;
coinex

بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس از دیدگاه theverge

گوشی سونی اکسپریا ایکس

کسب و کار گوشی های هوشمند سونی پس از اینکه این شرکت توسط اوپراتور های ایالات متحده نادیده گرفته شد، نیاز به یک جهش حسابی داشت. رقبایی مانند سامسونگ و هوآوی در حال تولید بهترین دستگاه هایی هستند که تا کنون ساخته شده است در حالی که سونی مدتی فروش گوشی های خود را لغو کرد. در سال جاری بار دیگر سونی گوشی هوشمندی برای طرفداران خود، به ارمغان آورد، گوشی سونی اکسپریا ایکس آخرین تلاش این شرکت برای تجدید حیات است، این بار سرمایه گذاری سونی در ایالات متحده به طور جدی، کمی بیشتر شده است البته این گوشی به طور همزمان در اروپا نیز عرضه خواهد شد. در ادامه قصد داریم سونی اکسپریا ایکس را از جنبه های مختلف بررسی کنیم، با تکرا همراه باشید.

گوشی سونی اکسپریا ایکس با طراحی زیبا، دوربین مناسب، صفحه نمایش 5 اینچی و رابط کاربری خوب اندرویدی همراه است. تمام مشخصات خوب این گوشی با قیمتی 550 دلاری در دسترس خواهد بود. در برند سامسونگ، ساختار با کیفیت و ماژول دوربین حائز اهمیت است، در برند اچ تی سی، طراحی و ساختار درونی قابل توجه است و در هوآی، نیز قیمت پایین گوشی های هوشمند دلیلی بر فروش خوب محصولات این شرکت است. اما در مورد سونی چطور؟ به نظر نمی رسد که سونی بتواند  با گوشی اکسپریا ایکس شهرت خاصی برای خود رقم بزند، این گوشی فاقد ویژگی مقاومت در برابر آب است- ویژگی که سونی به آن شهرت دارد- حتی اسکنر اثر انگشت که سریع ترین و مناسب ترین روش برای بازکردن قفل گوشی و همچنین بالا بردن امنیت آن است، در این گوشی وجود ندارد.

گوشی سونی اکسپریا ایکس از تمام زوایا شبیه به گوشی های ساخت سونی است. نمایشگر شیشه ای آن در بخش لبه ها با خمیدگی همراه است و دو اسپیکر دربالا و پایین قاب جلوی گوشی دیده می شود. در قسمت بالای آن نیز آرم سونی طراحی شده است. دوربین جلوی این گوشی 13 مگاپیکسلی است و دوربین اصلی آن یک ماژول 23 مگاپیکسلی به همراه فلش است. ساختار فلز و شیشه که سال ها در پرچمداران سونی دیده می شد، در این گوشی وجود ندارد، از این رو نتیجه ی طراحی غیر فلزی آن، یک گوشی با طراحی پرمیوم نیست. اما به اعتبار برند سونی، از مقاومت بالایی برخوردار است. سونی در این گوشی خطوط آنتن را حذف کرده است، این خطوط بیشتر روی دستگاه های فلزی دیده می شود، در حالی که در سونی اکسپریا ایکس به جای آلومینیوم از پلی کربنات استفاده شده است.

سمت راست آن دکمه پاور، تنظیم صدا، و شاتر اختصاصی دوربین تعبیه شده است و درگاه میکرو اس دی/سیمکارت نیز در سمت چپ قرار دارد.

سمت راست آن دکمه پاور، تنظیم صدا، و شاتر اختصاصی دوربین تعبیه شده است و درگاه میکرو اس دی/سیمکارت نیز در سمت چپ قرار دارد.

ترکیب پلاستیکی این گوشی نمای لطیف و زیبایی برای آن رقم زده اما می توان گفت که کمی بیش از حد نرم است. سمت راست آن دکمه پاور، تنظیم صدا، و شاتر اختصاصی دوربین تعبیه شده است و درگاه میکرو اس دی/سیمکارت نیز در سمت چپ قرار دارد. این گوشی شامل 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی است که به واسطه ی کارت میکرو اس دی می توان آن را تا 200 گیگابایت ارتقاء داد. قدرت پردازشی این گوشی میان رده به وسیله ی پردازنده ی اسنپ دراگون 650 و 3 گیگابایت رم، تامین می شود.

بستر نرم افزاری سونی اکسپریا ایکس با اندروید 6 مارشمالوی از پیش نصب شده اجرا می شود. از این رو حذف اسکنر اثر انگشت تصمیم درستی نبوده است، زیرا در اندروید 6 مارشمالو بسیاری از برنامه های کاربردی امنیتی معروف، مبتنی بر اثر انگشت هستند. با وجود عدم مقاومت در برابر آب باید هنگام استفاده از سونی اکسپریا ایکس، محتاط تر عمل کنید. هم رده ی گرانتر و قوی تر این گوشی، یعنی سونی اکسپریا ایکس پرفورمنس، هر دو قابلیت اسکنر اثر انگشت و مقاوت در برابر آب را به همراه دارد، این گوشی در ماه جولای معرفی شد و اکنون به قیمت 699 دلار در دسترس است.

با وجود اینکه عدم مقاومت در برابر آب نیز یکی از محدودیت های گوشی سونی اکسپریا ایکس است ولی هیچ چیز به اندازه ی فقدان اسکنر اثر انگشت به فروش این گوشی لطمه، نخواهد زد.

بدون شک بهترین جنبه ی سخت افزاری این گوشی، نمایشگر آن است. نمایشگر سونی اکسپریا ایکس یک پانل 5 اینچی فول اچ دی است که روشنایی خیلی خوب، کیفیت تصویر عالی و زاویه دید مناسبی دارد.  این پانل از نوع ال سی دی است و بهبود خوبی نسبت به مدل های دیگر سونی داشته است.

.

دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس

دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس

جالب اینجاست که سونی در بخش دوربین این گوشی بهبود خاصی اعمال نکرده است. دوربین اصلی گوشی سونی اکسپریا ایکس یک ماژول 23 مگاپیکسلی با دهانه ی دیافراگم F / 2.0 است که در آن از سنسور Exmor RS ساخت سونی استفاده شده است. بنا بر ادعای شرکت سونی، ویژگی برجسته دوربین های سال جاری، فوکوس خودکار هیبریدی پیشگویانه (Predictive Hybrid AF) است. این قابلیت باعث می شود تا سوژه ی عکس حتی زمانی که در حال حرکت است، تحت فوکوس دوربین قرار گیرد و تصویر آن تار نشود. با این وجود دوربین گوشی های اکسپریا در میان دیگر رقبای هم رده، بی بدیل است و در شرایط نوری مناسب، نسبتا قوی عمل می کند.

حالت خودکار هوشمند سونی بسیار عالی است و می توان بدون اعمال تنظیمات دستی دوربین، به آن اعتماد کرد. البته در مکان های تاریک، عدم تثبیت کننده تصویر نوری به نتایج عکاسی با این گوشی، لطمه می زند. همچنین اگر دست لرزانی داشته باشید، عکس تار خواهد شد. ضبط ویدئویی نیز با کیفیت 1080 پیکسل ثبت می شود. دوربین جلوی این گوشی برای عکاسی سلفی و ویدئو چت، 13 مگاپیکسلی است. به طور کلی نمی توان گفت که دوربین سونی اکسپریا ایکس می تواند وجه تمایزی برای آن محسوب شود، خصوصا با توجه به اینکه گوشی مثل نکسوس 6 پی با قیمتی پایین تر تقریبا کیفیت مشابهی ارائه می دهد.

تصاویر زیر از طریق دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس ثبت شده است.

تصاویر زیر از طریق دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس ثبت شده است. تصاویر زیر از طریق دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس ثبت شده است.

.

نرم افزار

سونی به دلیل سفارشی کردن اندروید به گونه ای که به اندروید خام نزدیک باشد و همچنین ایجاد رابط کاربری خوب و دسترسی سریع به تنظیمات و نوتیفیکیشن ها، قابل ستایش است.  گفتنی است که آیکون‌ ها در این پلت فرم به صورت دایره ای طراحی شده اند. سونی تعدادی برنامه های ایمیل، موسیقی، ویدئو و غیره را در بستر نرم افزاری خود گنجانده است که پلت فرم گوگل را کاربر پسند تر می کند.  البته خوشبختانه همه ی آن ها را می توان غیر فعال کرد و تجربه نرم افزاری خامی از اندروید در اختیار داشت که واکنش گرا نیز باشد.

از طرفی به دلیل اینکه تراشه ی اسنپ دراگون 650 سرعت عملکرد بالایی ندارد، در برخی بازی ها، کاربر شاهد تاخیر خواهد بود. در مدل اکسپریا پرفورمنس، با وجود اسنپ دراگون 820 احتمالا این مشکل حل و فصل شده است.

.

باتری گوشی سونی اکسپریا ایکس

عمر باتری گوشی سونی اکسپریا ایکس نیز یکی از ویژگی های خوب آن محسوب می شود، این گوشی باتری 2620 میلی آمپر ساعتی دارد که قادر است یک روز کامل پس از استفاده ی سنگین از گوشی، آن را روشن  نگه دارد، هر چند برآورد سونی این است که این باتری می تواند تا دو روز بدون نیاز به شارژر دوام بیاورد. شاید اگر از گوشی خیلی کم استفاده شود، بتوان یک روز و نیم بدون نیاز به اتصال شارژر از آن استفاده کرد. سونی ادعا می کند که اکسپریا ایکس از قابلیت شارژ سریع  پشتیبانی می کند و اگر 10 دقیقه به برق متصل شود تا 5.5 ساعت انرژی دریافت می کند. بنابراین برای روز هایی که عجله دارید و فراموش کرده اید که از شب قبل آن را به شارژر متصل کنید، دیگر نگرانی نخواهید داشت. گفتنی است که این باتری غیرقابل تعویض است.

.

ارزیابی نهایی

 گوشی سونی اکسپریا ایکس دستگاه بدی نیست. شاید طراحی آن کمی قدیمی محسوب شود، اما به گونه ای طراحی شده که حمل آن آسان باشد. نمایشگر این گوشی، فوق العاده است، دوربین مناسبی دارد و بستر نرم افزرای آن نیز تجربه ی خوبی ارائه می دهد همه ی این مشخصات در قالب یک گوشی میان رده، اواسط سال جاری عرضه شد. وقتی به دیگر گوشی های این رده مانند نکسوس 6 پی، هوآوی پی 9 یا ال جی جی 5 و حتی آیفون SE اپل نگاه می کنیم، قیمتی که سونی برای این گوشی در نظر گرفته، معقول و منطقی به نظر نمی رسد.

با وجود گوشی های رقابتی بازار، نمی توان 550 دلار در ازای خرید گوشی با پردازنده ی معمولی، فاقد اکسنر اثر انگشت و عدم قابلیت مقاومت در برابر آب، پرداخت کرد. می توان خیلی صریح گفت که سونی در بازار گوشی های هوشمند، بسیار آهسته عمل می کند، و مجبور به دوباره کاری است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: theverge


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر