;
coinex

تراشه ی آیریس Eyeriss، انقلاب جدیدی در پردازش موبایل ها

تراشه ی آیریس Eyeriss، انقلاب جدیدی در پردازش موبایل ها

تراشه ی آیریس مانند یک هوش مصنوعی روی موبایل ها عمل می کند.

تنها به یک دلیل بزرگ و واضح، قادر به دیدن شبکه های عصبی تعبیه شده در گوشی های هوشمند نیستیم و آن هم برق است. بسیاری از سیستم های هوش مصنوعی که شبیه به مغز طراحی شده اند، به پردازنده های چند هسته ای گرافیکی برای عملکرد خود نیاز دارند؛ و البته برای دستگاه هایی که در دست و یا روی مچ کاربران قرار می گیرند، مناسب نیستند.

اما تیم مهندسان MIT چاره ی این مشکل را یافته است. تراشه ی آیریس می تواند شبکه ی عصبی را روی دستگاه های کم مصرف هم فعال کند. تراشه ی آیریس با 168 هسته ی خود، 10 برابر کمتر از پردازنده های گرافیکی موبایل ها انرژی مصرف می کند. بنابراین، می توان به راحتی از آنها روی گوشی ها استفاده کرد بدون اینکه نگران مصرف برق زیاد آن باشیم.

نحوه ی عملکرد تراشه ی آیریس بسیار جالب است. هر کدام از هسته ها، که به منزله ی عصب ها هستند، از حافظه برخوردارند؛ و قادر به فشرده سازی اطلاعات در زمان های مورد نیاز هستند. این تراشه همچنین می تواند حجم کار را به حداقل برساند. هسته هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. به این ترتیب نیازی نیست که حتما با منبع مرکزی یا حافظه ی اصلی در ارتباط باشند، چرا که مواردی که برای عملکرد خود به آن نیاز دارند، در نزدیکی آنها تعبیه شده است. علاوه بر تمام اینها، یک جریان ویژه به کنترل هسته ها پرداخته و حجم کار هسته ها را بنا بر توانایی آنها تعیین می کند.

مشخص نیست که چه زمانی از تکنولوژی تراشه ی آیریس در دستگاه های مصرفی برخوردار می شویم، اما تاثیر این تراشه ها در مباحث ماشینی بسیار گسترده است. به راحتی می توان گوشی هوشمند و یا هر دستگاه کم مصرف دیگری را به پردازنده ی هوش مصنوعی منطقه ای مجهز کرد؛ این روش می تواند جایگزین مناسبی برای سرور های اینترنتی باشد، چرا که اینترنت با مشکلات امنیتی و تاخیر در برخی موارد مواجه است. بسیاری از دستگاه هایی که خریداری می کنیم با پذیرش شرایط جدید و یادگیری از محیط اطراف می توانند عملکرد بهتری داشته باشند. لازم به ذکر است که یکی از محققان کهنه کار انویدیا در ساخت این تراشه کمک کرده است. این تکنولوژی می تواند به زودی به یک واقعیت قابل استفاده تبدیل شود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر