;
coinex

آیا گوگل نگاهی ویژه به ایرانیان دارد؟

آیا گوگل نگاهی ویژه به ایرانیان دارد؟

گوگل سه روز پیش نام رسمی اندروید N را اندروید نوقا (نوگات، Nougat) گذاشت و اعلام کرد که این شیرینی خوشمزه قرار است یک سال نامِ جدیدترین نسخه سیستم عامل موبایلی این کمپانی را به دوش کشد.

پس از این نامگذاری هیاهویی در بین ما ایرانیان به هوا برخواست که “گوگل نام جدیدترین نسخه اندروید را از روی یک شیرینی تبریزی انتخاب کرده!” و ما ایرانی های خوش ذوق نیز که تصور گردش زمین به دور کشور عزیزمان را داریم، یکصدا گوگل را بابت این موضوع تحسین و تمجید کردیم.

اما اگر خاطرتان باشد، در این مطلب تعریف مفصلی را از لغت نامه های معتبر دنیا بیان کرده و گفتیم که زادگاه این شیرینی خاورمیانه و اروپای جنوبی است و “صرفا وجود هر چیز در هر جایی، آن چیز را متعلق به آنجا نمی کند.”

ما ایرانیان در همین گیر و دادِ اثبات و عدم اثباتِ ایرانی بودنِ شیرینی نوقا! بودیم که گوگل دست به حرکت ایرانی پسندِ دیگری زد و ما نیز لازم دانستیم که علاوه بر تمجید و تحسین این حرکتِ زیبای گوگل، توضیحاتی در این خصوص ارائه دهیم و پیش از برپایی غوغایی جدید در فضای مجازی، اطلاعاتی هرچند مختصر در رابطه با آن ارائه دهیم.

هشتگ MySuperG# هشتگی در شبکه های اجتماعی بوده که بیش از 5 – 6 ماه است که گوگل بیش از پیش، از آن برای نشان دادن طراحی های مختلف لوگوی خود استفاده می کند. گوگل هر هفته یک طراحی و تصویری زیبا از لوگوی خود که با این هشتگ مشخص شده را انتخاب کرده و در پروفایل شبکه های اجتماعی اش به اشتراک می گذارد.

به تازگی گوگل علاوه بر اینکه طبق معمول همیشه توضیحاتی درباره لوگوی مربوطه در پروفایل شبکه های اجتماعی خود ارائه می دهد، با تگ کردن طراحان خوش ذوق این لوگوهای دیدنی، از آن ها تقدیر و تشکر می کند. همچنین این غول موتورهای جستجو از طرفداران خود می خواهد که جیِ بزرگِ (SuperG) خودشان را با هشتگ مذکور به اشتراک بگذارند تا هر هفته آن ها بتوانند برترین طراحی را در صفحات اجتماعی خود معرفی کنند.

و اما لوگوی انتخابی این هفته گوگل برای ما ایرانی ها طعم و بوی دیگری دارد، چراکه این کمپانی سیلیکونی، لوگوی انتخابی این هفته در پروفایل اینستاگرامش را به لوگوی یک هنرمند جوان و خوش ذوق ایرانی اختصاص داده است.

.

.

امین نجفی که متولد 12 ژانویه 1997 (23 دی ماه 1375) است، با تنها 20 سال سن توانسته لوگویی طراحی کند که گوگل هم جلوی هنر به کار رفته در آن تسلیم شده و تصویر پروفایل خود در اینستاگرام را نیز تغییر دهد.

عکسی که در بالا شاهد آن بودید، همان لوگوی طراحی شده توسط امین نجفی، هنرمند نوجوان خوش ذوق و قریحه کشورمان است. این طراحی که الهام گرفته از طراحی سنتی اسلیمی و کاشی کاری های معرق سنتی بوده، در قرن چهارم هجری در دوره سلجوقیان به اوجِ کمال خود رسید و حال امین نجفی با ترکیب سنت و مدرنیته (سنت، برگرفته از سبک طراحی سنتی لوگو، و مدرنیته بودن آن به دلیل استفاده از حرف G که به کمپانی گوگل اشاره دارد) توانسته اثری هنری و زیبا خلق کند.

پس از انتخاب اندروید نوقا و شک و شبهه های به وجود آمده در رابطه با این نامگذاری (که به طور مفصل در رابطه با آن صحبت شد) و حال، انتخاب لوگوی این هنرمند ایرانی به عنوان برترین لوگوی هفته از دیدگاه این غول تکنولوژی، شاید این شک و شبهه ها به وجود آید که گوگل نگاهی ویژه به ایران و ایرانی دارد!

هرچند که ما قویّا باور داریم تنها هنر این جوان بوده که باعث انتخاب این لوگو از جانب گوگل شده اما قصد داریم نظر شما را در رابطه با این اتفاقات جویا شویم. با تمامی این تفاسیری که ذکر شد، شما چگونه می اندیشید؟ آیا از نظر شما کمی ساده انگارانه نیست که از میان تمامیِ مردمان جهان و کشورهای ریز و درشت دیگری که در کره خودمان روز و شب می کنند، گوگل تنها به ایران و ایرانیان نگاهی ویژه داشته، حال آنکه حتی سرویس هایش را نیز برای این مردمان ویژه! مسدود کرده است؟

(پیوست: به هیچ عنوان قصد نداریم که بگوییم این هنرمند جوان و جویای نام، اثری استادانه خلق کرده و بزرگنمایی های غیرمنطقی برای او انجام دهیم، اما باید بدانیم که ایرانِ ما (درست همانند هر کشور دیگری در این کره خاکی)، پر است از “امین” هایی که سراسر هوش و استعداد هستند و شاید بسیاری از آن ها نادیده گرفته می شوند. به همین دلیل نیز ما وظیفه خود دانستیم که با ذکر این خبر و همچنین ذکر نامِ صاحبِ این اثر، به نوبه خود از او تمجید کرده و او را به ادامه این مسیر تشویق نماییم. امید است که روزی استعداد تمامیِ نوابع کشورمان شکوفا شده و بتوانند به این سرزمین و در کل، به خلق خدا در هر جای دیگر این کره دوست داشتنی مان، خدمت کنند.)

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اول از همه به آقا امین گل باید تبریک گفت و دست های پر توانش رو با مهر و محبت فشرد که باعث افتخار ملی و سربلندی ما ایرانیان شدهدر درجه دوم من هم با نظر شما موافق هستم و نباید خودمون، خودمون رو قول بزنیم

    پاسخ