;
coinex

دست رباتیکی بسیار نزدیک به دست انسان تولید شد

 محققان یک دست رباتیکی ایجاد کرده اند که به طرز مرموزی شبیه به دست انسان است و می تواند به خودی خود یاد بگیرد و هر بار اعمال را بهتر انجام دهد.

محققان یک دست رباتیکی ایجاد کرده اند که به طرز مرموزی شبیه به دست انسان است و می تواند به خودی خود یاد بگیرد و هر بار اعمال را بهتر انجام دهد.

ما اغلب احساس می کنیم که تکمیل وظایف پایه ای با استفاده از دست، بسیار آسان است. تایپ کردن یک ایمیل و یا دم کردن یک قوری قهوه کارهایی است که ما می توانیم به محض باز کردن چشم انجام دهید، اما حرکات دست برای تکمیل این وظایف واقعا پیچیده اند و از مهارت های انسانی خاص محسوب می شوند.

به همین دلیل برای روبات ها انجام دادن اعمالی مثل انتقال یک شیء یا مراقبت از افراد مسن و کمک برای تمیز کردن خانه با همان سطح از ظرافتی که ما انجام می دهیم، مشکل است.

محققان در دانشگاه واشنگتن مشغول کار برای ساخت دستی هستند که به یک دست واقعی نزدیک تر باشد. سیستم نرم افزاری آنها به نام سیستم ادریوت، انرژی لازم برای این دست رباتیکی را که یکی از مهمترین و قوی ترین بخش های بدن است تامین می کند. دست رباتیکی تولید شده توسط آنها، یک ماهر پنج انگشتی است که نه تنها به صورت استادانه اعمال را انجام می دهد، بلکه می تواند از اشتباهات خود یاد بگیرند برای انجام عملکردی بهتر در روز بعد، آن آموخته را بکار بندد.

این سیستم بر روی یک فرم هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشین، اجرا می شود که زمانی که ماشین آلات، که در این مورد دست رباتیکی است، به مرحله یادگیری برسند، عملکرد آنها بهبود می یابد.

ویکاش کومار، دانشجوی دکترا UW در علوم کامپیوتر و مهندسی، فرایند یادگیری این دست رباتیکی را به یک کودکی که به مهد کودک می رود، تشبیه کرد.

او می گوید: “کودک به یک کلاس می رود و به او گفته می شود که آنچه امروز برای یادگیری تو در نظر گرفته ایم این است و سپس تمرین هایی را انجام می دهد. روز بعد با درک بهتری نسبت به موضوع آن کار را بهتر انجام می دهد. پس بسیاری از یادگیری ها با آزمون و خطا همراه است، بنای این دست رباتیکی نیز بر اساس یادگیری گذاشته شده است.”

دست رباتیکی رفتارهای بازتابی نیز نشان می دهد به این معنا که به همان شیوه ای که دست انسان به لمس اشیاء واکنش نشان می دهد این دست نیز چنین توانایی دارد. همچنین می تواند مهارت های بسیار پیچیده مانند چرخاندن دانه های قهوه بدون انداختن آنها، را انجام دهد.

این دست هنوز در روزهای اولیه تولید به سر می برد. پلت فرم ادرویت با هزینه ی 300 هزار دلاری همراه است که دست رباتیکی را برای تولید تجاری بسیار گران می کند. حتی اگر در مورد قیمت نگرانی وجود نداشته باشد، این دست آماده ی تولید انبوه نیست.

به عنوان مثال، می تواند در یک ربات، توانایی دم کردن یک قوری قهوه را ایجاد کند. اما تنها می تواند گام های لازم را برای انجام این کار را یکبار نشان دهد، نمی تواند رشته ای از این اعمال را  برای دم کردن قهوه بدون وقفه بکار بندد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر