;
coinex

نظریه ابررسانایی

نظریه بسیار مهم ابررسانایی تایید شد.

نظریه ابررسانایی تایید شد.

ابررسانایی می تواند در صنعت حمل و نقل، برق ارزانتر و … انقلابی در جهان ایجاد کند. اگرچه هنوز راه دور و درازی در این صنعت باید طی شود، اما یک نظریه ی بسیار مهمی که به تازگی تایید شده است می تواند در این زمینه کمک شایانی به جهانیان نماید.

هنگامی که الکترون ها در این ماده جفت می شوند، به طور ناگهانی حالت ابررسانایی اتفاق می افتد. این شکل گیری به دلیل جریان های الکتریکی داخلی است که هنگامی که شرایط مناسب به وجود می آید، این حالت شکل می گیرد. این نظریه اولین بار توسط پروفسور چاندرا وارما (Chandra Varma) پیشنهاد شد و هم اکنون او و همکارانش در چین و کره توانسته اند با موفقیت آن را اثبات کنند.

هنگامی که برخی مواد تا زیر یک دمای بحرانی خاص خنک شوند، به ابررسانا تبدیل می شوند. این مواد به دلیل اینکه الکترون ها مزدوج می گردند و الکترون ها از طریق این مواد بدون زحمت و بدون دفع یکدیگر جابجا می شوند، به طور ناگهانی و سریع برق را با مقاومت صفر (بدون تلفات) انتقال می دهند.

پروفسور وارما که هم اکنون یکی از اساتید برجسته ی فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیا ریورساید است می گوید: “تصور من اینگونه بود که این رفتار به علت یک انتقال فاز غیرمعمول است  که بر اساس حلقه های شارش جریان در این ماده وجود دارد. این فرضیه بسیار جسورانه بود چراکه هیچ رفتار این چنینی مشاهده نشده بود.”

این آزمایش در آزمایشگاه ملی ابررسانایی در پکن صورت گرفت و برای اندازه گیری دقیق انرژی این جفت الکترون ها از یک لیزر استفاده شد. این مقادیر به قدری دقیق بودند که توانستند آنها را ثبت کنند و وارما هم توانست ایده ی درستی ارائه دهد. این یافته ها در آخرین نسخه ی ساینس ادونس (Science Advances) منتشر شد.

دمای بحرانی همه ی مواد ابررسانا همچنان به طور قابل توجهی زیر صفر است؛ هم اکنون داغترین ابررسانا هم باید تا دمای منفی ۷۰ درجه ی سانتی گراد (منفی ۹۴ درجه فارنهایت) خنک شود. هزینه ی خنک سازی این مواد بسیار بالاست و به همین دلیل دانشمندان در تلاشند که دمای این مواد را به دمای اتاق برسانند؛ در این صورت با توجه به بازدهی بالا و عملکرد سریع و کاهش هزینه ی خنک سازی و کاربرد در ابزارهای پیشرفته تر علمی و پزشکی، می توانند این مواد را بیش از پیش توسعه داده و مورد استفاده قرار دهند.

وارما می گوید: “من در نظریه ی خود به طور دقیق پارامترهایی که به منظور رسیدن به ابررساناهای با دمای بالاتر نیاز است، را پیش بینی کرده ام. اما به طور مستقیم نمی توانم آنها را بیان کنم.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: iflscience


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر