;
coinex

پروژه ی ناتیک مایکروسافت دیتا سنتر را به زیر آب انتقال می دهد

پروژه ی ناتیک مایکروسافت دیتا سنتر را به زیر آب انتقال می دهد

پروژه ی ناتیک مایکروسافت مراکز داده یا دیتا سنتر را در زیر آب قرار می دهد. این کار از طریق فیبر های نوری انجام می شود تا بتواند اطلاعات را به ساکنان خشکی انتقال دهد.

تحقیقات مایکروسافت Microsoft Research، یعنی بازوی 1000 تحقیق علمی معتبر، در حال بررسی این موضوع هستند. بنا بر گزارش منتشر شده از نیویورک تایمز، این تیم تحقیقاتی امکان قرار دادن دیتا سنتر را در زیر آبها بررسی می کنند.

پردازش کامپیوتر ها به مصرف برق زیادی نیاز دارد؛ این حجم مصرف انرژی موجب داغ شدن آنها می شود و به همین دلیل دیتا سنتر به خنک شدن نیاز دارند؛ و عمق دریاها به صورت رایگان عمل خنک شدن را انجام می دهد. گوگل و مایکروسافت هم به همین دلیل دیتا سنتر خود را به کشور های سرد شمالی مثل ایسلند، انتقال داده اند.

بنا بر این گزارش، پروژه ی ناتیک مایکروسافت هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و اگر موثر واقع شود، می تواند مدت زمان پروژه ی ساخت دیتا سنتر را به 90 روز کاهش دهد. یک فاز 105 روزه از این پروژه، که مربوط به انتقال غلاف یا پوسته ها به عمق 30 پایی (9 متری) دریا بود، بهتر از سطح انتظارات عمل کرده است. مایکروسافت برای این پروژه دو طرح بالقوه را در نظر دارد، اول اینکه دیتا سنتر را به سطح دریاها انتقال دهد و دیگری اینکه سنترها یا مراکز، داخل غلاف قرار گرفته و سپس به زیر سطح زمین منتقل می شوند، در مرحله ی بعد با استفاده از توربین ها انرژی های در جریان را جذب می کند.

بن کاتلر، طراح کامپیوتر مایکروسافت در مصاحبه ی خود با نیویورک تایمز گفت: “وقتی اولین بار با موضوع پروژه آشنا شدم، فکر کردم که آب و الکتریسیته با هم همخوانی ندارند. چرا اصلا چنین کاری باید انجام شود؟ اما اگر بیشتر راجع به آن فکر کنید می بینید که کاملا منطقی به نظر می رسد.”

دیتا سنتر برای اهداف بیشماری از جمله دراختیار داشتن ویدئو و نرم افزارهای آنلاین، استفاده می شوند. این مساله از چنان اهمیتی برخوردار است که شرکت های اینترنتی بزرگ، برای ساختن آنها مسیر زیادی را پیموده اند. بنا بر آمار منتشر شده از مایکروسافت، این شرکت بیش از 100 مرکز داده را در سراسر جهان اداره می کند و قصد دارد تعداد آنها را در اروپا افزایش دهد. نیویورک تایمز گزارش می کند که مایکروسافت بیش از 15 میلیارد دلار را روی دیتا سنتر در سراسر جهان هزینه کرده است. اولین غلافی که زیر سطح قرار گرفت (لیونا فیلپات نام دارد که یکی از شخصیت های بازی کامپیوتری هالو Halo است) و اخیرا دوباره به سطح زمین باز گردانده شده تا بررسی های لازم روی آن انجام شود. طبق گزارش منتشر شده، مایکروسافت قصد دارد در آینده برای ساخت این غلاف ها به همکاری با شرکت دیگری بپردازد، اما هنوز کاندیدای مناسب را نیافته است.

.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر