;
coinex

دسترسی به قابلیت جدید آیفون بر روی رایانه

اپل به تازگی از قابلیت جدید iOS به نام نایت شیفت (Night Shift) خبر داد که رنگ صفحه نمایش گوشی شما را با هر زمانی از روز تطبیق می دهد.

اپل به تازگی از قابلیت جدید آیفون به نام نایت شیفت (Night Shift) خبر داد که رنگ صفحه نمایش گوشی شما را با هر زمانی از روز تطبیق می دهد. این قابلیت در پاسخ به کاربران کامپیوتری سراسر جهان که به اپلیکیشنی به نام f.lux وسواس به خرج دادند، ایجاد شد.

f.lux که دانلود آن برای کاربران مک، ویندوز و لینوکس رایگان است استفاده از کامپیوتر به هنگام شب را به طور کامل متحول کرد. این اپلیکیشن هم مانند برنامه ی نایت شیفت برای کمک به خوابی راحت به هنگام شب، رنگ صفحه نمایش را به طور خودکار تنظیم می کند.

اکثر افراد به هنگامی که به رختخواب می روند حداقل نیم ساعت از زمان خود را به کار با گوشی یا تبلت اختصاص می دهند. نیم ساعت قبل از خواب عموما موقعیتی مناسب برای کار با دستگاه های هوشمند، به طور مثال خواندن یک مقاله، بررسی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و … است.

متاسفانه کار با این دستگاه های هوشمند در شب می تواند باعث به هم ریختن سیکل خواب و بدخوابی شود.

صفحه نمایش ها نوری آّبی تولید می کنند که می توانیم آنها را در روز مشاهده کنیم اما به هنگام شب، این روشنایی مقلد خورشید است. صفحه نمایش ها با ارسال سیگنال های ترکیبی به مغز درباره ی اینکه چه زمانی زمان خواب است، در کار مغز خلل ایجاد می کنند. مغز با تولید ملاتونین- هورمونی که نشانه های “زمان خواب” را به بدن ارائه می دهد- ریتم شبانه روزی را با بدن هماهنگ می کند.

صفحه نمایش ها نوری آّبی تولید می کنند که می توانیم آنها را در روز مشاهده کنیم اما به هنگام شب، این روشنایی مقلد خورشید است

این موضوع نه تنها زمان خواب را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه خطر ابتلا به بیماری های مختلفی از افسردگی گرفته تا سرطان را افزایش می دهد. با گذشت زمان نداشتن خواب کافی می تواند منجر به تجمع نوروتوکسین ها شود که همین امر هم باعث چرت زدن زیاد می شود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید برخی از اثرات مخرب بدخوابی ناشی از نور گوشی هوشمند ذکر شده است. به عنوان مثال ذکر شده که بدخوابی می تواند یادگیری را سخت تر کند. بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و …

اما با وجود اینکه اکثر افراد از این موضوع خبر دارند ولی استفاده از دستگاه های هوشمند و کامپیوترها به هنگام شب را نمی توان به طور کامل حذف نمود، پس راه حل چیست؟

این موضوع در کامپیوترها با ایجاد اپلیکیشنی به نام f.lux قبلا حل شده بود و هم اکنون اپل هم با استفاده از قابلیت نایت شیفت به این موضوع پرداخته است.

در این قسمت از قول نویسنده ی تک اینسایدر راجع به برنامه ی f.lux اینچنین ذکر شده است:

من بعد از پی بردن به این موضوع (اثرات مخرب نور آبی موجود روی کامپیوتر)، برنامه ی f.lux را بر روی کامپیوتر خود نصب کردم. برای شروع، من به f.lux مکان و زمان عادی بیدار شدنم را گفتم. این نرم افزار بر اساس این دو معیار، زمان تقریبی خواب مرا حساب کرد.

من بعد از پی بردن به این موضوع برنامه ی f.lux را بر روی کامپیوتر خود نصب کردم.

اولین شب بعد از نصب این برنامه برای من شگفت انگیز بود. حدود ساعت ۸ شب، نور صفحه نمایش دستگاه من کم شد و به یک نور زردرنگ تبدیل شد. همانطور که به ساعات پایانی شب نزدیک می شدیم، این نور قرمز تر می شد و رنگ های آبی ناپدید شدند.

این تغییر رنگ در ابتدا کاملا برای من مشهود بود و متوجه آن می شدم اما بعد از مدتی و تقریبا در عرض یک هفته، دیگر این تغییر رنگ را متوجه نمی شدم. هرشب به هنگام غروب خورشید، نور آبی کامپیوتر به تدریج به رنگ نارنجی متمایل به قرمز تبدیل می شد.

گاهی اوقات برای انجام برخی کارهای دیجیتالی مانند خرید آنلاین و یا ویرایش تصویر لازم بود که رنگ واقعی را ببینم، با این ترتیب می توانستم اپلیکیشن f.lux را برای یک ساعت یا تا طلوع آفتاب غیر فعال کنم و برای غیر فعال کردن آن تنها نیاز به دبل کلیک ماوس بود.

کاربر می تواند در قسمت تنظیمات، این زمانبندی را بیشتر و سفارشی سازد. شما می توانید رنگ صفحه نمایش را برای هر زمانی در روز، غروب آفتاب و قبل از خواب بین بازه ی خیلی روشن ۶۴۰۰۰ کلوین و قرمز ۱۲۰۰ کلوین تنظیم کنید.

شما می توانید رنگ صفحه نمایش را برای هر زمانی در روز، غروب آفتاب و قبل از خواب بین بازه ی خیلی روشن ۶۴۰۰۰ کلوین و قرمز ۱۲۰۰ کلوین تنظیم کنید.

من تقریبا یک سال از این برنامه استفاده کردم و این را قاطعانه می توانم بگویم که تاثیر زیادی بر روی تنظیم خواب و آسودگی به هنگام خواب دارد. در این مدت سردردهای من قبل و بعد از خواب و فشاری که به چشمان من می امد به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

محققان تحقیقات زیادی را بر روی اثرات نور آبی تجزیه و تحلیل کرده اند اما هنوز بر روی اثرات رنگ های با درجه حرارت پایین تر بر روی صفحه نمایش بر روی خواب تحقیقات کمی صورت گرفته است و آزمایش های بیشتری لازم است.

در هر صورت تعداد زیادی از تحقیقات علمی نشان می دهند که خیره شدن به گوشی های هوشمند و یا کامپیوتر ها به هنگام شب اثرات خیلی بدی بر روی سیستم بدن دارد اما خوشبختانه اپلیکیشن هایی مانند f.lux و قابلیت جدید آیفون (نایت شیفت)، این اثرات بد بر روی چشم کاربران را حذف می کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر