;
coinex

دستکشی که بدون لمس اشیاء، آنها را احساس می کند

ساخت دستکشی که بدون لمس اشیاء، آنها را احساس می کند

محققان ژاپنی توانستند نوعی دستکش تولید کنند که می تواند بدون لمس اشیا در زیر آب، آنها را احساس کند.

این وسیله که IrukaTact نام دارد، از انعکاس صدای دلفین ها الهام گرفته، و در ژاپن به Iruka معروف است. دلفین ها برای جهت یابی، صداهایی با فرکانس بالا ایجاد می کنند؛ و انعکاس صدای ایجاد شده در مکان یابی به آنها کمک می کند.

اساسا، انعکاس صدا برای تشخیص محیط اطراف استفاده می شود. دستکش ها هم دقیقا از همین تکنیک استفاده می کنند، با تولید صدا، می توانند فضا و اشیاء محیط آبی اطراف خود را احساس کنند. سپس سنسورهای ردیاب صوتی را به حواس لمسی، مانند لرزش تبدیل می کنند.

هر انگشت دستکش به نوعی پمپ مجهز است و زمانیکه فعال شود، می تواند محیط آبی اطراف و فشار آن را با هر انگشت احساس کند. فرآیند احساس آب، پرش های  آبی را ایجاد می کند، که بنا بر شیئی که در مجاورت دستکش یا در فاصله ی بیشتری با آن قرار دارد، حجم متفاوتی از ریتم و فشار را احساس می کند. سنسورهای فراصوتی تعبیه شده در دستکش، از صدا استفاده می کنند تا زمین زیر پای فردی که کنترل دستکش را در اختیار دارد، تشخیص دهد. این دستکش، دقیقا مانند دلفین ها که از انعکاس صدا استفاده می کنند، با استفاده انتشار صدا، تغییرات توپوگرافی زمین را احساس می کند.

دستکش IrukaTact به جهت یابی در مناطق سیل زده که بینایی کاربرد چندانی ندارد، کمک می کند.  هرچقدر که به شی نزدیک تر باشد، احساسی که به پوشنده ی دستکش منتقل می کند قویتر خواهد بود. این دستکش توسط محققان دانشگاه Tsukuba در ژاپن تولید شده است. محقق دیگری از همین دانشگاه برای ساخت هولوگرام های قابل لمس تلاش می کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر