;
coinex

ایراتک/ دستگیری فاش کننده اطلاعات مشترکان ایرانسل ، قهرمانی ربات های انسان نمای دانشگاه امیرکبیر و … (13 تیر 95)

ایراتک/ دستگیری فاش کننده اطلاعات مشترکان ایرانسل ، قهرمانی ربات های انسان نمای دانشگاه امیرکبیر و ... (13 تیر 95)

مهم ترین اخبار روز علم و فناوری کشور را در ایراتک ورق بزنید. در ایراتک امروز خواهید خواند:

• دستگیری فاش کننده اطلاعات مشترکان ایرانسل

• قهرمانی ربات های انسان نمای دانشگاه امیرکبیر

• جلب سرمایه‌گذار برای طرح‌های نوآورانه با راه‌اندازی بانک اطلاعات

• ۳۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور در جمع موثرترین‌های دنیا

• پتانسیل بالای راه‌اندازی شهر سلولی در استان البرز

.

فاش کننده اطلاعات مشترکان ایرانسل دستگیر شد

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا گفت: خوشبختانه بیشتر اطلاعات درباره حریم خصوصی مشترکان ایرانسل، مربوط به سیم‌کارت‌های سوخته و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته بوده است.

سرهنگ حسین رمضانی درباره افشای اطلاعات حریم خصوصی مشترکان ایرانسل، اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون اخباری درباره نقض حریم خصوصی مشترکان ایرانسل در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

وی افزود: پس از ارائه شکایت اپراتور مورد نظر به مسئولان دولتی و ارجاع پرونده به پلیس فتا تحقیقات کارآگاهان آغاز شد.

به گفته او عامل افشای اطلاعات خصوصی مشترکان این اپراتور یک جوان 19 ساله، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر بود که پس از شناسایی و دستگیری با رویارویی ادله انکار ناپذیر پلیس فتا به جرم خود اعتراف کرد.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در پاسخ به این سوال که میزان ضرر و زیان به مشترکان چقدر است، گفت: خوشبختانه بیشتر اطلاعات مربوط به سیم‌کارت‌های سوخته و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته بوده اما پلیس با انجام تحقیقات جهت رسیدگی بیشتر پرونده را در اختیار مقامات قضایی قرار داده است.

.

مسابقات بین المللی ربوکاپ 2016: قهرمانی ربات‌های انسان‌نمای دانشگاه امیرکبیر/صعود تیم MRL

سرپرست تیم‌های ربوکاپ اعزامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مسابقات بین‌المللی ربوکاپ 2016 گفت: تیم ربات‌های انسان‌نمای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سایز نوجوان موفق به کسب مقام اول رقابت‌های فنی این لیگ شد.

سروش صادق نژاد در این باره افزود: در پایان رقابت‌های فنی مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 که در روز سوم صورت پذیرفت، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رقابت با سایر تیم‌های لیگ ربات‌های انسان‌نما موفق شد با اقتدار به مقام قهرمانی دست یابد.

وی با بیان این که این تیم در سال 2015 و در رقابت‌های این لیگ در کشور چین موفق به کسب عنوان دوم جهان شده بود، اضافه کرد: این رقابت‌ها با حضور تیم‌هایی از کشورهای ایران، آلمان، برزیل و تایوان برگزار شد.

صادق نژاد ادامه داد: بیستمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 با حضور بیش از 200 تیم ازدانشگاه‌ها و مدارس و آموزشگاه‌های مختلف از 45 کشور دنیا در حال برگزاری است و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سه تیم در لیگ ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک و ربات‌های انسان‌نما شرکت کرده است.

عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی ربوکاپ در لیگ ربات‌های انسان‌نما با تاکید بر این که در این دوره از رقابت‌ها مسابقات در سطح بالایی در حال برگزاری است و تیم ها اغلب از آمادگی بالایی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: تغییرات زیادی در قوانین مسابقات صورت پذیرفته است تا تیم‌ها در راستای آماده سازی برای هدف ربوکاپ در سال 2050 که انجام بازی فوتبال بین تیم ربات‌های انسان‌نما و تیم منتخب انسان‌ها در رشته فوتبال است، آماده شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن اعضای هیات رییسه فدراسیون در این لیگ و سایر اعضای کمیته فنی، نقشه راه علمی این لیگ را تا سال 2050 آماده کرده‌اند تا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرف سال‌های معین، تغییرات عمده‌ای در سطح برگزاری لیگ صورت گیرد.

بیستمین دوره رقابت‌های جهانی ربوکاپ 2016 در شهر لایپزیک آلمان در حال برگزاری است.

.

صعود تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مرحله نیمه نهایی

تیم ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک MRL  دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان با غلبه بر تیم  IMMORTSLS دانشگاه تهران به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

در این رقابت‌ها در لیگ ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک تیم MRL  دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در یک بازی حساس و دیدنی موفق شد بر تیم IMMORTSLSدانشگاه تهران غلبه و به جمع 4 تیم پایانی این لیگ صعود کند.

تیم MRL  دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این مرحله برای رسیدن به فینال باید با تیم چین که یکی از تیم‌های قدرتمند و صاحب نام جهان در این لیگ است، مبارزه کند.

تیم پارسیان دانشگاه امیرکبیر نیز به عنوان دیگر تیم ایرانی این لیگ، با شکست یک بر صفر مقابل تیم آمریکا از این مسابقات حذف شد.

.

جلب سرمایه‌گذار برای طرح‌های نوآورانه با راه‌اندازی بانک اطلاعات

رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران از راه‌اندازی بانک اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری کشور خبر داد و گفت: طرح‌های پذیرش شده ‌باید طرح اصلی شرکت بوده و ارائه‌کنندگان نیز آمادگی ارائه طرح خود را به سرمایه‌گذاران و صنعتگران داشته باشند.

اکبر قنبرپور با اعلام این خبر افزود: در مرحله نخست این طرح که به صورت آزمایشی انجام می‌شود، طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای ثبت‌شده در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سه دسته اصلی دریافت می‌شوند.

وی این سه سطح را «سخت افزارهای رایانه‌ای»، «برق قدرت، الکترونیک، کنترل و مخابرات و وسایل، ملزومات» و «تجهیزات پزشکی؛ داروهای پیشرفته» ذکر کرد و ادامه داد: طرح‌های ارائه شده ‌باید طرح اصلی شرکت و یا جزو محصولات و فناوری‌های ثبت‌شده شرکت در سامانه دانش‌بنیان باشد و ارائه کنندگان نیز آمادگی ارائه طرح خود به سرمایه‌گذاران و صنعتگران به شکل مشارکت حقوقی (سهامداری/ همکاری مشترک)، واگذاری لیسانس و واگذاری قطعی و غیره را داشته باشند.

قنبرپور با اشاره به جایگاه این بانک اطلاعاتی در جذب سرمایه به حوزه دانش‌بنیان کشور اظهار کرد: شناسایی طرح‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه و فناورانه کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه، بسترسازی برای توسعه ارتباط میان سرمایه‌گذاران و صنعتگران با صاحبان طرح‌ها و ارائه طرح‌های برتر به فعالان عرصه سرمایه‌گذاری از مهمترین اهداف این طرح است.

رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران با بیان این که برای طرح‌هایی که حائز شرایط باشند، طرح‌کسب و کار تهیه خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارزیابی طرح‌ها و انتخاب طرح‌های واجد شرایط سرمایه‌گذاری، ایجاد دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات از طریق وب، متناظریابی (Match Making) اطلاعات طرح‌ها با حوزه علایق سرمایه‌گذاران و صنعتگران، ایجاد بسترهای برگزاری جلسات با سرمایه گذاران از جمله خدماتی است که برای طرح‌های منتخب در نظر گرفته شده است.

.

۳۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور در جمع موثرترین‌های دنیا

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این‌که  ۳۵ دانشگاه و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین‌های بین‌المللی قرار گرفتند، گفت: بر این اساس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از مجموع پژوهشگاه‌های کشور در جمع یک درصد پراستنادترین‌ها قرار گرفت.

دکتر علی گزنی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی ISI‌ اظهار کرد: بررسی پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) موسسه تامسون رویترز (ISI) نشان می‌دهد که ۳۵ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور به جمع دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا راه یافتند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر کمیت تولید علم و در جمع ۷۰ دانشگاه برتر دنیا در حوزه داروشناسی و سم شناسی در جایگاه ۲۶ دنیا قرار گرفته است. در حوزه مهندسی دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های ۵۰، ۵۲، ۵۶ و ۶۹ دنیا و در حوزه علوم کشاورزی نیز دانشگاه تهران در جایگاه ۶۴ دنیا قرار گرفته‌اند.

.

افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین‌ها

گزنی با تاکید بر این که در خرداد ماه ۱۳۹۴ موثرترین دانشگاه‌های جهان مورد بررسی قرار گرفتند، ادامه داد: این بررسی‌ها نشان داد که ۳۰ دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بودند و در آبان ماه ۱۳۹۴ نیز تعداد دانشگاه‌های کشور به ۳۳ مورد افزایش یافت.

به گفته وی، هم‌اکنون تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین‌ها به ۳۵ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: هر چند پایگاه استنادی آی.اس.آی مدعی است که از طریق نمایه سازی برجسته ترین نشریات، مهمترین بخش علم دنیا را دسترس پذیر کرده است، اما این موسسه در پایگاه شاخص‌های اساسی علم به معرفی موسسات یک درصد برتر دنیا می‌پردازد. این موسسات شامل دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی یا نهادهایی می‌شوند که در حوزه تولید علم فعال هستند.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی با بیان این که ISI‌ به محاسبه تعداد استنادهای دریافتی هر یک از این موسسات می پردازد، یادآور شد: تمام موسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی شده و در نهایت تنها یک درصد از آنها انتخاب می‌شوند. در آی.اس.آی حضور هر موسسه در حوزه‌های موضوعی ۲۲ گانه مورد سنجش قرار می‌دهد، از همین رو یک موسسه می‌تواند بسته به فعالیت‌های موثرش دریک تا چند حوزه موضوعی راه یابد.

.

اهمیت رتبه بندی

گزنی افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در جمع موثرترین‌ها را بیانگر حرکت کشور به سمت افزایش مرجعیت علمی دانست و یادآور شد: هر چند استنادها به عنوان یک پدیده، آفات‌های خاص خود را دارند، اما در طول چند دهه گذشته دنیای علم استناد را به عنوان مهمترین شاخص سنجش میزان مرجعیت علمی مورد تاکید قرار داده است.

وی استنادها را به مفهوم میزان استفاده از علم تولید شده ذکر و اظهار کرد: حضور یک موسسه در جمع موثرترین‌ها در یک حوزه موضوعی نشان از کیفیت و اثرگذاری تحقیقات آن موسسه دارد.

به گفته وی، 100  دانشگاه برتر دنیا حدود یک پنجم کمیت علم دنیا را تولید می‌کنند، اما همزمان آنها بیش از یک سوم از استنادهای دنیا را نیز دریافت می‌کنند.

.

دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع یک درصد برترین‌ها

معاون پژوهشی پایگاهISC با اشاره به اسامی دانشگاه‌های موثر کشور در دنیا، گفت: ۱۴ دانشگاه جامع، ۱۰ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی، ۸ دانشگاه صنعتی، ۲ دانشگاه غیر متمرکز و یک پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع موثرترین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقات جهان قرار گرفتند.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، ایران، بقیهالله و موسسه پاستور ایران در جمع موثرترین‌ها قرار گرفتند.

گزنی یادآور شد: از بین دانشگاه‌های جامع دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، مشهد، بوعلی سینا، رازی، کاشان، گیلان، یاسوج، یزد، الزهرا، سمنان و ارومیه در جمع یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.

وی دانشگاه‌های شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، شاهرود و شیراز را از جمله دانشگاه‌های موثر در میان دانشگاه‌های صنعتی ذکر کرد.

به گفته وی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز از میان دانشگاه‌های غیرمتمرکز در میان دانشگاه‌های برتر قرار گرفته‌اند. ضمن آن که پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از مجموع پژوهشگاه‌های کشور در جمع یک درصد پراستنادترین ها قرار گرفت.

.

پتانسیل بالای راه‌اندازی شهر سلولی در استان البرز

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در نشست با مسؤولان دانشگاه خوارزمی گفت: استان البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب از جمله مجاورت با بیش از 70 درصد شرکت‌های بزرگ داروسازی کشور می‌تواند شهر سلولی را در خود جای دهد.

امیر علی حمیدیه با اشاره به موقعیت استان البرز و نزدیکی آن به پایتخت گفت: استان البرز به دلیل مجاورت به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، همچنین سابقه دانشگاهی و مجاورت آن به بیش از 70 درصد از شرکت‌های بزرگ داروسازی کشور جهت سرمایه‌گذاری، پتانسیل بسیار بالایی را برای دانشگاه خوارزمی جهت راه‌اندازی شهر سلولی پارک علم و فناوری تخصصی سلولی در حوزه فناوری بیولوژی ایجاد کرده است.

حمیدیه با اشاره به پیشرفتهای ستاد در سال گذشته از جمله تشکیل 27 کارگروه در حوزه‌های تخصصی مختلف و مشارکت و همکاری متخصصین از بخش‌های پایه و بالینی و متعاقب آن ورود محصولات به بازار در کشور اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدگاهی ملی دارد و صرفا به شکل دانشگاهی عمل نمی کند. در این راستا ما توانستیم به شکل کنسرسیومی نتایج خوبی را در سال گذشته بدست آوریم.

وی افزود: با بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و اختصاص تیمی بزرگ و منسجم و با در نظر گرفتن دانش آموزان، دانشجویان و پزشکان و مهندسان به عنوان گروه هدف می‌توانید چرخه‌ای کامل از دانش و تولید تا مصرف را شکل دهید.

مشهدی‌زاده، رییس کمیته فناوری و مالکیت فکری دانشگاه خوارزمی نیز اظهار کرد: سیاست دانشگاه خوارزمی از زمان قبول مسؤولیت ریاست این دانشگاه توسط سبحان اللهی تمرکز و پیشرفت به سمت دانشگاه نسل سوم بوده است. در این راستا مرکز رشد نیز سال گذشته افتتاح شد و در حال تلاش جهت جذب شرکتهای مرتبط هستیم و اکنون به سمت پارک علم و فناوری تخصصی در حال پیشروی هستیم.

در پایان سبحان اللهی، رییس دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به ریسک پذیر بودن و  توسعه پذیری در تصمیم گیری‌ها، آمادگی خود را جهت تکمیل طرح شهر سلولی اعلام و تصریح کرد: در بحث اخذ مجوزها نیازمند راهنمایی هستیم و بازدید دکتر حمیدیه از دانشگاه خوارزمی و تشکیل جلسه مرتبط می‌تواند ما را در این امر یاری کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: isna ، tasnimnews


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر