;
coinex

معضلی کشنده تر از سرطان در راه است

معضل کشنده تر از سرطان در راه است
سوپر باگ هایی که در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می کنند به نگرانی اساسی روز های اخیر تبدیل شده اند. طبق برآورد های به عمل آمده، سالانه دومیلیون نفر از مردم آمریکا به باکتری های مقاوم در برابر دارو مبتلا می شوند و متاسفانه از این تعداد، 23000 نفر جان خود را از دست می دهند.
طی گزارشی در خبرگزاری TED، مارین مک کنا، خبرنگار متخصص سلامت عمومی، در مورد مسائلی هشدار می دهد که ممکن است در آستانه ی دوران فرا آنتی بیوتیک، از دست بدهیم.
نمودار زیر برآورد می کند که تا سال 2050 سالانه 10 میلیون نفر به دلیل مقاومتی که بدن در برابر آنتی بیوتیک ها نشان می دهد، جان خود را از دست خواهند داد. این تعداد از رقم کشته های سرطان بیشتر است.

نمودار زیر برآورد می کند که تا سال 2050 سالانه 10 میلیون نفر به دلیل مقاومتی که بدن در برابر آنتی بیوتیکها نشان می دهد، جان خود را از دست خواهند داد. این تعداد از رقم کشته های سرطان بیشتر است.

از زمان کشف پنی سیلین (اولین آنتی بیوتیک) در سال 1928، مسیر خوبی پیش پای پزشکان قرار گرفت. آنتی بیوتیک به یک باره بسیاری از بیماری ها را درمان کرد، به همین دلیل آن را “داروی معجزه گر” نامیدند. عفونت های ناشی از خراشیدگی های ساده و گلودرد های استرپتوکوکی جان بسیاری از افراد را می گرفت، اما این عفونت ها با آنتی بیوتیک به راحتی قابل درمان بودند. از دهه ی 1940، پزشکان و مراجعان آنها در شکوه این داروی شفادهنده سر می کردند و حتی برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها از این دارو استفاده می کردند.
این هیجان قابل فهم است، پزشکان بیشتر از حد این دارو را تجویز می کردند و بیماران خود درمانی را آغاز کردند. برآوردها بیان می کنند که بیش از نصف بیمارانی که به کلینیک های درمانی آمریکا مراجعه می کنند، عادت به خود درمانی با آنتی بیوتیک دارند. متاسفانه بسیاری از مردم به محض دیدن نشانه های بیماری های ویروسی از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، لازم به ذکر است آنتی بیوتیک در درمان بیماری های ویروسی موثر نیست.
آگر آنتی بیوتیک ها بیش از اندازه و یا بدون نیاز مصرف شوند و در صورت استفاده، دوره ی درمان آن را کامل نکنند و یا دز پایین آن را مصرف کنند، به گسترش باکتری های مقاوم سرعت می بخشند. بعد از دوره ی درمان کامل، برخی باکتری های مقاوم طبیعی کنار گذاشته می شوند؛ طبق قانون بقا، مناسب ترین آنها باقی می مانند. بنابراین با مصرف زیاد و مداوم این دارو، این گونه ی بی رحم افزایش خواهد داشت.
باکتری هایی که در مجاورت قرار دارند همچنین می توانند از طریق جهش و انتقال ژن، ویژگی های باکتری های مقاوم را دریافت کنند. زمانیکه باکتری های مقاوم در برابر درمان، رشد و تولید مثل کنند، می توانند نوع جدیدی از عفونت را ایجاد کنند که درمان آن مشکل و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.
این مساله به نگرانی بزرگ سازمان سلامت عمومی تبدیل شده است. انگیزه ی اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و کابینه ی او برای برنامه ی پنج ساله، مبارزه با باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بوده است.
پیام این متن کاملا شفاف است: باید به سرعت در برابر مقاوم های آنتی بیوتیک بیاستیم و در این مورد اقدامات لازم را انجام دهیم. جان میلیون ها انسان به آن بستگی دارد.

 .

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر