;
coinex

چه بخواهید چه نخواهید، اندروید نوقا (Nougat) نام رسمی اندروید N است!

چه بخواهید چه نخواهید، اندروید نوقا (Nougat) نام رسمی اندروید N است! اندروید نوقا نامی است که گوگل برای اندروید N خود برگزید.

پس از ماه ها انتظار بالاخره گوگل تصمیم گرفت نام نهاییِ انتخاب شده برای اندروید N خود را رسما معرفی کند و اندروید نوقا ! (نوگات) نامی بود که در نهایت بر روی جدیدترین نسخه اندروید این کمپانی گذاشته شد.

حدودا دو ماه پیش بود که گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان I/O خود اعلام کرد که قصد دارد طرفدارانش را به مسابقه ای برای نام گذاری اندروید N دعوت کند. گوگل در این کنفرانس اعلام کرد که علاقه مندان می توانند با مراجعه به بخش مشخصی از وب سایت اندروید در این مسابقه شرکت کرده و خودشان، نام شیرین و خوشمزه اندروید بعدی را انتخاب کنند.

پس از اعلام این خبر، در جای جای دنیا تلاش های بیشماری صورت گرفت و مردمان هر کشور تمایل داشتند نام شیرینی سنتی مخصوص به خودشان بر روی هفتمین نسخه اندروید گوگل، اندروید N، قرار گیرد. در کشور ما نیز کمپین های مختلفی برای نام گذاری اندروید N استارت زده شد که از جمله آن ها می توان به نقل، نبات و یا حتی نان قندی اشاره کرد.

همان طور که در تصویر هم کاملا مشخص است، نام های زیادی برای اندروید N پیشنهاد شده بود که از جمله آن ها می توان به نقل (پایین تصویر سمت راست)، Nankhatai (وسط تصویر سمت چپ، نوعی شیرینی که در هند و پاکستان شهرت دارد. این کلمه ترکیبی از "نان" کلمه ای فارسی و "خطائی" کلمه ای افغانی به معنی بیسکوئیت است)، نان (سمت راست تصویر)، نوگات (Nougat، گوشه بالا سمت راست تصویر) و ... اشاره کرد.

همان طور که در تصویر هم کاملا مشخص است، نام های زیادی برای اندروید N پیشنهاد شده بود که از جمله آن ها می توان به نقل (پایین تصویر سمت راست)، Nankhatai (وسط تصویر سمت چپ، نوعی شیرینی که در هند و پاکستان شهرت دارد. این کلمه ترکیبی از “نان” کلمه ای فارسی و “خطائی” کلمه ای افغانی به معنی بیسکوئیت است)، نان (سمت راست تصویر)، نوگات (Nougat، گوشه بالا سمت راست تصویر) و … اشاره کرد.

از میان تمامی این واژه های شیرین و لذیذ پیشنهادی، گوگل نام نوگات (Nougat) یا همان شیرینی بادامی (نوقا) را برای اندروید خود برگزید. حال ببینیم Nougat در لغت به چه معناست و دقیقا به چه نوعی از شیرینی اشاره دارد. با تکرا همراه باشید.

.

تعریف Nougat در لغت نامه های معتبر

نوگات (Nougat) در دیکشنری کمبریج این گونه تعریف شده است: “یک مواد غذایی سخت (سفت) جویدنی و شیرین به رنگ سفید یا صورتی و معمولا به همراه آجیل (مغزهای روغنی)”.

حال در فرهنگ ما، نوگات (Nougat) همان شیرینی نوقا است. نوقا یکی از شیرینی های سنتی تبریز بوده و گفته می شود زادگاه این شیرینی خاورمیانه و اروپای جنوبی است.

تعریف نوگات در سرویس مترجم خود گوگل (که با دیکشنری آکسفورد یکی است) نیز بدین گونه است: “نوعی از آب نبات است که از شکر، عسل، مغزهای روغنی و سفیده تخم مرغ تهیه می شود”. علاوه بر این تعریف، اولین ترجمه پیشنهادی مترجم گوگل به زبان فارسی نیز نان بادامی است که البته به نظر می رسد به زودی نام نوقا به عنوان ترجمه اصلی این لغت از جانب سرویس مترجم گوگل انتخاب شود.

.

آیا اندروید نوقا بهترین نام برای اندروید N است؟

گوگل همواره سنتِ نام گذاری ثابتی برای نسخه های مختلف اندروید داشته است. این کمپانی بر روی تمامی نسخه های سیستم عامل موبایلیِ محبوب خود، اسم هایی لذیذ و دلچسب انتخاب کرده و البته همواره سعی داشته این نام ها، باب میلِ طرفدارانش باشد (تنها نسخه های 1.0 و 1.1 از نام اختصاصی برخوردار نبودند).

.

با تمامی این صحبت ها و در حالی که همگان انتظار داشتند نام نوتلا بر روی جدیدترین نسخه اندروید گذاشته شود، گوگل بسیاری از طرفدارانش را با انتخاب نام Nougat (نوقا) به عنوان نام رسمی اندروید N، شگفت زده کرد. هرچند همواره در هر سال، عده ای از مردم از نام گذاری نسخه های اندروید گله و شکایت داشته و طبق معمول هر سال، امسال نیز انتظار این اتفاق می رفت، اما شاید اکثریت طرفداران این سیستم عامل با این نظر موافق باشند که نوتلا (احتمالا) کمی خوشمزه تر و محبوب تر از نوقا است!

.

چه نام هایی شایستگی اندروید N را داشتند؟

همان طور که در تصویر ابتداییِ این مقاله مشاهده کردید، نام های پیشنهادیِ شیرین و خوشمزه ای جلب توجه می کنند که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

نوتلا (Nutella): باز هم تاکید می کنیم که بسیاری از طرفداران گوگل انتظارِ این را داشتند که اندروید N، نام نوتلا را برای خود بر می گزیند. این اسم که نام یک برندِ شکلات فندقی است، توسط یک کمپانی ایتالیایی (فِرِرو) تولید می شود و از محبوبیت بسیار زیادی در بین اکثریت مردم جهان برخودار است. طرفداران سیستم عامل اندروید انتظار داشتند همان طور که گوگل در سال 2013 برای نام گذاری اندروید 4.4 با شرکت نستله همکاری کرد و نام کیت کت را بر روی اندروید خود نهاد، امسال نیز برای نامگذاری اندروید N خود، با نوتلا همکاری خواهد داشت که این گونه نشد و گوگل در کمالِ تعجب، نام اندروید نوقا را برای اندروید 7.0 خود انتخاب کرد.

شهد، شربت، نکتار (Nectar): این نام نیز می توانست اسمی با مُسما برای اندروید N باشد. نام گذاری گوگل بر روی نسخه های قبلی اندروید، تماما از جنس آبنبات و شیرینی بودند و بیشتر جزء تنقلات به شمار می رفتند تا مواد غذایی سالم. شاید بد نبود گوگل طرفدارانش را با انتخاب این نام به استفاده از مواد غذایی سالم تشویق می کرد.

بستنی ناپلی (Neapolitan Ice Cream): شاید ما ایرانی ها این بستنی را با این نام نشناسیم اما مطمئن باشید اکثریت ما نیز طعم بسیار عالی این بستنی را تجربه کرده ایم. این بستنی که با نام harlequin ice cream نیز شناخته می شود (harlequin نوعی سگ خالدار است، اشاره به بخش بخش بودنِ این بستنی دارد)، از قطعاتی از بستنی وانیلی، شکلاتی و توت فرنگی در کنار هم تشکیل شده است؛ “در کنار هم اما نه مثل هم”.

از آنجایی که گوگل در چند سال اخیر از شعار “با هم بودن، نه مثل هم بودن” بارها استفاده کرده، چه چیزی می توانست بهتر از این بستنی، شعار گوگل را به اثبات برساند؟ چندین نوع بستنی “با هم و در کنار هم” اما “نه مثل هم”.

در ویدیوی زیر می توانید نام های دیگری که مد نظر طرفداران این سیستم عامل بودند را نیز مشاهده کنید.

.

.

کلام آخر!

با اینکه نوقا (نوگات) تنها یک اسم بوده و اندروید نوقا، اندوید نوتلا، اندروید نقل و یا هر نام دیگری به همان اندروید N اشاره دارند اما احتمالا بتوان گفت که گوگل در نامگذاری اندروید N کمی ضعیف تر از نسخه های پیشین عمل کرده است.

هرچند بسیاری از طرفداران گوگل، Nougat (نوقا) را به دلیل آنکه این کمپانی آن را انتخاب کرده، برحق ترین نامِ ممکن می دانند، اما اگر شما می توانستید نام اندروید N را تعیین کنید، آن را چه می نامیدید؟ آیا واقعا انتخاب اول شما اندروید نوقا بود؟ نام های پیشنهادی خود را که با حرف “N” شروع می شوند و فکر می کنید بهتر از نوگات (نوقا) بوده و شایسته اندروید N هستند را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: تکرا


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر