سایت اکونومیست توسط “یک نفر” از فضای استارتاپی ایران ارائه شده بود و این رقم نیز توسط “یک نفر” از همین فضا بیان شده است، بنابراین اگر به هر دوی این داده ها اعتماد کنیم، می توان گفت این شرکت نسبت به سال گذشته با رشدی حدوداً 1500 درصدی مواجه بوده است!

با این اوصاف به نظر می رسد ارزش کسب و کارهای اینترنتی ایران نسبت به سال گذشته با رشدی بسیار چشم گیر مواجه بوده اند. با کنار هم قرار دادن ارزش دیجی کالا که در گزارش سال گذشته ی اکونومیست حدوداً 7.5 برابرِ کافه بازار تخمین زده شده بود و تحلیلِ جمله ی اخیرِ مدیر عامل بیپ تونز، به نظر می رسد که به زودی می توان نویدِ اولین کسب و کار “میلیارد دلاری” کشورمان را داد.

حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا می توان به این آمار و ارقام اعتماد کرد و آیا ارزش 300 میلیون دلاری کافه بازار صحت خواهد داشت؟

لازم به ذکر است که این تحلیل ها تنها بر اساس آمار و ارقامِ ارائه شده توسط افراد و سازمان های نامبرده صورت گرفته و تکرا تنها با کنار هم قرار دادنشان، این پازل پر رمز و راز را تکمیل کرده است. همچنین به زودی قصد داریم گزارش مفصلی از این رویداد برای شما منتشر سازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ارزشش شاید از لحاظ مالی 20 میلیون دلار باشه . اما از نظر حقوقی برای مردم ایران و به خصوص برنامه نویسها  به نظرم در سال 95 از صفر کمتر شد . کسانی که با ایران به جایی رسیدن الان پز 20 میلیون دلاری رو میدن و کاملا از حق همه عبور میکنند . هزاران ناله نفرین همین مردمی که رشدش دادن پشت سرشه . و کاملا یقین دارم در سال آینده ارزشش کمتر از 2 میلیون دلار خواهد بود . شک نکنید

    پاسخ

    ابتدا باید در مورد ارایه آمار در مورد خود بیپ تیونز اظهار شک کرد چرا که ارایه آمار رشد 150 درصدی که به صورت کلی می باشد الزاما به معنای موفقیت و یا سودده بودن یک مجموعه استارتاپی نمی باشد.در مورد ارزش کسب و کارهای ایرانی به نظر میرسد که آمارهای مختلفی که ارایه می شوند بیشتر از هر چیز نشان دهنده فقط اطلاعاتی و داده های در دسترس می باشد که نتیجه آن تخمین ها و برداشت های نسبی از ارزش آنها را سبب می شود. به نظر میرسه در دوره ای که کسب و کارهای نوپا مفهوم تازه ای را در محیط اقتصادی ایجاد کرده اند ضروری است که شاخص های عملکردی مشخص و معینی برای آنها تعیین شده تا بتوان دید درست تری نسبت به ارزش آنها داشت.در حال حاضر این اظهار نظرها بیشتر از اینکه فنی و بر مبنای داده ها باشند حالت مسابقه پیدا کرده اند که افراد سعی می کنند گوی سبقت را از هم بربایند.

    پاسخ