;
coinex

ایراتک/معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان ، شکست انحصار اینترنت دولتی و اجباری شدن استفاده از تلفن ثابت (1 تیر 95)

ایراتک/معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان ، شکست انحصار اینترنت دولتی و اجباری شدن استفاده از تلفن ثابت (1 تیر 95)

مهم ترین اخبار تکنولوژی کشور را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• اعلام جزئیات اعطای معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

• تلاش برای شکست انحصار دولتی تامین اینترنت کشور

• اجباری شدن استفاده از تلفن ثابت

.

اعلام جزئیات اعطای معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان

جزئیات فرایند و مراحل اعطای معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان در سال مالی 1394 اعلام شد.

سید محمد صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اطلاعات شرکت هایی که تا پایان سال 1394 به تائید «کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان» رسیده اند، به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آن ها، طبق سال‌های گذشته به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان گفت: برای سال مالی 1393 اطلاعات حدود هزار و 300 شرکت دانش بنیان و مصادیق فعالیت‌های دانش بنیان آن‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد و معافیت مالیاتی شرکت‌ها اعمال شده و یا در مراحل نهایی رسیدگی و اعمال معافیت است.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان افزود: اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته برای تکمیل پرونده‌ها و اطلاعات حدود دو هزار و 150 شرکت دانش بنیان که تا سال 1394 به تائید رسیده اند، انجام شده و با اعلام رسمی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تائید، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا پایان تیرماه 1395 اظهارنامه خود را تکمیل کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

.

اطلاع‌رسانی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی

صاحبکار درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی این شرکت ها گفت: بر اساس ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های متقاضی فقط برای کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود که به تائید کارگروه رسیده، می‌توانند درخواست معافیت مالیاتی کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول معافیت مالیاتی نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: کالاها و خدمات دانش‌بنیان تائید شده شرکت‌ در سال مالی 94 در قسمت پیام‌های کارتابل اختصاصی هر شرکت بر روی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاع‌رسانی شده و شرکت‌ها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و شرکت‌ها فقط برای این کالاهای تائید شده می‌توانند تقاضای معافیت مالیاتی دهند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان درباره میزان و زمان بهره مندی از معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، از تاریخ تائید در کارگروه می‌توانند از معافیت استفاده کنند. بنابراین اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان، قبل از تاریخ تأیید کارگروه محقق شده باشد، نمی‌توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا کنند.

صاحبکار تاکید کرد: چنانچه شرکت‌ها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائید شرکت توسط کارگروه توجه نکنند، ممکن است در مسیر رسیدگی پرونده‌های مالیاتی توسط ممیزان ادارات امور مالیاتی، اشکالاتی پیش آمده و ضمن عدم امکان استفاده از معافیتها، مشمول برخی جرائم مالیاتی شوند.

.

نحوه تکمیل اظهارنامه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

صاحبکار اظهار کرد: در جدول شماره (6) اظهارنامه مالیاتی، 19 مورد معافیت وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند همزمان برای برخی از این معافیت‌ها تقاضا دهند. معافیت‌های مربوط به قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مندرج در جدول شماره (6) اظهارنامه مالیاتی عبارت است از: الف- ردیف 15 جدول 6 اظهارنامه: شرکت‌های دانش‌بنیان (بند الف ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان) ب- ردیف 16 جدول 6 اظهارنامه: واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی واقع در پارکهای علم و فناوری (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان).

صاحبکار افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پایان سال 1394 مورد تائید کارگروه بوده اند، برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (15) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند. نحوه تکمیل درست این سطر در راهنمای تکمیل اظهارنامه توضیح داده شده است.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان گفت: معافیت مالیاتی برای واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی که همه فعالیت‌های آنها در پارک‌های علم و فناوری انجام می شود، بر مبنای ماده (9) قانون اجرایی می‌شود و این شرکتها از سوی مدیریت پارک به اداره امور مالیاتی همان منطقه معرفی می‌شوند. لذا واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی می‌توانند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، درخواست معافیت خود را در ردیف (16) جدول (6) اظهارنامه وارد کنند که با عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در پارک‌های فناوری (ماده 9 قانون)» مشخص شده است و برای تکمیل اظهارنامه خود حتماً با مسؤولان پارک فناوری مربوطه مشورت کنند.

.

روایت تنها تلاش برای شکست انحصار دولتی تامین اینترنت کشور/ فروش اینترنت 4 میلیون تومانی به 27 میلیون صحت دارد

تنها مجموعه ایرانی که در راه شکست انحصار تامین اینترنت کشور قدم گذاشته و در بازار جهانی حضور دارد، به دو سؤال اساسی درباره قیمت اینترنت پشت مرزهای ایران و مقایسه واقعی قیمت اینترنت ایران با نرم جهانی پاسخ داده است.

رفع انحصار تامین اینترنت کشور و مشارکت بخش خصوصی در واردات اینترنت به کشور، همواره یکی از خواسته های فعالان این بخش بوده است. سدی که به زعم بسیاری تاکنون مهم ترین عامل گرانی اینترنت در کشور بوده است.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، روایت نخستین تلاش برای مشارکت در تامین اینترنت کشور و شاید قدم برداشتن در راه شکست انحصار تامین اینترنت کشور را روایت می کند.

محمدرضا کریمی می گوید: در سال های اخیر، یک تعاونی ایرانی اقدام به احداث فیبر نوری و فراهم کردن لینک پهنای باند اینترنت بین‌الملل در جنوب کشور کرد. در این زمینه ملی کار شد؛ زیرا با توجه به فعالیت شرکت‌های خارجی و دلال ها که در رساندن اینترنت به ایران فعالیت دارند احساس نیاز به حضور یک شرکت ایرانی در این رقابت حس می شد.

وی ادامه داد: از روز نخست ورود یک شرکت ایرانی به این بازار، قیمت اینترنت ارائه شده به شرکت زیرساخت در لب مرز ورودی ایران به نصف کاهش یافت.

کریمی تصریح کرد: در لب مرز شرکت‌های خارجی تأمین‌کننده اینترنت، بازار تضمین شده‌ای به نام ایران داشتند که علیرغم اینکه این شرکت‌های بزرگ می توانستند قیمت ها را ارزان‌تر کنند اما همه با هماهنگی هم از این بازار منتفع می‌شدند و در این بین تنها منافع ملی ایران به نحو مطلوب تامین نمی شد.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ادامه داد: اما زمانی که یک شرکت ایرانی وارد شد شرکت‌های خارجی با دامپینگ تلاش کردند مانع از حضور آن در بازار شوند. علاوه بر این، در آن زمان عملاً روی کابل‌هایی به ایران سرویس ارائه می‌شد که عمر مفیدشان گذشته بود و ماجراهای لنگر کشتی و کابل دریایی اینترنت به یک اصطلاح رایج تبدیل شده بود.

وی درباره شرایط اقتصادی برای تامین کننده ایرانی بخشی از پهنای باند کشور، توضیح داد: اکنون علیرغم رشد تصاعدی نیاز به پهنای باند در کشور از 4 هزار و 200 گیگ ظرفیتی که این شرکت ایرانی تهیه‌ کرده کمتر از یک درصد زیر بار است. البته توقع هم نداشتیم ظرف یک یا 2 سال سرمایه‌گذاری انجام شده بازگردد.

.

موضوع فروش اینترنت 4 میلیونی به 27 میلیون صحت دارد؟

کریمی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اینترنت کشور در لب مرز حضور دارید، آیا موضوعاتی که درباره قیمت ارزان اینترنت بین‌الملل در پشت مرز ایران بیان می‌شود، صحت دارد، گفت: موضوعاتی که به دفعات درباره نرخ اینترنت بین الملل در پشت مرز اعلام می‌شوند صحیح دارد. یک لینک STM1 (معادل 155 مگ) پشت مرز حدود 5 میلیون تومان (3 تا 4 هزار دلار) قیمت دارد که تاکنون به قیمت 27 میلیون تومان در کشور فروخته می‌شد و مابه‌التفاوت این رقم، هزینه‌های شرکت انتقال و پالایش و … است که اضافه می‌شود.

.

مقایسه قیمت اینترنت ایران با نرم جهانی واقعی است؟

کریمی به پرسش مهم دیگری نیز پاسخ داد. این پرسش که همواره کارشناسان اعلام می کنند که قیمت اینترنت در ایران در مقایسه با دیگر کشورها گران است اما مسئولان وزارت ارتباطات می گویند اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان است، واقعیت مقایسه قیمت اینترنت ایران با نرم جهانی چگونه است؟

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران توضیح داد: ایران در بخش اینترنت در سرویس به کاربر نهایی ارزان‌ترین و در پهنای باند اختصاصی (منبع) گران‌ترین اینترنت را دارد.

وی تشریح کرد: برای مقایسه قیمت اینترنت، باید درآمد سرانه و عرف هزینه های دیگر سبد خانوار را به علاوه قیمت سرویس در دیگر کشورها در نظر گرفت. متوسط قیمت سرویس اینترنت در ایران ماهانه 20 هزار تومان (5 دلار) است و قیمت هر گیگ حجم اضافه حدود 1 دلار است که در این مقایسه قیمت سرویس 5 یا 6 دلار در ماه (صرف‌نظر از کیفیت) نرم مناسب و تقریبا ارزان است. بنابراین هزینه اینترنت در سبد اقتصادی خانوار ایرانی زیاد نیست.

وی ادامه داد: مشکل مردم کیفیت سرویسی است که با این هزینه ارائه می شود.

کریمی ادامه داد: ایران در قیمت منبع گران‌ترین اینترنت جهان را دارد که این تفاوت میزان سود در بازار اینترنت را نامتوازن کرده است.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران گفت: سود چند صد درصدی در بخشی از زنجیره اینترنت و سود 15 درصدی در بخشی دیگر، قیمت اینترنت در کشور را نامتوازن کرده است و سود این صنعت در کل زنجیره یکسان پخش نمی شود که رشد نامتوازن در صنعت را در آینده در پی خواهد داشت.

.

محاسبه حداقل کارکرد ماهانه مکالمات برای تلفن ثابت الزامی شد/ افزایش ۵۰ درصدی تعرفه در انتظار مجوز دولت

مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مبنی بر افزایش 50 درصدی تعرفه تلفن ثابت و حداقل کارکرد الزامی ماهانه در انتظار اخذ مجوز از دولت است و پس از آن نهایی خواهد شد.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تازگی مصوبات تازه ای درباره تغییر تعرفه اینترت و تلفن ثابت داشته که با حساسیت عجیبی، برای مدت زیادی جزئیات محرمانه مانده است.

اخیرا توسط وزیر ارتباطات، افزایش تعرفه 50 درصدی هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت اعلام شده است.

به این ترتیب تعرفه هر دقیقه مکالمه داخل داخل شهری از 30 ریال به 45 ریال افزایش یافته است.

اگرچه به نظر می‌رسید اعلام وزیر پایان ماجرای تعرفه تلفن ثابت باشد، اما مصوبه کمیسیون درباره تلفن ثابت دارای بندهای دیگری نیز است.

طبق یکی از بندهای این مصوبه، حداقل کارکرد نیز برای هر خط در دو بخش شهری و روستایی تعیین شده و گمانه زنی های تعیین 5 سطح آبونمان با میزان دقایق مشخص مکالمه به حقیقت تبدیل نشد.

این مصوبه باید برای افزایش قیمت مجوز دولت را اخذ کند و پس از آن نهایی خواهد شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: farsnews ، isna


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر