;
coinex

ایراتک/ طراحی ماهواره های کوچک ، راه اندازی 3 شبکه اجتماعی ایرانی و … (8 تیر 95)

ایراتک/ طراحی ماهواره های کوچک ، راه اندازی 3 شبکه اجتماعی ایرانی و ... (8 تیر 95)

مهم ترین اخبار فناوری ایران را با ایراتک دنبال کنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• طراحی ماهواره های کوچک در ایران

• راه اندازی 3 شبکه اجتماعی ایرانی

• فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت

• درآمد اپراتورهای موبایل از خدمات ارزش افزوده در سال گذشته

• اعزام تیم‌های برتر رباتیک ایران به مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان‌

• نقشه‌برداری از مغز با جدیدترین تجهیزات روز دنیا در کشور

.

طراحی ماهواره‌های کمتر از 15 کیلوگرم در ایران کلید خورد

رییس مرکز ملی فضایی ایران با بیان اینکه ساخت ماهواره‌های زیر 15 کیلوگرمی مورد توجه دنیا قرار گرفته است، گفت: ایران نیز این فناوری را در دست دارد و طراحی ماهواره‌های پایه در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده است.

منوچهر منطقی تصریح کرد: امروزه در دنیا ساخت و استفاده از ماهواره‌های زیر 15 کیلوگرمی مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر کشورها در این حوزه فعالیت می‌کنند و در ایران  نیز چندین دانشگاه در طراحی و ساخت ماهواره‌های 25 تا 50 کیلوگرم به فناوری ماهواره‌های کوچک رسیده‌اند.

وی افزود: در حوزه ساخت ماهواره دانشگاهی در کشور سه محصول پایه مورد توجه قرار گرفته است؛ ماهواره‌های زیر 15 کیلوگرم، 70 کیلوگرمی و 150 کیلوگرمی که به عنوان سه ماهواره پایه در سطح ملی برای رفع نیازهای مختلف موره بهره برداری قرار می‌گیرند؛ از این سه نوع ماهواره پایه همانگونه که اشاره شد دنیا تمایل و توجه بیشتری روی ماهواره زیر 15 کیلوگرم دارد.

به گفته منطقی، برای تولید انواع ماهواره‌ها با دانشگاه‌هایی که توان و استعداد ساخت آنها را دارند، مذاکراتی کرده‌ایم و طراحی آنها در این دانشگاه‌ها آغاز شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های ما قبلاً فناوری طراحی و ساخت ماهواره در مقیاس 25 تا 50 کیلوگرم را بدست آورده‌اند و باتوجه به اینکه قصد داشتیم به سمت کاربری برویم از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم ماهواره هایی که طراحی می‌کنند حداقل سه سال در مدار باقی بمانند، زیرا معمولاوقتی ماهواره‌ای در سطح آزمایشگاهی به فضا پرتاب می‌شود، کمتراز 6 ماه در فضا می‌ماند و فناوری ماهواره که درفضا برای مدت طولانی باقی می‌ماند، فاصله معنی داری با ماهواره‌های سطح آزمایشگاهی دارد.

رییس مرکز ملی فضایی ایران اظهار کرد: این سه محصول پایه حداکثر بین 18 تا 24 ماه طراحی و ساخته می‌شوند.

وی در خصوص چرایی ساخت ماهواره‌ها در ابعاد مختلف، گفت: هر یک از ماهواره‌های ساخته شده در وزن‌های مختلف کاربردهای خاص خود را دارد و در بخش‌های مختلفی مانند مخابراتی، سنجشی یا موقعیت یابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منطقی با بیان اینکه میزان کارایی ماهواره‌های زیر 15 کیلوگرم بیشتر از دیگر ماهواره‌ها است، خاطرنشان کرد: پرتاب ماهواره‌های سبکتر به فضا ساده‌تر و سریع تر است و ده‌ها ماهواره کوچک به صورت شبکه ای مورد استفاده قرار می گیرند و کار ماهواره‌های بزرگ را انجام می‌دهند.

.

۳ شبکه اجتماعی ایرانی راه‌اندازی می‌شود

دبیرشورای عالی فضای مجازی گفت: کسانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت رسانه‌ای دارند، باید خود را برای اخذ مجوز از این شورا آماده کنند.

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه تلاش می‌شود فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ضابطه‌مند شود، اظهار کرد: کسانی که در این شبکه‌ها فعالیت رسانه‌ای دارند، باید به زودی خود را برای دریافت مجوز آماده کنند.

وی رعایت الزامات دینی، اخلاقی و قانونی را برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌های داخلی چه در بخش مکتوب و چه در بخش صوتی و تصویری تاکنون پایبندی خود را به این الزامات نشان داده‌اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی یادآورشد: اکثر شبکه‌های اجتماعی مجازی در خارج از مرزهای کشورمان قرار دارند که همین عاملی است تا چندان پایبند به الزامات داخلی نباشند.

فیروزابادی به تصویب طرحی در این شورا که در آن مقرر شده همه شبکه‌‌های پیام‌‌رسان فعال در کشور در یک دوره یک ساله، ذخیره‌‌سازی داده‌‌های خود را در داخل کشور انجام دهند، اشاره و ابراز امیدواری کرد: پس از این الزام همه کسانیکه قصد دارند در شبکه‌های اجتماعی برای ایران فعالیت داشته باشند با انتقال سرورهای خود پایبندی به قوانین کشورمان را نشان دهند تا امنیت این شبکه‌ها برای کاربران داخلی ارتقا یابد.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی داخلی اشاره کرد و یادآورشد: اکنون در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا اقدام به راه‌اندازی کنسرسیومی برای شبکه اجتماعی کند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: مذاکره با اپراتورهای داخلی هم با هدف تشویق آنها برای ایجاد شبکه اجتماعی داخلی ادامه دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد: مذاکره‌ها به نتیجه برسد و بزودی سه شرکت داخلی فعال با توانایی جذب بیش از 10 میلیون مشترک راه‌اندازی شود.

فیروزآبادی از تلاش برای جذاب‌سازی فعالیت در این بخش برای شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم تا با اقدام‌های مناسب طرح‌های این بخش دارای فایده اقتصادی برای فعالان باشد. مصمم به حمایت از ایجاد سه شبکه پیام‌‌رسان داخلی هستیم تا به کاربران ایرانی خدمات ارایه دهند.

دبیرشورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: قیمت ظرفیت برای تولید محتوای داخلی به شدت کاهش داده شده و شبهه رایگان شده است تا تولیدکنندگان محتوا بیشتر به این سمت جذب شوند.

وی اعلام کرد: با اقدام‌های صورت گرفته تولیدکنندگان محتوای داخل برای تولید بیشتر تشویق شوند.

این گزارش حاکی است دبیر شورای عالی فضای مجازی پیش تر اعلام کرده بود، امسال تلاش می‌شود حوزه‌هایی که بیشترین فعالیت را در فضای مجازی دارند مورد حمایت جدی‌تری قرار گیرند که مهم‌ترین آنها راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و صیانت از فضای مجازی است.

پیش از این محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از سیاست‌های خود را حمایت جدی از ایجاد شبکه‌های پیام‌‌رسان داخلی عنوان کرده و گفته بود: ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی مورد حمایت جدی خواهد بود.

رئیس جمهوری در دیدار نوروزی خود با مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شانزدهم فروردین ماه جاری، بر ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی تاکید کرده و گفته بود: این گونه نباشد که مردم به شبکه‌های پیام‌‌رسان خارجی بیش از داخلی‌ها اطمینان کنند.

.

فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای جذب شرکت

فراخوان پذیرش شرکت در مرکز رشد پارک علم و فناوری و مرکز رشد شعبه پردیس ابوریحان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران منتشر شد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور حمایت از تجاری‌سازی محصولات/خدمات فناورانه قابل ارائه به بازار شرکتهای نوپا و افزایش هم‌افزایی علمی و ارتقای فناوری، نسبت به پذیرش تعداد محدودی شرکت در مرکز رشد اقدام کرده است.

تمام متقاضیان باید شرایط اولیه پذیرش در مرکز رشد را بصورت دقیق مطالعه کرده و در صورتی‌که حائز شرایط اولیه هستند، نسبت به تکمیل کاربرگ‌ها و ارسال درخواست تقاضای پذیرش اقدام کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، اگر شرکتی به نمونه محصول یا خدمت قابل ارائه به بازار دست یافته و در حال حاضر به عنوان یک شرکت نوپا در حال کار است و یا تیم کاری خود (هیات موسس) را تشکیل داده و در شرف ثبت شرکت است، می‌تواند در صورت داشتن شرایط «عدم عضویت و استفاده از تسهیلات سایر مراکز رشد کشور»، «ارائه معرفی‌نامه از پردیس ابوریحان جهت تقاضای استقرار (صرفا ویژه متقاضیان پذیرش در مرکز رشد شعبه پردیس  ابوریحان)»، «ارائه‌دهنده محصولات و خدمات در سطوح فناوری متوسط به بالا (منظور، محصولات و خدماتی است که از فرایندهای تحقیق و توسعه و یا مهندسی معکوس تولید شده باشند)»، «وجود محصول/ خدمت در حال ارائه به بازار (و یا آماده ارائه به بازار)» و  «وجود طرح کسب و کار شامل مدل کسب وکار و برنامه مالی اداره شرکت با تأکید بر نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز» برای ورود به پارک در مرکز رشد اقدام کند.

آخرین مهلت بابت ارسال مدارک و ثبت نام در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تا پایان روز شنبه، 19 تیرماه و یا ارسال 30 درخواست اول است. همچنین آخرین مهلت بابت ارسال مدارک و ثبت نام در مرکز رشد شعبه پردیس ابوریحان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تا پایان روز شنبه، 19 تیرماه و یا ارسال 20 درخواست اول است.

.

درآمد اپراتورهای موبایل از خدمات ارزش افزوده در سال گذشته/ روند جهانی درآمد دیتا و ارزش افزوده افزایشی است

معاون وزیر ارتباطات درآمد اپراتورهای تلفن همراه از خدمات ارزش افزوده در سال گذشته را اعلام کرد و گفت: طبق روند جهانی درآمدهای سنتی صوت و پیامک‌ در حال کاهش و درآمد دیتا و ارزش افزوده در حال افزایش است.

درآمد اپراتورهای تلفن همراه از خدمات ارزش افزوده در سال گذشته را اعلام کرد.

معاون امور دولت و استان های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: خدمات ارزش افزوده به تمامی سرویس هایی گفته می شود که بر بستر سرویس های پایه مانند صوت، پیامک، دیتا، کدهای کوتاه دستوری (USSD) و پیام چند رسانه ای ارائه می شود.

وی گفت: در سال گذشته اپراتور همراه اول هزار و 200 میلیارد تومان و اپراتورهای ایرانسل و رایتل هزار میلیارد تومان از محل خدمات ارزش افزوده (VAS) درآمد کسب کرده‌اند.

براری تصریح کرد: در روند جهانی درآمدهای سنتی صوت و پیامک‌ در حال کاهش و درآمد دیتا و ارزش افزوده در حال افزایش است. در ایران نیز صنعت ICT در حال رشد است و شرایط بازار و ذائقه مردم تغییر کرده است.

.

اعزام تیم‌های برتر رباتیک ایران به مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان‌

دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به عنوان پرافتخارترین تیم بین‌المللی ایرانی جهان در عرصه رباتیک به منظور شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان، راهی شهر لایبزیک شد.

مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگزاری مسابقات جهانی ربوکاپ، گفت: این رقابت‌های علمی-تحقیقاتی هر سال با حضور بهترین تیم‌های رباتیک جهان، زیر نظر فدراسیون جهانی ربوکاپ و در یکی از کشورهای فعال در این زمینه، در لیگ‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال نیز این مسابقات از 8 تا 16 تیرماه 95 به میزبانی شهر لایبزیک آلمان با حضور کشورهای ایران، آلمان، آمریکا، پرتغال، اتریش، چین، برزیل، هلند، ترکیه، مکزیک، ژاپن، کانادا و سنگاپور برگزار می‌شود و تیم‌های مطرحی از ایران همچون دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه‌های آزاد اسلامی پرند، یزد و تیم‌های دانش‌آموزی از دبیرستان‌های علامه حلی، فرزانگان و شاهد در آن حضور خواهند داشت.

.

نقشه‌برداری از مغز با جدیدترین تجهیزات روز دنیا در کشور

با افتتاح پیشرفته‌ترین آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز خاورمیانه، امکان نقشه‌برداری از مغز با جدیدترین تجهیزات روز دنیا در کشور مهیا می‌شود.

محمدرضا آی، رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز اظهار کرد: محققان کشور با راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز قادر خواهند بود بروزترین تحقیقات خود را بدون نگرانی از دسترسی به تجهیزات مورد نیاز انجام دهند؛ در واقع با تجهیز این آزمایشگاه در حوزه‌های مختلف علوم اعصاب شناختی و سایر حوزه‌های متاثر از این دانش مانند آموزش و پرورش شناختی، مدیریت و اقتصاد شناختی و درمان و توانبخشی شناختی می‌توان به تحقیق پرداخت.

وی درباره این آزمایشگاه گفت: تحقیقات در زمینه نقشه برداری مغز در کشورمان نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای است که اکثر این تجهیزات در بیمارستان‌ها قرار دارد، بارها شاهد بودیم که محققان برای انجام تحقیقات نیمه شب به این مراکز مراجعه کردند.

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی پژوهشکده فناوری‌های نوین پزشکی افزود: بر این اساس وجود این آزمایشگاه نیاز بود تا محققان در ساعات مفید روز به تحقیق بپردازند؛ ضمن اینکه دستگاه‌های داخل بیمارستان‌ها با هدف درمان و تحقیق بر روی بیماران خریداری می‌شود و ممکن است فاقد بسیاری از قابلیت‌های تحقیقاتی باشد.

آی با بیان اینکه تجهیزات این آزمایشگاه برای انجام تحقیقات متخصصان خریداری شده است، گفت: با وجود این مرکز انتظار می‌رود سرعت رشد تحقیقات بیشتر شود و محققان زمان بیشتری را برای تحقیقات صرف کنند و از آنجا که این مکان آزمایشگاهی ملی است، تمام محققان کشور از امکانات آن بهره برداری می‌کنند.

مدیرگروه فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تمام امکانات مورد نیاز برای انجام تحقیقات مغزی برای این آزمایشگاه خریداری شده است، به عنوان مثال دستگاه ام.آر.آی که در این مرکز وجود دارد، خاص است یا دستگاه EEG که سیگنال گیری را همزمان با ام.آر.آی انجام می‌دهد، همچنین دستگاه تی‌.ام‌.اس برای انجام تحریک مغزی با استفاده از نویگیشن همه نوید دهنده این مطلب است که محققان و پژوهشگران از این پس برای انجام هر نوع تحقیقی در حوزه نقشه برداری مغز از نظر تامین تجهیزات با مشکل مواجه نخواهند شد.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در پایان با بیان اینکه آزمایشگاه بعد از پایان ماه مبارک رمضان در مراسمی رسمی افتتاح می‌شود، اظهار کرد: این آزمایشگاه هویت کاملا مستقل دارد، برای انتخاب مکان آزمایشگاه طی فراخوانی از دانشگاه‌ها خواسته شد آمادگی خود را اعلام کنند و فضایی در اختیار بگذارند که از این میان دانشگاه تهران فضای بهتری را در اختیار ما قرار داد.

بر اساس این گزارش، تاسیس اولین آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز دو سال پیش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم شناختی جهت پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در زمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش‌بنیان و روزآمد در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز شده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، farsnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر