;
coinex

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A9 از نگاه phonearena

سامسونگ گلکسی A9 2016

سامسونگ گلکسی A9 یک گوشی کاملا منحصر به فرد است. در این گوشی شمای مستطیل شکل با کمی انحنا در گوشه ها، از طراحی سری A سال 2015، حفظ شده است. در طراحی این سری از گوشی های سامسونگ، در مقایسه با پرچمداران سری S بخش گوشه ها انحنای کمتری دارد، از این رو خوش دست تر هستند و طراحی شیشه نیز در آن ها بیشتر شده است. مسئله دیگری که سامسونگ در گلکسی A9 سال 2016 در نظر گرفته است، وجود نمایشگر 6 اینچی است که آن را به یک فبلت زیبا بدل کرده است.

با قیمت 450 تا 500 دلاری که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته است، خرید گلکسی A9 نسبت به پرچمدار سال جاری سامسونگ، یعنی گلسی اس 7، آسان تر و برای عموم، دست یافتنی تر به نظر می رسد، بنابراین اگر به دنبال خرید یک گوشی بزرگ هستید، گلکسی  A9 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

طراحی سامسونگ گلکسی A9

طراحی سامسونگ گلکسی A9

برخی از کاربران معتقدند که ساختار فلزی به جای ساختار پلاستیکی، زیبا تر است. اگر شما نیز این طور فکر می کنید، حتما از طراحی سامسونگ گلکسی A9 خرسند خواهید بود، قسمت بیرونی این گوشی فلزی، با شیشه ای ظریف(گوریلا گلس 4) طراحی شده است که زیبایی آن را دو چندان می کند. البته این طراحی آسیب پذیرتر است و از طرفی جای انگشتان کاربر روی آن آزار دهنده خواهد بود ولی در نظر بگیرید که طراحی بسیار شیکی دارد.

در واقع می توان با صراحت گفت که طراحی سامسونگ گلکسی A9 ، نقش ویژه ای در فروش آن ایفا می کند. این گوشی به رنگ های سفید، طلایی و صورتی طلایی عرضه شده است که در دو مورد آخر قاب حاشیه ای بخش جلوی گوشی مشکی است. هر سه گزینه ی رنگی، کاملا جذاب هستند. قاب فلزی برای سه تنوع رنگی مناسب است و در کنار خوش دست بودن این گوشی، ظاهر فوق العاده ای را برای آن رقم می زند.

گلکسی A9 بسیار محکم است و مانند گوشی پلاستیکی شیائومی می 5 ساختار ضعیف پلاستیکی ندارد، بلکه بسیار زیبا و قدرتمند طراحی شده است، بگونه ای که این احساس را در کاربر ایجاد می کند که به راحتی آسیب نخواهد دید. از طرفی با توجه به ابعاد بزرگی که دارد وزن آن 200 گرم است که از دیگر گوشی های سنگین و خوب موجود در بازار مثل آیفون 6 اس پلاس با 192 گرم وزن و گلکسی نوت 5 با 171 گرم وزن، سنگین تر است. البته با توجه به ابعاد نمایشگر بزرگ 6 اینچی که روی سامسونگ گلکسی A9 دیده می شود، وزن آن کاملا قابل توجیه است.

همچنین لازم به ذکر است که با توجه به اینکه این گوشی به یکی از گوشی های رده بالای سامسونگ بدل شده است، دکمه های موجود در آن، مانند دکمه ی هوم، تنظیم صدا و دکمه ی پاور همه به خوبی طراحی شده اند، بگونه ای که استفاده از آنها بسیار آسان است و بازخورد خوبی در میان کاربران داشته است.

با وجود اینکه در سامسونگ گلکسی A9 ، درست مانند گلسی اس 7 و گلسی نوت 5 ، یک اسکنر اثر انگشت در دکمه ی هوم تعبیه شده است، این گوشی در زمره ی گوشی های رده بالا قرار می گیرد. جالب اینجاست که این اسکنر اثر انگشت عملکردی مشابه گوشی های پرچمدار سامسونگ دارد و عمدتا سریع و پاسخگو است و به محض اینکه کاربر انگشت خود را بر روی آن قرار می دهد، قفل گوشی در کسری از ثانیه باز می شود.

البته یکی از ویژگی هایی که گوشی گلکسی A9 فاقد آن است و در سایر پرچمداران ۲۰۱۶ سامسونگ یافت می شود، عدم مقاومت در برابر آب است.

.

نمایشگر سامسونگ گلکسی A9

نمایشگر سامسونگ گلکسی A9

پانل 6 اینچی گلکسی A9 از دیگر ویژگی های محوری این گوشی است. اگر مایل هستید که وضوح بالای نمایشگر های بزرگ را تجربه کنید، سامسونگ گلکسی A9 به یکی از پانل های مناسب و معقول در ابعاد بزرگ، مجهز شده است، یک پانل سوپر آمولد با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل  و چگالی پیسکل 367 پیکسل در هر اینچ که بسیار رضایت بخش است.

حالت های نمایشگر فوق اشباع معمول، مانند “اداپتیو” و “آمولد” وجود دارند، اما اگر پس زمینه ای متعادل بخواهید، با فعال کردن حالت “Basic” نمایش طبیعی تری خواهید داشت. کمی تمایل به سمت رنگ های آبی یا سبز در این نمایشگر وجود دارد و به طور کلی، تفکیک رنگی به خصوص در سطوح روشنایی پایین تر، کمتر است به همین خاطر نمی توان گفت بهترین نمایش را ارائه می دهد.

با این حال، نمی توان گفت گلکسی A9 نمایشگر بدی دارد، به ویژه هنگامی که سطح روشنایی خوبی در اختیار باشد، این نمایشگر در فضای باز به خوبی قابل استفاده است و به هیچ وجه چشم کاربر حین مشاهده ی آن تحریک نمی شود.

.

رابط  کاربری و قابلیت های سامسونگ گلکسی A9

رابط کاربری و قابلیت های سامسونگ گلکسی A9

برای کاربرانی که تا کنون تجربه ی استفاده از رابط کاربری سامسونگ را داشته اند، گوشی گلکسی A9 چیز جدیدی ندارد. پلت فرمی که روی این گوشی اجرا می شود، با جدیدترین رابط کاربری تاچویز بر روی اندرید 5.1 همراه است، بله درست متوجه شدید، خبری از وجود اندروید 6 از پیش نصب شده بر روی این گوشی نیست. با وجود اینکه A9، یک گوشی با مشخصات رده بالا محسوب می شود، امیدواریم که سامسونگ به روز رسانی اندروید 6 مارشمالو را خیلی زود برای آن عرضه کند.

به هر حال، رابط کاربری گلکسی A9  به صورت کاملا رنگارنگ و پویا طراحی شده است. سرعت حرکت خوبی دارد اما به اندازه ی محصولات رقیب مانند برخی از گوشی های اچ تی سی، موتورولا یا اپل، روان نیست.

همانطور که اشاره شد و از این گوشی بزرگ انتظار می رود، گلکسی A9 سنگین است، بنابراین برای استفاده از آن، به هر دو دست نیاز داریم، به همین خاطر امکان لغزش تصادفی از دست کمتر پیش می آید.

خب سوالی که شاید برای شما مطرح باشد این است که تایپ کردن روی این گوشی بزرگ چگونه است؟ متاسفانه، تایپ کردن با یک دست و با انگشت شست غیر ممکن است، باید انگشتان خیلی بلندی داشته باشید که بتوانید کل صفحه نمایش را لمس کنید که این در حالت عمومی احتمال خیلی کمی دارد. در حالت عادی، با دو دست تایپ کردن راحت تر از تایپ کردن روی گوشی های کوچکتر است. از طرفی برای کسانی که دست معمولی دارند، تایپ کردن در حالت افقی خوشایند نیست. البته، همانطور که اشاره شد این گوشی با رابط کاربری تاچ ویز همراه است، از این  رو چندین قابلیت در خصوص صفحه کلید در آن اضافه شده است،  به طور مثال یک ترک پد با دسترسی نسبتا سریع برای آن وجود دارد. همچنین صفحه کلید T9 امکان تایپ کردن با انگشت شست را ممکن می سازد. شکلک های زیادی برای آن طراحی شده است و دسترسی آسان به تمام اقلام قابل ضمیمه کردن به پیام، از جمله عکس، ویدئو، صدا، تقویم، نقشه و غیره وجود دارد.

ایپ کردن روی این گوشی بزرگ ایپ کردن روی این گوشی بزرگ

.

پردازنده و حافظه سامسونگ گلکسی A9

قدرت پردازشی سامسونگ گلکسی A9 سامسونگ، توسط چیپ ست اسنپدراگون 652، با پردازنده هشت هسته ای با قدرت پردازش ۱.۸ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی آدرنو 510 که هر دو سخت افزار قابل قبولی هستند، تامین می شود. گلکسی A9 با اسنپدراگون 652 تقریبا از نظر عملکردی می تواند رقیب گوشی های هوشمند سال گذشته، مانند گلکسی اس 6 و گلکسی نوت 5 باشد و این یعنی از قدرت خوبی برخوردار است. به راحتی می توان از این گوشی استفاده ی چندگانه داشت و بدون هیچ اختلالی از برنامه ای به برنامه دیگر رفت.

نویسنده ی سایت اخبار تکنولوژی فون آرنا قدرت و مشخصات سخت افزاری و پردازشی این گوشی را تست کرده است و به استناد مقاله ی او می توان گفت که گلکسی A9 سرعت عملکرد خوبی دارد. همچنین بدیهی است که وجود 3 گیگابایت رم در داخل این گوشی، به سرعت عملکرد آن کمک شایانی می کند، اگر زمان زیادی از گوشی هوشمند خود برای بازی استفاده می کنید، گلکسی A9 شما را ناامید نخواهد کرد.

فضای ذخیره سازی داخلی نیز 32 گیگابایت است که با قابلیت ارتقاء به وسیله ی کارت حافظه ی میکرو اس دی تا 128 گیگابایت، کاربر را راضی نگه می دارد.

دوربین سامسونگ گلکسی A9

دوربین سامسونگ گلکسی A9

دوربین اصلی سامسونگ گلگسی A9 یک ماژول 13 مگاپیکسلی با قابلیت تثبیت کننده نوری اپتیکال(OIS) و گشادی دیافراگم  F / 1.9 است که اجازه می دهد نور بیشتری وارد دوربین شود، این قابلیت برای عکاسی در نور کم مناسب است. همچنین برای عکاسی سلفی و ویدئو چت نیز دوربین 8 مگاپیکسلی دارد.

تجربه دوربین یکی از بهترین مواردی است که می توانید از این سری گوشی ها انتظار داشته باشید. این گوشی  قابلیت راه اندازی سریع برای دوربین را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد، تنها با دو بار کلیک روی دکمه ی هوم حتی زمانی که گوشی در حالت قفل است، می توان برنامه ی دوربین را باز کرد. همچنین رابط کاربری دوربین بسیار مناسب طراحی شده است. در این رابط برای حالت های مخالف ضبط ویدئو، به صورت جداگانه دکمه هایی وجود دارد و می توان در حین فیلم برداری ضبط رامتوقف کرد و سپس آن را دوباره از سر گرفت.

نمایشگر 6 اینچی، این گوشی باعث می شود که تصاویر گرفته شده با دوربین، کمی زمخت به نظر برسد. شایان ذکر است که به طور پیش فرض، نسبت ابعاد تصاویری که این گوشی ثبت می کند 16: 9 و رزولوشن آنها 9.6 مگاپیکسلی است. البته می توان به صورت دستی تنظیمات را به گونه ای قرار داد که نسبت ابعاد تصویر 4:3 و رزولوش آن 13 مگاپیکسلی باشد.

کیفیت تصویر دوربین سامسونگ گلگسی A9 را می توانید در تصاویر زیر ببینید:

کیفیت تصویر دوربین سامسونگ گلگسی A9

کیفیت تصویر این گوشی رضایت بخش محسوب می شود، اما نمی توان گفت عالی است. تصاویر، با کیفیت مورد دلخواه، ثبت نمی شوند و اغلب تا حدودی جزئیات آن ها مشخص نیست. همچنین تعادل رنگ در تصاویر، تمایل به سمت رنگ های سرد دارد و به طور کلی برای ساخت تصاویری که پویایی خاصی ندارند، مناسب نیست.

در داخل خانه، در صحنه ای که نویز محیطی کمتری وجود دارد، دوربین این گوشی به خوبی عمل می کند. دوربین این گوشی با فلش دوگانه LED آنقدر قوی است که بتواند تصاویر با کیفیتی در فاصله ی نزدیک ثبت کند، تصویری که داخل سالن گرفته می شود کاملا واضح است.

با وجود اینکه برای دوربین جلو یک ماژول 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است، عکس های سلفی خیلی رضایت بخش نیستند. اکثر آنها تار و بی کیفیت ثبت می شوند. هنگام بررسی تصاویر این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کمی افکت به صورت پیش فرض برای آن در نظر گرفته شده است.

کیفیت ضبط ویدئو خوب است و با اینکه جزئیات خیلی مشخص نیست، صحنه به طور کلی، طبیعی به نظر می آید و بسیار مناسب و معقول است. فوکوس خودکار کمی کند انجام می شود، اما سیستم تثبیت کننده نوری آن به خوبی عمل می کند. متاسفانه، جنبه های صوتی فیلم خوب نیست.

بخش چند رسانه ای

با وجود یوتیوب و ویدئو های فیس بوک و همچنین اسپاتیفای و اپل میوزیک، استفاده از برنامه های پیش فرض موسیقی  و پخش کننده های ویدئویی، کمتر شده است. البته بسیاری از مردم هنوز از آنها استفاده می کنند، از این رو بهتر است اشاره کنیم که برنامه ی اختصاصی گلگسی A9 برای پخش موسیقی و فیلم، از اکثر فرمت ها پشتیبانی می کند و در حالت کلی رضایت بخش است.

برنامه موسیقی این گوشی به صورت خودکار آهنگ های شما را دسته بندی می کند و همچنین نمایش پوشه ای خوبی دارد.

گالری عکس برنامه ای است که عملا همه ی کاربران به صورت روزانه از آن استفاده می کنند. برنامه ی گالری تصاویر گلکسی A9 گزینه های ویرایش سریعی دارد که به وسیله ی آن می توان بخشی از عکس را جدا کرد و یا افکت های مورد دلخواه را برای آن انتخاب نمایید.

کیفیت تماس

به کیفیت تماس گلکسی A9 نمی توان ایرادی گرفت، کیفیت صدای خروجی به طور کلی خوب است و دیگر موارد به مسائلی مانند پوشش شبکه، وضعیت فعلی، موقعیت، شبکه ی تماس گیرنده ی شما و غیره، بستگی دارد.

عمر باتری سامسونگ گلکسی A9

ضخامت گلکسی A9 2106 کمی زیاد است، زیرا یک باتری بزرگ  4000 میلی آمپر ساعتی برای روشن نگه داشتن نمایشگر غول پیکر آن در نظر گرفته شده است. تقریبا می توان گفت که عمر باتری این گوشی، عالی است. ممکن است این باتری در صورت استفاده ی معمولی از گوشی، به طور مثال چک کردن زمان و یا ارسال پیام کوتاه، دو روز دوام داشته باشد، گفته شده است که با کمی استفاده ی بیشتر،  یک روز و نیم بدون نیاز به اتصال به شارژر، دوام می آورد و بسیار رضایت بخش است.

در بنچمارک های انجام شده برای معیار سنجی باتری گلکسی A9 2106 ، این باتری 10 ساعت و 10 دقیقه، به صورت فوق العاده ای دوام داشته است و با استناد به آن می توان گفت در بیشترین حالات استفاده بسیار خوب عمل می کند.  اما زمانی که نیاز به شارژ مجدد پیدا کند، در عرض 122 دقیقه اتصال به برق، به طور کامل شارژ می شود.

نتیجه گیری

گلکسی A9 2016 سامسونگ، یک گوشی عظیم الجسه  و در عین حال زیبا است. نقاط ضعف آن در مقابل ویژگی های رده بالایی که دارد، کمتر به چشم می آید و با توجه به همین سخت افزار و قابلیت های رده بالا، می توان گفت که سامسونگ قیمت مناسب و معقولی برای آن در نظر گرفته است. البته با خرید این گوشی بهترین گوشی بازار را در اختیار نخواهید داشت، اما از خرید آن پشیمان نمی شوید.

از طرفی اگر به نظر شما پانل 6 اینچی این گوشی خیلی بزرگ است، می توانید گلکسی A7 2016 یا گلکسی A8 را خریداری کنید، این دو گوشی نیز با ویژگی های مشابه گلکسی A9 210 همراه هستند اما به ترتیب نمایشگر های 5.5 اینچی و 5.7 اینچی دارند. ولی اگر مشکلی با نمایشگر 6 اینچی این گوشی ندارید، گلسی A9  انتخاب خیلی مناسبی خواهد بود.

.

مشخصات سامسونگ گلکسی A9 در یک نگاه

• ابعاد: 161.7 در 80.9 در 7.4 میلی متر

• وزن: 200 گرم

• ساختار: فلز و شیشه(گوریلا گلس 4)

• صفحه نمایش: لمسی خازنی سوپر آمولد 6.0 اینچی با وضوج 1080×1920 پیکسل (حدود 367 پیکسل در هر اینچ

• دوربین: دوربین اصلی13 مگاپیکسلی با دهانه ی دیافراگم f/1.9, فوکوس خوردکار , خاصیت تثبیت کننده نور اپتیکال (OIS) و فلش فلش LED، دوربین جلو 8 مگا پیکسلی/ فیلم برداری 1080 پیکسلی با سرعت 30 فریم در ثانیه

• حافظه:  3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه ی داخلی تا 128 گیگابایت ارتقاء از طریق کارت میکرو اس دی

• پلت فرم: اندروید 5.1 از پیش نصب شده

• پردازنده: اسنپ دراگون 625 با سرعت پردازشی 1.8 گیگاهرتز و پردازنده ی گرافیکی آدرنو 510

• باتری: باتری 4000 میلی آمپر ساعتی تا دو روز دوام برای استفاده ی معمولی

.

.

منبع: phonearena


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر