;
coinex

پنجره های هوشمند ؛ آینده صنعت ساختمان

پنجره های هوشمند ؛ آینده صنعت ساختمان

پنجره های هوشمند آینده صنعت ساختمان را رقم خواهد زد.

نوع جدیدی از پنجره های هوشمند، انقلابی در این صنعت بوجود آورده است. این نوع از پنجره های هوشمند که توسط کالج دانشگاه لندن (UCL) و انجمن پژوهشی و علوم فیزیکی (EPSRC) بوجود آمده می تواند هزینه نظافت پنجره ها در ساختمانهای بلند را به شدت کاهش دهد. ساخت این پنجره های هوشمند با استفاده از خاصیت ضد انعکاسی موسوم به چشم پروانه ای الهام گرفته شده است. چشم پروانه ای یکی از روش های مقرون به صرفه برای ساخت شیشه های ضد انعکاسی است. این روش توسط انستیتوی فرانهوفر آلمان با بررسی قرنیه چشم پروانه ها که بیشتر در شب فعال هستند مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از این روش که بر اساس ساختاری از چشم این حشره پایه ریزی شده و انعکاس نور را کاهش می دهد، می توان شفافیت دیداری شیشه را تا 98 درصد ارتقا داد. این نوع از پنجره های هوشمند می توانند خود را تمیز کنند، صرفه جویی در انرژی را به همراه دارند و دارای ویژگی ضد تابش هستند.

وقتی باران بر روی سطح خارجی پنجره های هوشمند می بارد، قطره های کوچک کروی شکل باران با سر خوردن از روی سطح شیشه گرد و غبار و دیگر آلاینده های موجود بر روی آن را با خود حمل می کنند. این روش می تواند تا حد بسیار زیادی زمان تمیز کردن پنجره ها به شیوه دستی را کاهش دهد و هزینه های نظافت پنجره های ساختمانهای بلند را به شدت کم کند.

پوشش بسیار نازک ترمو کرومیک دی اکسید وانادیوم روی آن (5-10 نانومتر) مانع از دست دادن حرارت در طول فصل سرما می شود به علاوه آنکه از ورود اشعه مادون قرمز در آب و هوای گرم به درون ساختمان، جلوگیری به عمل می آورد. ترموکرومیک (Thermochromic) ویژگی نوعی از مواد است که با تغییر حرارت، تغییر رنگ در آن بوجود می آید. دی اکسید وانادیوم یک ماده ارزان و فراوان است و جایگزینی ارزانتر و پایدارتر نسبت به نقره و پوشش های دیگری است که در پنجره های فعلی صرفه جویی در انرژی، استفاده می شود.

این پنجره های هوشمند با خاصیت ضد انعکاسی، با استفاده از ساختارنانو که در چشم پروانه وجود دارد تولید شده است. محققان این پروژه می گویند که برای اولین بار است که ساختار نانو – زیستی الهام گرفته شده از طبیعت با پوشش ترموکرومیک ترکیب می شود و نتیجه آن تولید پنجره های هوشمندی است که می توانند به صورت خودکار تمیز شوند و تا 40 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارند.

ایده پنجره های هوشمندی که بتوانند به صورت خودکار خود را تمیز کنند در چند سال گذشته نیز مورد مطالعه قرار گرفته بود. برای نمونه در سال 2009 محققان دانشگاه Tel Aviv به دنبال راه درمانی برای آلزایمر نانو مواد جدیدی را یافتند که می توانست به کمک آب گرد و غبار را از روی پنجره های هوشمند و پانل های خورشیدی پاک کند. در سال 2012 نیز محققان دانشگاه MIT توانستند با استفاده از تکنولوژی نانو، پنجره های هوشمند ضد انعکاسی را تولید کنند که می توانست به طور خودکار تمیز شود.

تاریخ دقیقی برای عرضه این پنجره های هوشمند توسط UCL و EPSRC اعلام نشده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر