;
coinex

کسب و کار های اینترنتی باید جواز کسب بگیرند

کسب و کار های اینترنتی از جمله دیجی کالا، باید از اتاق اصناف جواز کسب بگیرند.

کسب و کار های اینترنتی از جمله دیجی کالا، باید از اتاق اصناف جواز کسب بگیرند.

به گزارش خبرنگار تکرا: آقای الفت نسب در پنل اولین همایش کسب و کار اینترنتی بیان کردند که دو روز پیش ماده ی 87 نظام صنفی اجرایی شد که مبنی بر آن، همه ی کسب و کار های اینترنتی باید از اتاق اصناف مجوز بگیرند. الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کار های اینترنتی پس از بیان این خبر دست اول گفت: “مهمترین مسئله در این راستا، برگه ی اداره ی مالیات است که یعنی باید وضعیت مالیاتی کسب و کارها روشن شود.” او اضافه کرد که شهروندان تهران فعلا باید منتظر بمانند، اما در شهرستان این برنامه راه افتاده است. طبق گفته های او، حتی کسب و کارهایی مثل ایسام که کالای دست دوم به فروش می رساند و سایت فروش دیجیتالی دیجی کالا نیز مشمول این مصوبه می شوند.

آقای الفت نسب بیان کردند که به تازگی اداره ی مالیات پذیرفته است که نماینده ای از انجمن صنفی برای بررسی اختلافات مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی در اداره مالیات حضور داشته باشد که این بسیار ارزشمند است. همچنین تلاش شده تا بتوان در شورای حل اختلاف یک شعبه برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفت تا احکامی که صادر می شوند، با دانش تخصصی پیش روند و جای هیچ گونه اعتراضی باقی نماند. آقای شایان شلیله مدیر عامل ANetwork بیان کردند که اخذ این مجوز ها چالش بزرگ پیش روی استارت آپ های کوچک خواهد بود، زیرا شرکت های بزرگی مثل دیجی کالا و ANetwork که برنامه ی تجاری روشنی دارند، هرگز زیر ذره بین مجوز های دولتی قرار نمی گیرند، در حقیقت اخذ این گونه مجوز ها دغدغه اصلی شرکت های بزرگ نخواهد بود. مدیر ANetwork در این پنل با صراحت بیان کرد که “می توانید کسب و کار خود را در خانه، در واقع در محیط غیر رسمی، راه اندازی کنید، سپس زمانی که کسب و کار شما گسترش یافت، به کسب درآمد رسید و وارد بازار شد، باید به دنبال مراجع قانونی مرتبط بروید.” او وظیفه دولت را صرفا نظارت و نه دخالت در امور بخش خصوصی صنف کسب و کارهای اینترنتی می داند، همچنین بررسی مالیات و بیمه را جزء موضوعات پیش روی این صنف بیان کرد. آقای شلیله معتقد است نظارت های دولتی بر این بخش ساختار یافته نیست و کاملا سلیقه ای پیش می رود. آقای شریفی نیا مشاور سازمان فناوری ایران در پنل بیان کردند، برای کسب و کار های اینترنتی تشکل مشخص و مدون لازم است. او به منظور اثبات اینکه تشکل ها برای دادخواهی و پیش بردن اهداف مشروع خود کنار هم قرار می گیرند و برای اینکه بگوید این کار عملی است، نمونه ای که اخیرا اتفاق افتاده را ذکر کرد: “شرکت های انفورماتیک و وزارت ارشاد با یکدیگر به توافق رسیده اند که مصادیق خود را یکپارچه کنند.” علاوه بر این، سر کار خانم دکتر رستم خانی نماینده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در طی صحبت های خود در پنل، جوانان را به کنار گذاشتن حاشیه ها فراخواند و در خصوص صحبت های مطرح شده در پنل بیان کردند که برای حق خواهی از دولت نیاز به قدرت و دانش است و با یک نظام منسجم متشکل از متخصصین و صاحب نظران این عرصه، می توان حتی قوانینی را برای پیش برد اهداف خود تنظیم کرد.

موضوع پنل دوم دشواری‌های کسب‌وکار اینترنتی بود که با رویکردی نقادانه به کسب‌وکارهای نوپا که راه اشتباهی را برای پیشرفت در پیش‌گرفته‌اند، پیش رفت. اهدافی که در این پنل دنبال شد مبنی بر این بود که شرکت‌کنندگان بتوانند ذهنیتی از موانع و مشکلات پیش روی خود داشته باشند و با چالش‌های این حوزه آشنا شوند.

در این پنل‌، شایان شلیله (مدیر Anetwork)، رضا الفت نسب (دبیر انجمن علمی کسب و کار اینترنتی)، سر کار خانم دکتر رستم خانی (نماینده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی) و آقای شریفی نیا (مشاور سازمان فناوری ایران) حضور داشنتد.

.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر