;
coinex

جذب نور با بالون های انرژی خورشیدی

برای داشتن بالاترین بهره وری، مزرعه های انرژی خورشیدی به آسمان منتقل می شوند.
برای داشتن بالاترین بهره وری، مزرعه های انرژی خورشیدی به آسمان منتقل می شوند.
مزرعه های انرژی خورشیدی در چند روز اخیر در صدر اخبار بوده اند. با افزایش بازده آنها، انرژی خورشیدی روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شود. جذب حداکثری انرژی خورشید، با یک راه حل فتوولتائیک جدید امکان پذیر خواهد بود. پوشش ایجاد شده توسط ابرها، اثربخشی مزرعه های انرژی خورشیدی را کاهش می دهد، بنابراین دانشمندان با ایده ی جدید “انتقال مزرعه های انرژی خورشیدی به آسمان” روی کار آمدند. با استفاده از بالون های استراتوسفر می توان بدون نگرانی از آثار محیط زیستی، آسمان های آزاد را پایگاه های انرژی خورشیدی قرار داد.
یک جنبش بین المللی، به مدیریت آزمایشگاه تحقیقات علمی ژاپن و فرانسه به نام NEXTPV در حال حاضر این ایده را بررسی می کنند.
در ارتفاع 6 کیلومتری (3.7 مایل) شاهد ابرهای کمتری در آسمان هستیم، اما در ارتفاع 20 کیلومتری (12.4 مایل) هیچ ابری در آسمان وجود ندارد. محدود کردن پوشش دهی ابرها و آزاد کردن نور که در لایه های بالایی اتمسفر با کیفیت بالاتری وجود دارند، می تواند امکان جذب حداکثر انرژی خورشید را فراهم کند. بنابر مشاهدات، تمرکز بالای نور خورشید در ارتفاعات می تواند بازدهی سلول های خورشیدی فتوولتائیک را افزایش دهد.
یکی دیگر از فاکتورهای اصلی برای تحقق این برنامه، هیدروژن است. چیزی که این برنامه ی لجیستیک را عملی می کند این است که بتوان علاوه بر ارسال این بالون های انرژی خورشیدی، آنها را به صورت معلق در آسمان حفظ کرد. این مزرعه های انرژی خورشیدی معلق می توانند از انرژی الکتریسیته ی اضافی تولید شده در طول روز استفاده کنند تا بتوانند دوباره هیدروژن و اکسیژن را در سلول های سوختی با هم ترکیب کنند. این سلول سوختی می تواند به طور منظم، برق را در طول روز و شب در صورت نیاز آزاد کند. در نهایت منبع هیدروژن از طریق الکترولیز آبی جدا می شود و به کمک سلول های سوختی، بالون ها در هوا پایدار می مانند.
به کارگیری این روش هزینه ی چندانی در بر نخواهد داشت و تنها محصول جانبی واکنش های شیمیایی آن مولکول های آب هستند. جنس بالون از پلیمرهای کم انرژی است، بنابراین تولید آنها در مقیاس بزرگ به آسانی امکان پذیر خواهد بود. نهادهایی مانند پروژه ی لون گوگل، در حال حاضر برای بهره وری بالون ها تلاش می کنند. ایجاد مزرعه های انرژی خورشیدی فعال و نیروگاه های انرژی های قابل بازیافت فضای زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، هزینه ی کم این روش و صرفه جویی در فضا، دانشمندان و اعضای جنبش را به تحقق این روش امیدوار کرده است. احتمالا این شرایط در بیابان ها مشکل آفرین نیستند اما قطعا در شهر های بزرگ مانند پاریس، لندن و نیویورک با مشکل مواجه خواهند بود.

.

.

منبع: digitaltrends


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر