;
coinex

آسفالت ذوب کننده ی یخ!

آسفالت پلیمر نمکی، یخ ها را خود به خود ذوب می کند
آسفالت پلیمر نمکی، یخ ها را خود به خود ذوب می کند.
شاید زندگی در مناطقی که بارش های زمستانی زیادی دارد، دلپذیر باشد. اما نمک هایی که برای آب کردن یخ روی سطح جاده ها پخش می شود اصلا دلپذیر نیست. علاوه بر کثیف کردن ماشین ها و شاید لباسها، این مساله هر زمستان تکرار می شود و نمک های پخش شده به محیط اطراف آسیب می رساند. اما اگر آسفالت های جدید به مرحله ی تولید برسند، پخش کردن نمک در سطح معابر یخ زده، در طول زمستان بی معنی خواهد بود.
یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر سدا کیزیلل در دانشگاه کاک ترکیه، پتاسیم نمک را با یک پلیمر هیدرو فوبیک یا ضد آب ( استایرن بوتادین استایرن) ترکیب کرد. سپس این ترکیب با قیر طبیعی که یکی از اجزای اصلی آسفالت را تشکیل می دهد، مخلوط شده و ماده ی جدیدی را تولید می کند. استحکام محصول جدید با قیر اولیه برابر است. با این حال که محتوای نمکی آن به طور وضوح روند شکل گیری یخ را کاهش می دهد.
این ماده ی جدید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد طی دو ماه این ماده همچنان به روند آزاد کردن نمک و ذوب کردن یخ ها ادامه می دهد. بنا بر گزارشات تاثیر این ماده در جاده های واقعی مدت زمان بیشتری دوام خواهد داشت. جالب اینکه با سایش سطح آسفالت در اثر ترافیک، سطح آسفالت از نمک تهی می شود، اما لایه های زیرین ترکیبات نمکی تازه را به سطح آسفالت وارد می کنند.
دانشمندان معتقدند با این فرمول، ترکیب آسفالت پلیمر نمکی می تواند سالها دوام داشته و به طور موثر عمل کند.
این تحقیقات به تازگی در ژورنال Industrial and Engineering Chemistry Research به چاپ رسیده است.

.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر