;
coinex

ایراتک/جزئیات رفع قطعی موبایل در شهران، انحصار جدید در اینترنت کشور، افزایش تعرفه تلفن ثابت و … (30 خرداد 95)

ایراتک/جزئیات رفع قطعی موبایل در شهران، انحصار جدید در اینترنت کشور، افزایش تعرفه تلفن ثابت و ... (30 خرداد 95)

مهم ترین اخبار روز تکنولوژی را با ایراتک ورق بزنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• جزئیات رفع قطعی موبایل در حادثه شهران

• انحصار جدید در اینترنت کشور

• افزایش تعرفه تلفن ثابت

• آغاز ثبت‌نام در مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

.

جزئیات رفع قطعی موبایل در حادثه شهران/ جایگزینی لینک های رادیویی و 2 کیلومتر فیبرهوایی

همراه اول جزئیات عملیات برطرف کردن مشکل ارتباطی منطقه شمال غرب تهران را اعلام کرد.

طبق اعلام اپراتور همراه اول در پی وقوع انفجار لوله انتقال گاز در منطقه شهران تهران که منجر به قطع کامل خطوط انتقال اصلی و جایگزین فیبر نوری شده و ارتباطات مشترکین اپراتور اول در منطقه شمال غرب تهران را دچار مشکل کرده بود؛ بلافاصله پس از دریافت مجوز امکان فعالیت در منطقه حادثه دیده، عملیات فیبرکشی هوایی به طول 2 کیلومتر آغاز و به تدریج از ساعت 16، نرمال شدن سایت های منطقه شروع شد که تا قبل از فرا رسیدن زمان افطار، کل سایت های منطقه نرمال شد.

با توجه به اینکه پیش از این، با طرح «پایداری شبکه در شرایط اضطراری»، در مانورهای مختلف چنین رویدادهایی پیش بینی شده و آمادگی لازم وجود داشت، در طول مدت وقوع حادثه تا صدور مجوز شروع عملیات، از طریق ایجاد خطوط ارتباطی رادیویی جدید برای سایت های پیرامونی منطقه مذکور، مشکل ارتباطی حدود 350 هزار مشترک از 500 هزار مشترک در معرض مشکل منطقه شمال غرب، به تدریج برطرف شد.

البته در مدت زمان نرمال سازی وضعیت سایت های منطقه شمال غرب، به طور میانگین حدود 90 هزار نفر از مشترکین همراه اول در منطقه مذکور، از طریق رومینگ ملی از تلفن همراه خود استفاده کردند.

همراه اول، بابت بروز مشکل ارتباطی برای مشترکین خود در منطقه شمال غرب تهران، از آن ها عذرخواهی و تصریح کرده است با توجه به اینکه حوضچه اصلی و مرکزی خطوط انتقال فیبرنوری مرکز شهید کاظمیان سرویس دهنده به این اپراتور، دقیقاً در محل انفجار صورت گرفته واقع بوده و خوشبختانه تجهیزات مربوط به اپراتورهای دیگر در آن نقطه نبوده و در نتیجه صدمه ای ندیده است؛ آمادگی دارد تجربیات کسب شده خود از این بحران واقعی را در اختیار سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور قرار دهد.

.

انحصار جدید در اینترنت کشور در راه است/ این بار دسترسی به فیبر نوری

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هشدار داد: در صورت تمدید انحصار 5 ساله تنها اپراتور فیبر نوری، برای ورود شرکت آفریقایی MTN، انحصار جدیدی در بازار اینترنت ایجاد خواهد شد که در نتیجه آن فاتحه سرمایه‌گذاری در صنعت ICT را باید خواند.

ناصر علی سعادت در نشست خبری با موضوع “تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری” با اشاره به دوره حفاظت موجود برای ارائه سرویس روی فیبر نوری، گفت: در گذشته اپراتور ایرانیان نت پروانه ارائه خدمت روی فیبر نوری را از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات دریافت کرده که دوره حفاظت این اپراتور رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه پروانه اپراتور فیبرنوری در دی ماه سال ۹۱ صادر شد، توضیح داد: قرار بود بعد از ۲۴ ماه و در پایان سال ۹۳ حداقل یک میلیون پورت منصوبه توسط این اپراتور ایجاد شود و برای توجیه سرمایه گذاری، دوره انحصار پیش بینی شد که در پی عملکرد ناموفق اپراتور، وزارت ارتباطات با تمدید پروانه تا مردادماه سال ۹۵ موافقت کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون 13 اپراتور ارتباطات ثابت (FCP) با پرداخت 20 میلیارد تومان حق لایسنس به بازار ارتباطات ثابت وارد شده اند که یکی از بندهای پروانه این اپراتور ارائه خدمات فیبرنوری است. این پروانه ها 10 ساله است و مدت زمان سرمایه گذاری حداقل 5 ساله است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به گمانه زنی و برخی اخبار درباره تمدید دوره انحصار اپراتور فیبر نوری و ورود شرکت آفریقایی MTN برای سرمایه گذاری در این شرکت، گفت: بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف خود می تواند با هر شرکت خارجی مذاکره کند اما چون MTN می خواهد وارد ایران شود نباید برای ما قانون وضع کند.

وی تاکید کرد: با ورود MTN به پروژه فیبرنوری ایران مخالفتی نداریم؛ بلکه با تصمیمات خلاف قانون مانند تمدید انحصار مخالف هستیم که قطعا تمدید انحصار ایرانیان نت نمی تواند صحت داشته باشد. البته هیچ منبعی نیز رسما تمایل MTN به سرمایه گذاری در فیبرنوری ایران را اعلام نکرده و منبعی مبنی بر درخواست این شرکت از ایران برای افزایش دوره انحصار وجود ندارد.

سعادت تصریح کرد: تمدید انحصار ایرانیان نت خلاف قوانین اصل 44، اقتصاد مقاومتی و پروانه های FCP است. اگر دولت به پروانه هایی که واگذار می کند، متعهد نباشد اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری ها در کشور از بین می رود و باید فاتحه سرمایه گذاری در کشور را خواند.

وی ابراز امیدواری کرد: از مرداد ماه دیگر اپراتورهای دارای پروانه نیز بتوانند به بازار فیبرنوری وارد شوند.

.

تعرفه تلفن ثابت گران شد/ اجرا از ماه آینده

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از 30 ریال به 45 ریال افزایش می‌یابد و از اول ماه آینده اجرایی می‌شود.

محمود واعظی پس از نشست برررسی وضعیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات افزود: در زمان هم کدسازی تلفن ثابت این تصور وجود داشت که با توجه به تعرفه 30 ریالی تلفن ثابت، مشترکان این تلفن را به تلفن همراه که تعرفه ای 18 برابری دارد، ترجیح می دهند.

وی گفت: متاسفانه مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملا تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم.

واعظی افزود: در شرایط کنونی نیز یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حدود 14 برابر یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، بر این اساس افزایش در نظر گرفته شده برای تلفن ثابت چندان زیاد نیست و امیدواریم شرکت مخابرات با این افزایش تعرفه در بحث سرمایه‌گذاری فعال عمل کند.

وزیر ارتباطات درباره ترابردپذیری (جابه‌جایی) اپراتور تلفن همراه با فقط شماره نیز گفت: این پروژه بسیار سنگین است و قرار بود در 27 اردیبهشت عملیاتی شود البته آنچه مربوط به زیرساخت ها بود آماده شده و به صورت آزمایشی نیز راه‌اندازی شده است، با این حال چند اشکال فنی وجود دارد که تلاش داریم این اشکالات را میان سه اپراتور برطرف کنیم و در آینده نزدیک اجرایی شدن این طرح را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره جلسه خود با فعالان بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزود: بخش دولتی در حوزه ارتباطات باید کوچک شود و ما تلاشمان باید در جهت حمایت و بستر سازی برای توسعه بخش خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات با اشاره به صدور پروانه های مختلف برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکنون افزایش فعالیت بخش خصوصی در توسعه خدمت رسانی به مردم و اشتغالزایی موثر بوده است.

واعظی افزود: تلاش داریم با کاهش قیمت پهنای باند و ایجاد تفکیک در پهنای باند داخلی و بین المللی زمینه‌ای را فراهم آوریم تا قیمت استفاده برای مردم به خصوص در بخش پهنای باند داخلی کاهش یابد.

وی گفت: ما شرکت های دانش بنیان را برای تولید محتوای داخلی و نوشتن اپلیکیشن های جدید تشویق می کنیم و می کوشیم تا خدمت رسانی جدید به مردم ارائه شود.

واعظی ارزیابی خود را از نشست با فعالان بخش خصوصی مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری این نوع جلسات باعث می شود امکان بررسی و رفع مشکلات بخش خصوصی بیشتر فراهم شود.

.

آغاز ثبت‌نام در مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین

چهارمین دوره مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی و پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف در سه حوزه جنگل‌بانی، امداد و نجات و ارسال محموله امدادی برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی شریف به منظور توسعه فناوری‌های موجود در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین، شناخت استعدادها و همچنین هدف‌دهی و ارزشیابی ساختارهای موجود، مسابقات متفاوتی را با عنوان «مسابقه دانشجویی طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین» بطور مستمر برگزار می‌کند. هدف از برگزاری این مسابقات که تاکنون سه دوره از آن توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است، هدایت استعدادهای خلاق، گسترش و توسعه فرایند ارتباط با صنعت و پرورش استعدادهای دانشگاهی برای مواجهه با مسائل متنوع و کاربردی صنعت هوایی ایران و جهان است.

در این دوره از مسابقات که با همکاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و شرکت صنایع هوایی قدس برگزار خواهد شد، مأموریت پرنده بدون سرنشین که می‌تواند از نوع بال‌ثابت و یا روتورکرافت باشد، بر این اساس تدوین شده است که سامانه قادر باشد دو فرایند مجزا را در مدت زمان محدود در بهترین حالت ممکن انجام دهد. هر تیم باید در عملیات پرواز روی منطقه جنگلی (جنگل‌بانی)، با نصب حداقل یک دوربین عکس‌برداری و قابلیت نصب دوربین دوم فیلم‌برداری بتواند در محدوده ارتفاعی بین 500 تا 8000 پا از سطح زمین (AGL)، وسیله‌ای مکانیکی مانند کامیون را با رنگ‌هایی غیر استتاری (قرمز و سفید) در بین درختان شناسایی کرده و هم‌زمان موقعیت وسیله شناسایی‌شده را به یک پایگاه، در محدوده 5 کیلومتری از خود مخابره کند. همچنین در عملیات تکمیلی (امداد) پس از تشخیص هدف (خودرو)، محموله مشخصی را بین وزن 500 تا 2000 گرم (حاوی اقلامی مناسب برای کمک‌های اولیه) در شعاعی کمتر از 50 متر از هدف شناسایی‌شده به صورت ایمن رها کند.

بر اساس این گزارش، ثبت‌نام چهارمین دوره این مسابقات از  29 خردادماه آغاز شده و تا 19 تیرماه ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در این مسابقه به نشانی اینترنتی www.iudc.ir مراجعه کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر